Busstrafik i Västra Götaland (Västtrafik)

Startat av VästSverige, 31 januari 2022, 16:54:17 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Knallhatt

CitatDet här expresslinjerna som jag vet än så länge som går på EL

Om du med detta menar att det är elektriska bussar så är det fel.
X1 till X4 körs med MAN boggibuss som drivs med biogas.
Även på de övriga linjerna är kravet biogas eller biodiesel (RME/HVO).

Linje 100 körs på biodiesel (RME/HVO).

VästSverige

#16
Okej

VästSverige

Citat från: Knallhatt skrivet 01 februari 2022, 21:49:34 PM
Om du med detta menar att det är elektriska bussar så är det fel.
X1 till X4 körs med MAN boggibuss som drivs med biogas.
Även på de övriga linjerna är kravet biogas eller biodiesel (RME/HVO).

Linje 100 körs på biodiesel (RME/HVO).
Okej det står electric på  bussarna.
Vet du nånting om vad som kommer hända med till exempel Stenungsund Express

Bernt Talbrant

Det står inte "electric" på MAN-bussarna som går på X1-4, däremot står det "express".

Knallhatt

CitatOkej det står electric på  bussarna.

Det står electric på ledbussarna som kör i Partille, Mölndal och Frölunda (dock ej linje 16 & 50).

Knallhatt

Hej

I juni 2023 kommer linje 25 kortas och bara gå till Mölndal, inte till Balltorp.
Linje 17 och 16X är orörda.
Linje 19 försvinner på sträckan Brunnsparken - Fredriksdal.
Linje 18 kommer gå till Backa - Kallebäck och linje 50 läggs ner.

VästSverige

Citat från: Knallhatt skrivet 02 februari 2022, 13:07:19 PM
Det står electric på ledbussarna som kör i Partille, Mölndal och Frölunda (dock ej linje 16 & 50).

Okej

VästSverige

#22
Vilken linje på den sträckan för 19 Fredriksdal-Centrum kommer ersätta linjen?

Vart hittar du dessa linje ändringar?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

AL

Linjesträckningen City-Fredriksdal återgår till linje 60 fr o m 2023. Det innebär att Masthugget ersätts genom linjerna 61 och 63 som planeringen ser ut. Men i det avseendet kan nog ett antal protester så småningom infinna sig!

VästSverige

#24
Vad kommer hända med linje 19 mot Backa?

Och var hittar du informationen om linjer i Västra Götaland?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Erling.L

Iom L18 flyttar till kallebäck så gissar jag L19 tar över avenyn o pilbågsgatan
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

B10M

Citat från: AL skrivet 03 februari 2022, 12:48:54 PM
Linjesträckningen City-Fredriksdal återgår till linje 60 fr o m 2023. Det innebär att Masthugget ersätts genom linjerna 61 och 63 som planeringen ser ut. Men i det avseendet kan nog ett antal protester så småningom infinna sig!
Hmm, tänker man fortsätta köra med kortbussar på linje 60 då? Kommer definitivt inte att räcka.

Knallhatt

CitatIom L18 flyttar till kallebäck så gissar jag L19 tar över avenyn o pilbågsgatan

Nej, sträckan till Pilbågsgatan (Fredriksdal) anses inte vara av "stombusstandard".
Det pågår diskussioner om linje 18 och 19.

S Svensson

Rubriken vet jag inte om dem passar men jag skriver in och hänvisar till ett pressmeddelande från Västtrafik:
https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/presstjanst/pressmeddelande/3315440/

De länge omtalade och efterlängtade sommarbiljetten verkar komma.  Vi som har ett kort med område C kommer vi få åka i A och B då eller måste vi köpa komplettering ?

yngrot

Sören  vi som har kort för Zon C kommer vad jag förstår även i framtiden betala Zon A och B själva.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina