Söderhallen 1967

Startat av Gunnar D, 09 november 2021, 14:57:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



A25 450 + B25 993 som utgående eftermiddagstur på linje 6 den 28 juli 1967.

Mvh Gunnar

toddetoddelito

Oj, så tjusigt! Tänk att man kan bli så nostalgisk över en tid man inte själv levt i...
Tack för detta tidsdokument Gunnar!

zjbus

Tack Gunnar för ditt trevliga fotografi.

Hasse L

Sexan tur 6 kördes med släpvagn 15.05-18.57. Tjänstgjorde på B25 990 på denna tur vid ett tillfälle tidigare under sommartidtabellen. Det rullade ytterligare minst ett "dubbeltåg" (som man sade) på eftermiddagarna på linje 6. Hittar nu en egen bild på tur 7 (15.24-18.21) den 29 augusti - då satt jag på A25 442 och B25 996 hängde på.
Hälsn. /Hasse

Gunnar D



Här bild på B25 990 på linje 6 vid Stureplan 9 aug 1967 med okänd A25.
På bilden från Söderhallen saknar ju A25 450 turbricka. Skiftades enkelvagnar på 6:an in mot "dubbeltåg" under e.m.? Annars är detta ett vagnbyte enligt annan bild.
29 aug 1967 höll jag mig i skolan.

Mvh Gunnar

roggek

På den understa bilden sr det ut som att tåget har stannat i Birger Jarlsgatan vid en antagligen "provisorisk hållplats" i samband med gatuarbeten inför stundande högertrafik. Rätt eller fel?

Gunnar D


zjbus

Tack för ditt trevliga fotografi där det bara var c:a 3½ veckor kvar med spårvagnar i Stockholm.

Hasse L

Mera studier av gamla tjänstgöringsuppgifter ger vid handen att sexans morgonturer 6 och 8 var släpvagnståg; om eftermiddagarna var det turerna 6 och 7. Heldagsturerna 1-5 liksom de två inte redovisade kortturerna (det fanns 3 resp. 4 kortturer morgon resp. eftermiddag) kördes hela tiden som enkelvagnar. I morgonrusningen kördes var sjunde minut med 8 vagnar, om eftermiddagen var 6½ med 9 vagnar. Skulle du hitta någon bild från sommaren -67 med läsbar turbricka och nummer som faller utanför uppgifterna ovan så säg till - det kan ju ha körts ytterligare något dubbeltåg, som jag har missat.
(För linje 8 var upplägget detsamma, fast det var tur 2 och 7 som var kortturer både morgon och eftermiddag och hade släpvagn.)

/Hasse

Gunnar D





Ovan linje 6/3 vid Slussplan torsdag 3 aug 1967 och 8/3 vid Tessinparken fredag 11 aug 1967.
Linje 8/3 hade släp även 3 aug och även 8/1 hade släp 11 aug vad jag har funnit.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack för dina trevliga spårvagnsbilder som du verkar ha fotograferat en hel del på 60-talet.

Hasse L

Det var mystiskt med dessa "extra" släpvagnskörningar. Visserligen hade man gott om konduktörer och kunde öka kapaciteten på det sättet . Fast åttan tur 1 rullade till efter midnatt - och jag hade intjänst på åttan 11 aug kl. 15.18-0.10 och borde ha reagerat över att turen efter kördes med släp så sent? Även om släptåget hade bytts in tidigare på kvällen så borde jag ha noterat det.
Ett långvarigt hinder i trafiken kunde leda till s.k. omturningar, dvs besättningarna möttes på linjen när det hade rullat igång igen och bytte vagn/ar med varandra (medtagande turbrickor) för att komma rätt i turlistan. Blandade tåglängder ställde förstås till det då och det var ovanligt. Men det kan ha varit en orsak.

Sommaren 1966 rådde emellanåt svår förarbrist och man behövde dra in en del turer - då hände det att man körde efterföljande avgång med ett släpvagnståg, men det var ovanligt att det agerades så innovativt. Och så var det ju inte 1967. (Noterade släp på åttan en söndag när jag var hemma på "skördepermis" -66.)

Mvh
Hasse