Vem tillhör bussen 1963?

Startat av Kristofer, 16 juni 2021, 08:52:42 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Kristofer

Jag har i min ägo katalogen "Vem tillhör bilen? Förteckning över Automobiler inregistrerade i Gotlands län 1963." Här listas - i tur och ordning - alla personbilar, lastbilar och omnibussar med registreringsnummer (i I-serien), ägare, adress, tillverkare och inregistreringsår.
Jag tänkte att någon här kanske är intresserad av bussdelen? Håll till godo. Klicka på förteckningarna för högupplöst bild.





( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Nico

Intressant matrikel. Frågan är väl bara hur praktisk den var? Även den minsta ändring måste ha inneburit att ganska mycket måste ha behövs skrivas om ifall det skulle vara sökbart. Oavsett då om det var i bokstavs- eller nummerordning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Skulle gissa att man gav ut ett tryck per år, och att det bara är en specifik dag på året som får representera hela häftet under hela året. Nyårsdagen eller nån annan dag i början av januari kanske?

Nico

Iofs, men även om det bara uppdaterades en gång per år så var det nog ganska mycket som behövde skrivas om. Luntan verkar ju ha några sidor.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kristofer

Katalogen med sina 352 sidor är tryckt på tunt papper, är full av reklam (uppdelat på verksamhetsområden) och kostade inte mindre än 6 kr + oms, så det gick nog ihop ekonomiskt.

Jag hittade några sidor med statistik, både gällande Gotland och riket, som någon säkert också tycker är intressant. När körde du till exempel en Jowett eller en Goggomobil senast? Eller rattade en buss av märke Borgward?



( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

zjbus

Tack för den mycket trevliga nostalgin, intressant att se den oerhört jämna fördelningen av antal inregistrerade bussar Scania-Vabis och Volvo.