Nu har det blivit två olika länkar om expressbussar !
Det finns ett teoretisk resonerande om vad det hela betyder. Man kan rita in detta och det handlar om att enbart vissa platser och inte alla utmed en väg kan åka med busslinjen.
Som jag skrivit tidigare är Västtrafik en sammanslagning av länshuvudmännen i Göteborg-och Bohus län, Älvsborgs län och Skaraborgs län. Därtill fanns ett kommunalförbund,Göteborgsregionens kommunalförbund som hade trafik GL /senare GLAB,samt länshuvudman i Halland som hade hand om trafik i Halland där Kungsbacka tillhör men även delar av Älvsborg och andra kommuner i Halland t ex delvis Varberg, ingick.
Att då jämföra expressbussar i de olika delarna med olika bakgrund kan helt enkelt inte göras. GL expresser fanns emellan Uddevalla och Varberg 1990-01-07 till cirka 1992-08-18 eller 19. Då Kungsbackapendeln började köra kördes röd x till Rävlanda även om den fortfarande på pappret fortfarande gick till Kungsbacka. Var inställd pga politiska problem.
I Skaraborg inrättades "Länspendel" och linje 1 gick emellan Karlsborg och Lidköping ordinarie riksvägar. Linje 200 gick Skövde-Lidköping och gjorde en visit i Varnhem. Detta anges ofta av Västtrafik att folk väljer att åka en snabbare busslinje. Min uppfattning är att det är andra delar som gör att folk väljer om det finns möjlighet att välja. Linje 300 drogs det in hållplatser med motivering att mer folk skulle välja åka buss. Men jag tror inte detta är något skäl. Jag märkte i alla fall inte detta. Även linje 330(430) skulle det dras in hållplatser men kommunen lyckades hindra detta.
Fn vill Västtrafik dra in Mollaryd och Torpåkra på delen Borås-Herrljunga med tåg. Det är lite resenärer men med tanke på att busslinjen drogs in så kan det inte vara svårt att köra tåg. Dock kostnad för att bygga ut plattformen.
Det kan vara bra att expresslinjen inom Göteborg. Det var 1974 som man började utreda och sedan genomföra även om det delvis inte var så mycket express. Flera nuvarande X-linjer härstammar därifrån. Sedan finns delar av GL express kvar på vissa delar t ex L Varholmen-Göteborg. Torslanda kommundel har fått en stor befolkningsökning och några personer har verkat för att bilda egen kommun. Jag tror det var ett misstag att inte fortsätta driva kollektiv i Kommunalförbundets regi. Den nuvarande taxekonstruktionen med en zon i närområdet är bra.
Men vad tror Ni om bilåkandet i framtiden. Att ha egna laddstolpar verkar bli dyrt. Även för kommunerna är detta dyrt. Sedan är väl dieselpriset lika högt för bussar som privatbilar. Jag minns hur folk jan 1974 gick över till att åka buss. Kommer folk att göra samma om några månader i år 2022 ?