Vet att intresset för fordonsmodeller väl kanske inte är så högt här, men denna förebild kanske någon kan relatera lite mer kring. Just bussmodeller är inte heller i majoritet i min samling (utan bulken är europeiska bilar och lastbilar, primärt från perioden 1950-1990), men dyker det upp något annat kul så hamnar det ibland i samlingen... I detta fall så är det alltså en modell av en Büssing Senator 12D från 1963, tillverkad av Brekina i skala 1:87 och med art.nr 59360, som damp ned hos mig.
Just denna är kanske lite trist då den visar en buss i leveransutförande. Om jag förstått somligt rätt (i annat fall får någon gärna rätta mig) så var det i Tyskland förr ofta så att bussarna levererades i elfenben (RAL 1014) och sedan var det många mindre lokaltrafikbolag som bara kanske målade om tak, dörrar osv. men att stora delar förblev beige. T.ex. då Stuttgart, Frankfurt, Essen m.fl. städer hade tidigare (och har vissa fall kvar) elfenben som en av sina färger.

För att vara i en så pass liten skala så är detaljerna förvånansvärt bra. Vindrutetorkarna är något grova, men det ser värre ut på bild än i verkligheten. Etsade backspeglar medföljer, men är inte monterade ännu. Som vanligt även en brasklapp i form av att jag inte är mycket till fotograf så...