@ S Svensson
Inte för att jag brukar vara den, men jag har mina rötter inom taxiskrået och har av och till jobbat även med det sedan sent 1980-tal. Har även då ett visst privat intresse om man säger så och håller därför inte helt med i det du beskriver ovan. Sorry om det blir långrandigt, men...
Visst fanns och finns det ett antal bolag som körde med gula taxibilar i USA liksom de förr gjorde det i bl.a. Italien och på andra håll. Exempelvis som i vissa städer i Spanien där bilarna var svarta med gula flyglar etc. vilket bl.a. lever kvar i Barcelona där det är svarta bilar med gula dörrar och bakluckor. Den gula färgen för post och taxi hänger sedan historiskt ihop då person- och godsbefordran har kopplingar. Enligt en [obekräftad] skröna så kan den gula färgen spåras tillbaka till 1200-talets Italien. Berättelsen säger att en man vid namn Francesco Tasso, vars familj ägnade sig åt postbefordran, började utveckla detta vidare. En åtgärd var att göra leveransfordonen gula, eftersom det inte var en färg som skulle kränka någon politiskt, dvs. ingen falang adelsmän använde gult. Hans innovationer ska ha fått godkännande från Österrikes kejsare, som sägs ha förlänat honom titeln "Torre e Tasso" vilket då sedan germaniserades till
"Thurn und Taxis" som då evalverats till en furstefamilj.
Just detta har dock ett stort inslag av folklore och det man är överens om är att taxi i dess nuvarande form i sig mest ses som en förkortning av ordet taxameter vilket ju var en manick som kom strax före förra sekelskiftet nere på kontinenten... även om det sägs att redan romarna hade ett system med kulor som föll i en skål ju längre sträcka som färdades. Det var även runt förra sekelskiftet som gula taxibilar dök upp för första gången även om de allra första taxibilarna i USA faktiskt var målade i rött och grönt. Det ursprungliga Yellow Cab Co. startades sedan av John Hertz i Chicago 1907 medan Checker Taxi startade några år senare. Färger och rutor kom lite senare, men det pågick en hel del allvarliga bråk mellan de olika bolagen. Delar av Yellow Cab såldes 1925 till GM (som då spred den gula färgen till viss del) och resten till Checker 1929 och där dåvarande ägaren Morris Markin sedan utvecklade detta vidare till även bilmärket som vi känner som just Checker. Här blev just Solna taxi känt för att ha många Checkers, ett flertal gula, samt även mycket jänkebilar överlag ändå långt in på 1990-talet.
I New York City är taxibilar i första hand sedan gula på grund av regler som först antogs i slutet av 1960-talet och överlag var gult en vanlig taxifärg, helt eller delvis, i många länder. Dock som sagt aldrig i Sverige. Här var det istället under långt tid enbart svart som gällde och först omkring 1970 (samtidigt nästan med att man i Västtyskland 1971 införde krav på beige bilar) började det luckras upp med andra mörka färger samt då Volvos eget påhitt med gula bilar med svart rand. Någon koppling till posten har taxi i Sverige sedan i sak aldrig haft vad gäller färger. Ser man till bilar så Volvo i 140-serien blev väldigt vanliga, men det var inget speciellt med dem förutom initialt Volvo 145 Express som var tänkt att ersätta Duetten. 145 Express blev dock aldrig någon direkt succé, men den förekom främst som skolskjuts mm. Oftare dock ute i landet än i större städer. Även 245 Transfer byggdes senare separat på Kalmarverken i 280 exemplar mellan 1978-1982, men inte heller den var någon framgång. Vad du avser med övrig uppräkning av olika Volvo-modeller hänger jag inte riktigt med i. Hade både 240, 740 och 940-bilar igång i det åkeri som farsan drev och som jag övertog. Det stämmer att det fanns vissa förstärkningspaket mm. att köpa till, men bilarna var i grund ändå ganska standardartade och många åkare valde även bort allt sådant.
Ordet beställningscentral "uppfanns" sedan först på typ 1980-talet och det som kom till i Sverige, även det redan runt förra sekelskiftet, var föreningar med egna telefonväxlar. För Stockholms del så bildades t.ex.
Stockholms Droskägareförening (från 1947 Taxi Trafikförening u.p.a. a.k.a. Stockholm Taxi och nu Taxi Stockholm) redan 1899. Själv var jag som dåvarande droskägare med på 100-årsmiddagen i Stadshuset 1999. I vissa fall räknar TS t.o.m sina anor tillbaka till de s.k. norra och södra åkarlagen från sent 1600-tal. I Taxi Stockholms lokaler på Luntmakargatan så finns bl.a. fortfarande norra åkarlagets kassakista kvar, lär vara från c.a. 1685. Andra Solna taxi, som farsgubben började sin taxibana hos, startade redan 1937, alltså sex år innan Solna blev en egen kommun. Sedan hade nästan varje kommun en egen växel och man kunde normalt avgöra var en bil kom ifrån genom att se på numret på taxiplåten som då tillhörde en viss serie beroende på kommun. Var ofta smidigt när man under de sista åren av reglerad taxi hade en hel del s.k. samtrafik. Har för mig att jag sedan har dragit detta tidigare vid något tillfälle, men här kommer en lista på de jag minns…
Drosknummer / Kommun (växlar)
1-1299 Stockholm
1301-1599 Stockholm (var tänkta som reservnummer för ev. utökning)
1601-1699 Solna
1701-1799 Sundbyberg
1801-1899 Lidingö
1901-1999 Nacka
2001-2099 Danderyd
2101-2199 Ekerö
2201-2299 Tyresö
2301-2399 Haninge
2401-2499 Värmdö
2501-2599 Järfälla
2601-2699 Sollentuna
2701-2799 Täby
2801-2899 Botkyrka
2901-2999 Huddinge
3001-3099 Väsby
3201-3299 Vallentuna
4001-4199 Sigtuna (Arlanda)
De enda som hade flera serier än en var Stockholm och Sigtuna, de senare för att de länge hade monopol på Arlanda. I andra fall hade man kanske 100 nummer på papperet, men mindre kommuner som t.ex. Sundbyberg hade mycket ihop redan med Solna och använde kanske bara totalt 30-35 egna plåtar i 17-serien. Sedan är där några kommuner inom Stockholms län som jag inte minns nummerserierna på nu (har för mig t.ex. Södertälje låg högt upp i 30-serien), men kanske någon annan gör det. Utöver det fanns även s.k. rödplåtar, dvs. reservnummer. För t.ex. Solna taxi låg de först i intervallet 1670-1699, men när det blev behov av flera så fick man sig 47-serien tilldelad. För vår del, med plåtarna 1601 samt 1621 så fick vi alltså även 4701 och 4721. Det du sedan refererar till som borttagande av behovsprövningen är den s.k. avregleringen av taxibranschen och inträffade 1990-07-01 och om den kan man tycka vad man vill, men man gick här från en ytterlighet till en annan och ytterligheter i sig är sällan lyckat.
Vill man kanske sedan även ha lite läsning kring detta så har jag dessa böcker i min egen fatabur och de rekommenderas för den som är intresserad. En del är utgånget, men går säkert att hitta på antikvariat eller bibliotek.
Alla våra taxibilar | Ekström, Gert | Allt om Hobbys förlag | 9185496138
Checker | The All-American Taxi | Fay, Joe & Merkel, Ben | Earlswood Press | 9780957475472
Mercedes-Benz Taxi – Ein Stern für das mobile Gewerbe | Kubisch, Lutz U. | Stadler Verlag | 9783797703675
Taxi Jubilee – Fifty Years of the Austin FX4 London Taxi | Munro, Bill | Earlswood Press | 9780956230805
Volvos taxibilar – Från droska till Uber | Nyblad, Fredrik | Trafiknostalgiska förlaget | 9789188605245
Boken om taxi | Wiksten, Dan | Svenska taxiförbundet | 9163172542
Taxi Stockholm 1899-1989 / 90 år | Haventon, Peter | Tidningsproffs AB | 9179707556
Finns även flera äldre trådar även om taxi här Bussnack och en av dem heter bara
"Äldre taxilbilar"...