Busstrafik i Västra Götaland (Västtrafik)

Startat av VästSverige, 31 januari 2022, 16:54:17 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

VästSverige

Linje 63 ska ersätta hela linje 52 precis som ett nummerbyte. På Linneplatsen kan man se att ny linje 63 en karta står det att den ska gå så här Masthugget-Heden vilket är fel eller så ska den ändras i framtiden

Erling.L

Heden Masthugget var väl första planen men som har ändrats under vintern
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

VästSverige

Nya X-linjer?
X1 - X4 finns redan
X5 troligen juni 2024
X6 ?
X90 ?

Mer än dessa TEXP och SNU lär väl bli X-linjer när deras avtal tar slut samma med LERS och GRÅS fast vilka X-nummer kommer dem få och sträkningar efter Nils Ericssons Terminalen respektive Åkareplatsen

Walter

X5 och X6 har du frågat och fått svar i tråden flera gånger och förkortningarna du använder förstår nog bara ett fåtal.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

VästSverige

X5 och X6 fråga jag inte det var dem utan TEXP bland annat

Här är var förkortningarna betyder

TEXP = Tjörn Express
SNU = Stenungsund Express
LERS = Lerumssnabben
GRÅS = Gråbosnabben

Sen finns en till

OEXP = Orust Express

Erling.L

Har inte hört något om att de ska byta från namn till x nummer i samband med nya upphandlingar
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Alex

Vad händer med delen av Lila express Mölndal-Mölnlycke när den byter namn och kortas ner till Mölndal?
Kommer den läggas ner eller få ett nummer i 750-serien?

VästSverige

Nytt nummer tror jag då den har en annan sträcka än 751


gegogaw462

Någon som vet vilken väg det är tänkt att linje 40 och 43 ska köra mellan Svingeln och Hisingen? Västtrafik själva verkar inte veta i alla fall

Erling.L

Finns olika varianter vid olika tider på dygnet. 

Men grunden ska vara via marieholmstunneln.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

gegogaw462

Tack för svar Erling! Har chattat med Västtrafik som sagt att linje 43 ska köra Marieholmsgatan-Slakthusgatan-Gamlestadsvägen-E20, det är också denna väg To Go visar (men bara i ena riktningen) men stämmer detta verkligen eller är det en gammal körväg?

Jonas Gustafsson

Ser ofta bussar på linje 40 och 43 köra Marieholmsförbindelsen ända till Munkebäcksmotet och vända.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

gegogaw462

Har också åkt med många turer som vänder vid Munkebäck, men To go appen visar att de ska köra ut på E6 från Olskroksmotet mot Tingstad/Marieholmstunneln, detta verkar också vara den vanligaste vägen. Åt andra hållet så visar To go appen två olika vägar för 40 och 43, den ena E45-Gullbergsmotet-E6-Svingeln och den andra Gamlestaden, sen tillkommer Munkebäcksmotet där också!

Erling.L

Munkebäck fick jag till mig skulle användas i första hand på morgonen till Svingeln. På grund av köer inne i Marieholms tunneln.
Slakthuset Gamlestadsvägen har jag fått till mig slutade vi använda framför allt mot Svingeln på grund av köer då vägen gick/går ner till en fil en bit.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

MinRobCop

Möjligt att jag missat att ni skrivit om detta redan. Men i Västtrafiks trafikplan så står det om bland annat 2 nya linjer uppe i Torslanda

Dels är det en linje 139 som kommer gå Sörredsmotet - Volvohallen - Batterifabriken

Men det är också en okänd linje som kommer gå från Amhult till Tumlehed, om man får spekulera lite kommer den gå parallellt med X1an upp till Hornkamsgatan och därefter följa vägen till Tumlehed. Fem dubbelturer per dag men de kommer vara anropsstyrda.

Linje 34 fick nu 19 juni förändrad linjesträckning där ett par turer på morgonen gick ner till hållplats Ramberget som nu även benämns som Volvo Lundby eller Campus Lundby. På eftermiddagen gick det ett par turer från Ramberget till Hjuvik. Nu är planen att 34an ska få fler förlängda turer till Ramberget, men att de turerna får en förändrad ändhållplats på andra sidan linjen. Därmed kommer 34an i högtrafik köra Lilla Varholmen - Amhult - Eketrägatan - Volvo Lundby men i lågtrafik Hjuvik - Amhult - Eketrägatan

Linje 65 får fler turer och förändrad linjesträckning. Den ska numera gå via Högsbo sjukhus och Axel Dahlströms torg