Busstrafik i Västra Götaland (Västtrafik)

Startat av VästSverige, 31 januari 2022, 16:54:17 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

VästSverige

#30
Citat från: Knallhatt skrivet 03 februari 2022, 21:14:14 PM
Nej, sträckan till Pilbågsgatan (Fredriksdal) anses inte vara av "stombusstandard".
Det pågår diskussioner om linje 18 och 19.

Okej

Antar 19 läggs ner eftersom den går samma sträckning som linje 18



Det räcker med ett inlägg (plus citat) för att svara. Gör inte en nytt inlägg (med citat) för varje mening. // Admin

VästSverige

Tråkigt att det inte finns Tryckta Tidtabeller samlade på Västtrafiks tidtabeller


VästSverige

#33
Inga tryckta tyvärr det är utskrivna dem sluta med tryckta 2020

Maven

Skillnaden i kvalitet mellan en modern skrivare av bättre kvalitet, och en tryckpress, är inte så stor idag. Skillnaden har definitivt ingen påverkan på användbarheten av tidtabellen. Med de små upplagor som förbrukas av tidtabellerna är det knappast en försvarbar merkostnad med klassisk tryckteknik istället för print-on-demand.

VästSverige

#35
Man hade bara minskat lita så att endast dem som beställer tidtabeller får så det kan ta 7-10 dagar




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Erling.L

Citat
Nej, sträckan till Pilbågsgatan (Fredriksdal) anses inte vara av "stombusstandard".
Det pågår diskussioner om linje 18 och 19.

Jag menade aldrig den delen utan att L19 tar över dagens sträcka över avenyn o Johanneberg till Pilgågsgatan, o aldrig delen ner till Sörgårdskolan
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

danneh

Citat från: AL skrivet 03 februari 2022, 12:48:54 PM
Linjesträckningen City-Fredriksdal återgår till linje 60 fr o m 2023. Det innebär att Masthugget ersätts genom linjerna 61 och 63 som planeringen ser ut. Men i det avseendet kan nog ett antal protester så småningom infinna sig!

Spännande! När du nämner protester, planeras inte någon av dessa linjer att gå lika centralt, utan vända vid Stenpiren exempelvis?

AL

Som den ursprungliga planeringen såg ut i samband med upphandlingen av trafikavtalen TÅ21 och TÅ22 innebär förändringen av linje 60 att såväl Lunden som Masthugget förlorar direktförbindelsen västerut respektive österut i nämnd ordning. För Masthugget blir förändringen mest kännbar eftersom byte kommer att krävas för resa till Brunnsparken/Centralen och vidare österut. För Lunden gäller att byte krävs för resa till Stenpiren/Järntorget och vidare västerut.

Men, Västtrafiks ekonomiska bekymmer till följd av Coronapandemin jämte stora intäktsförluster där det statliga stödet inte täcker fullt ut, kan förstås innebära förändringar med utgångspunkt från ursprunglig planering.

VästSverige

#39
Vart hittar ni ändringarna skulle varit bra att veta.
Men föresten vad kommer hända med Johanneberg ska den tas över av linje 40 skulle varit roligt om det var så har linjekarta från 94.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

VästSverige

Föresten vad kommer hända med tillexempel Stenungsund Express och Tjörn Express

Knallhatt

#41
Trafikstart på StenungsundExpress och TjörnExpress var i juni 2016.
Kontraktet är på åtta år plus två optionsår.
Utan optionsår går kontraktet ut i juni 2023, löses optionsåren ut går kontraktet ut i juni 2025.
En ny upphandling kommer preliminärt under hösten 2024 om optionerna löses ut.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

VästSverige

#42
Jag menar kommer dem få X nummer?
Men kan du skriva vart du hittar upphandlingar hittar dem inte här i allafall https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/upphandlingar/




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Knallhatt

CitatMen föresten vad kommer hända med Johanneberg ska den tas över av linje 40 skulle varit roligt om det var så har linjekarta från 94.

I upphandlingsunderlaget är det linje 60 som skall trafikera Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Valand - Johanneberg - Pilbågsgatan - Fredriksdal från 2023.
Genomgående är att man vill minska trafiken i Brunnsparken, områdesbussar (som linje 60) lyfts bort.


  • Linje 60 trafikerar Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Järntorget - Masthugget (till juni 2023).
  • Linje 60 trafikerar Redbergsplatsen - Lunden - Brunnsparken - Valand - Johanneberg - Pilbågsgatan - Fredriksdal (från juni 2023).
  • Linje 61 trafikerar Masthugget - Järntorget - Stenpiren - Domkyrkan - Gibraltargatan - Korsvägen - Scandinavium
  • Linje 63 trafikerar Djurgårdsplatsen - Linnéplatsen - Pilgårdsgatan - Korsvägen - Scandinavium.

Linjerna skall trafikeras med normalbuss (helelektriska fordon).

Sedan vad som faktiskt startar är en annan sak...  :)

Knallhatt

CitatJag menar kommer dem få X nummer?
Men kan du skriva vart du hittar upphandlingar hittar dem inte här i allafall https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/upphandlingar/

Bra fråga, för tidigt att säga.
Men troligen blir det så.

Upphandlingar kan du hitta här...
https://www.svenskkollektivtrafik.se/globalassets/svenskkollektivtrafik/dokument/fakta/branschfakta/upphandlingsschema-2018-2024.pdf