Författare Ämne: Varför var det så mycket busskollisioner på 70-talet?  (läst 1669 gånger)

Utloggad roggek

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 758
Varför var det så mycket busskollisioner på 70-talet?
« skrivet: 24 maj 2021, 18:02:15 PM »
Med tanke på ett inlägg i denna tråd:
https://forum.omnibuss.se/index.php?PHPSESSID=3tafjc48g865kbd19b54pcj21k&topic=75526.msg529257#new

så ställer man sig frågan varför just H34 var en så olycksdrabbad vagntyp när det gäller kollisioner?
Har något något bra svar, (kanske någon som har kört H34 med dess egenskaper med slkt utåt, döda vinkeln etc.)?

Inloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4879
SV: Varför var det så mycket busskollisioner på 70-talet?
« Svar #1 skrivet: 24 maj 2021, 21:33:57 PM »
Jag tror nog inte att det var speciellt många kollisioner på -70 talet jämfört med tidigare eller senare, däremot var nog just Leylandbussarna väldigt veka i sin konstruktion vilket säkert ofta ledde till svårare skador än vad en -50 talsbuss hade fått, dessutom när bussarna börjat bli mer än 10 år gamla hade man nog närmat sig den ekonomiska livslängden.

Jag gissar att någon kan ta fram statistik för olyckor i allmänhet för Centrala Trafikdistriktet och kanske för H34 i synnerhet, låt vara att det blir en massa manuellt jobb...

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 765
SV: Varför var det så mycket busskollisioner på 70-talet?
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2021, 08:13:30 AM »
En bra fråga som mycket väl kan analyseras och forskas vidare kring.

Precis som Lars-Håkan resonerar så var främst Leyland (H34), men även Büssing (H25-H32), något vekare jämfört dagens konstruktioner. Skadorna blev större.

Det var vid Stockholm under åren 1969-1976 jämfört med i dag en väldigt stor vagnreserv. Många bussar skrotades istället för att renoveras. Samtidigt var SS/SL Stockholm med sina större bussverkstäder i Hornsberg och Hammarby erkänt duktiga på stora- och kvalitetsmässiga helreparationer- och helrenoveringar (ombyggnader- och förebyggande) av bussar. Och det genomfördes väldigt många större reparationer i egen regi.

Men statistiken talar också sitt språk. Jag påstår att det var fler kollisioner under tidsperioden 1967-1975 jämfört med idag. En av orsakerna torde vara övergången till högertrafik 1967. Helt enkelt många förare av både buss och bil som det tog flera år för, att ställa om i ryggmärgen att t.ex. titta åt rätt håll innan man körde ut i en korsning. Om detta vittnar även statistiken om väldigt många personpåkörningar i innerstadstrafiken åren 1967-1970 jämfört med idag, där rapporter ofta beskriver "hon klev rakt ut i gatan och slog i bussen"

Utloggad Gunnar D

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3582
SV: Varför var det så mycket busskollisioner på 70-talet?
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2021, 09:24:40 AM »
Enligt vagnförteckning 741001 hade 5 st H32 och 8 st H34 slopats.
H34 var lättkörd, dock kunde bromsverkan ibland upplevas lite obehaglig. Bromspedalen fick tryckas i botten för att nå önskad effekt.

/Gunnar

Inloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4879
SV: Varför var det så mycket busskollisioner på 70-talet?
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2021, 09:43:20 AM »
H32 (och kanske även övriga släktingar) hade ju också väldigt speciella i mitt tycke svårdoserade bromsar, av senare busskonstruktioner var även den första serien av H50 (Vo B59) behäftad med liknande "sjuka" fast inte alls lika extremt.

Jag minns min första tur med H32 på 69X när jag väg mot stan skulle stanna för att en barnvagn skulle passera på ett övergångsställe vid den lilla "rondellen" när man kommer fram till Ambassadområdet, det tog ingenting, ingenting och övergångsstället närmade sig med ilfart kändes det som, till slut tog jag spjärn mellan stol och bromspedal och bussen stannade med ett rejält "tågstopp" 10 meter innan de vita strecken och kunderna skrek bak i bussen. Pinsamt värre.

Utloggad Gunnar D

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3582
SV: Varför var det så mycket busskollisioner på 70-talet?
« Svar #5 skrivet: 25 maj 2021, 12:00:43 PM »
Håller med om svårdoserade bromsar på H32. Minns en dag med svår halka på linje 195. Vid Anneboda fanns det några nedförsbackar där man sen skulle svänga 90 grader. Obehagligt med fullsatt buss.

/Gunnar

Utloggad Mats W

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 114
SV: Varför var det så mycket busskollisioner på 70-talet?
« Svar #6 skrivet: 25 maj 2021, 16:52:43 PM »
Alla H32 var olika i bromsarna, från mjuka och behagliga till stumma och hårda. Efter avlösning gjorde jag alltid en liten försiktig provbromsning för att se hur just det brukade exemplaret var, därefter kunde man dosera inbromsningen någorlunda rätt. I Hornsberg fanns några utvalda vagnar med speciellt "snälla" bromsar, dessa användes vid uppkörningar så inte inspektören skulle underkänna samtliga adepter vid provet. 4094 och 4169 användes i första hand till detta.

Inloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4879
SV: Varför var det så mycket busskollisioner på 70-talet?
« Svar #7 skrivet: 25 maj 2021, 18:29:22 PM »
Har för mig att 4149 som nog var den sista H32 jag körde (För Hissbanan 1984) hade mer lätthanterliga bromsar.

Utloggad Peter Rost

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3173
SV: Varför var det så mycket busskollisioner på 70-talet?
« Svar #8 skrivet: 28 maj 2021, 09:36:11 AM »
Lite OT kanske: Läste någonstans att varje vecka brinner en buss i Sverige - kan det stämma? Bussbränder var väl inte så vanligt förekommande för 30-40-år sedan. Undantaget bussbranden vid Axamo utanför Jönköping i februari 1976 - då femton personer omkom.

//Peter