Den här delen av forumet har ju varit tämligen dött på sistone men jag gör ett försök att se om intresse finns...
Nu sitter Trafikverket och regionerna som bäst och räknar och ordnar. I november ska de lämna in sina prioriteringar på namngivna objekt för den nya planperioden till regeringen.
Förutsättningarna är att regeringen har sagt att de objekt som finns med i nuvarande nationella plan ska fullföljas.
Genom att lägga ett tak på hur mycket som ska läggas på nya stambanor så har man i praktiken satt stopp för att påbörja bygget av fler etapper än de tre som finns med i nuvarande plan. Planeringen kan förstås fortsätta.
Regeringen pekade här om veckan specifikt ut att Norrbotniabanan ska börja byggas inom planperioden, så det får väl räknas som givet.
Men vad kan komma att komma med i övrigt? Större delen av pengarna är redan bundna, men en del nytt borde det ju bli.
Jag tittar runt i mitt närområde och gissar på dessa:
- Motorväg på E20 från centrala Eskilstuna till trafikplats Gröndal (där rv56 går norrut). På denna sträcka ligger trafikmängderna i princip på gränsen till vad nuvarande 2+1-väg klarar.
- Byte av Hjulstabron. Bron, där rv55 korsar Mälaren är utsliten och den klarar inte den storlek på fartyg som man bygger om slussen i Södertälje samt farlederna och hamnarna i Mälaren för.
- Två järnvägsprojekt: Dubbelspår Arboga-Jädersbruk ochFolkesta - Rekarne (väster om Eskilstuna). Dessa projekt skulle öka kapaciteten på Mälarbanan, Svealandsbanan och Uven.