Scania Irizar 1999 problem med växlar automat

Startat av Kasparas, 02 februari 2022, 17:28:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kasparas

Hej,
Jag håller på bygger om en Scania Irizar century 1999
Det är en automatlåda med koppling.
Den har gått väldigt fint och växlar bra men förra vintern skulle jag flytta den men jag fick den inte att vare sig gå framåt eller bakåt.
Sen på sommaren så började vi hålla på den och lyckades köra den utan problem för att tanka och parkera den.
Men så i förra veckan skulle jag flytta den igen och jag kom ut på vägen och skulle lägga i backen då var det färdigt.
När jag skulle lägga i driven eller backen så blinkade de och stod clutch up och inget hände.
Var bara att ringa bärgare.
Lufttrycket är bra och kopplingen fungerar fint men lådan vill inte lyssna
Vad kan de vara för fel ?

Lars-Håkan_E

En Opticruise alltså av gamla modellen

Lådan känner inte av att kopplingen är i uppsläppt läge, sannolikt en kontakt som är kass som ska känna av läget på kopplingen.

Gissar att du provat att manövrera pedalen upp o ner ett antal ggr?

Kasparas

Jo jag har tryckt på kopplingen ruskat i växelspaken :) inget hände.
Men jag lyckades kör den i sommar. Vilken kontakt tror du att det kan vara ? Och vart skulle den sitta.?
Sen började ABS lampan lysa i samband med det. Men det kanske är något annat problem

Lars-Håkan_E

Det var så länge sedan jag jobbade med dessa....

Ska se om det finns kvar någon litteratur.

Annars kan jag kika på en något nyare syster med samma låda till veckan.

Den sitter antingen nere vid kopplingen/växellådan eller i samband med hydraulcylindern under instrumentbrädan/vid pedalstället alternativt så är det två.

Detta är ju typiskt för fordon som är stående en längre tid att saker o ting slutar att fungera som det var tänkt.

Om du startar och höjer tomgången till ca 1000 r/m och sedan trampar ner kopplingen vad händer då? Ingenting eller sjunker tomgången?

Kasparas

Jag vill minnas om inte trycket är som det ska så blir det tungt att trycka ner kopplingen.
Jo den har ju stått mest. Sedan har man fått lära sig en massa :)

Bältes-Assar

Titta efter saker som det går ut en kabel från!

Lars-Håkan_E

Citat från: Kasparas skrivet 03 februari 2022, 18:51:58 PM
Jag vill minnas om inte trycket är som det ska så blir det tungt att trycka ner kopplingen.
Jo den har ju stått mest. Sedan har man fått lära sig en massa :)

Jo så är det men har du testat detta?

Om du startar och höjer tomgången till ca 1000 r/m och sedan trampar ner kopplingen vad händer då? Ingenting eller sjunker tomgången?

Gör det och skriv vad som händer så ska jag försöka komma med ideer med hjälp av dem som kan växellådan bättre än mig.

Kasparas

Det står bara clutchup när jag trycker ner kopplingen inget konstigt med motorvarven då jag håller 1000 på varven

Lars-Håkan_E

Ovanför gaspedalen finns det en liten lucka, innanför finns diagnossystemet att användas utan dator (typ som på gamla Volvo 740)



Jag har scannat in ur rephandboken.

Är det en 113 eller 114/124??

Kan maila sidorna (Se PM)