Trafikförändringar Göteborg från juni-21

Startat av janjoh, 20 maj 2021, 20:18:57 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

B10M

Citat från: S Svensson skrivet 24 maj 2021, 01:12:32 AM
Kanske är det bättre att dela upp ansvaret på Trafikkontor (fd GS) och GL igen.
Nej, verkligen inte. Vi behöver inte ännu fler murar, och definitivt inte rakt genom städer.

Citat från: S Svensson skrivet 24 maj 2021, 01:12:32 AM
För många personer är det säkert så att det inte spelar någon roll om man skall byta färdmedel. Men det kan bli många problem också. Barn från olika skolor måste byta minst två gånger om man skall åka genom staden. På 70 talet fanns det ökad ström att köra genomgående. Jämför utredningen som kom cirka 1973 med fler genomgående linjer och fler industrilinjer. Även på landet kan det bli problem. Linjen 300 och 320 kräver byte sedan juni 2011 i Kinna. Och linjen 500 Trollhättan-Borås kan innebära byte i byte Sollebrunn och Alingsås. Från jan 1968  kunde linje 119 köra från Borås till Uddevalla direkt. Veckoslutslinjen Skåne-Borås över Överlida medförde lättare att åka till småorter från Skåne alternativt Borås.
Varför är det så intressant att ha bussbyte enbart för att det i ögonblickstillfället kan ge bättre omlopp. Vi får hoppas att BRON blir färdig och att linjerna blir som tidigare. Jämför gul-,röd- och blå expresser jan 1990. Det var då nytt med genomgående linjer.Vi får hoppas sådana genomföres igen.
Håller med om detta. Speciellt bussbytet i Sollebrunn är helt obegripligt, verkar som att man med flit vill skrämma bort långväga resenärer.

janjoh

Jag kan helt förstå den frustrationen som de upplever i Skogome, Skogaberg och Aröd upplever att direktförbindelsen med stan försvinner. Men jag har rest med 52:an ibland och av alla stombussarna i Gbg är ju det trots allt den som har minst resenärer. Dock har linje 58 få nu mot Eketrägatan men de stora arbetsplatserna på Lindholmen jobbar ju hemifrån o den går enbart från centralen. Men jag antar att de inte drar in på avgångarna på linje 18 och 19 som ju har ännu fler resenärer, och att byta till dem på Hjalmar är ju väldigt enkelt. Avgångar var 3:e min. Sen finns även X2 och kommande X4 på samma hållplatsläge.

B10M

Linje 52 har minst resenärer av stombussarna sett över hela dagen, det stämmer, men bussarna är fullsatta i högtrafik och linjen har högt resande i båda riktningarna i högtrafiken. Jag har ju försökt förklara att det inte framför allt handlar om att direktförbindelsen försvinner, utan att man minskar trafiken när resandet ökar. De linjer du nämner är redan fulla med stående i högtrafik. Det här är inte främst Västtrafiks fel, felet är väl stadsbyggnadskontoret och trafikkontoret som inte förstår att kollektivtrafiken måste få ta mer plats när staden växer. Men som sagt blir det inte bättre när Västtrafik envisas med att (nästan) alla måste åka genom centralaste Göteborg. Man borde återupprätta gamla 51:an, som nuvarande 52:an fast genom Tingsstadstunneln, visst tunneln stängs nästa sommar men det är ju bara tillfälligt.

janjoh

Ja jag håller helt med om att det är för trångt för att ha stabil och robust kollektivtrafik och det finns ingen linje dit resenärerna från linje 52 kan byta  mot stan som har tomma bussar. Vi får se hur detta upplägget blir för det jag kan tycka är märkligt är ju att man tar bort det från en stadsdel som växer. Om man säger Torslanda tycker jag ibland har alldeles för täta bussturer för det är ju så att där åker inte många buss. Det är bara att konstatera att på helgerna när skolorna inte är igång är X1 delen mot Torslanda nästan tom ( Betydligt mer på Partille-grenen). Likaså Röd och Lila Express därifrån. Om man ser linje 18/19 där är det fullt oavsett tid på dygnet. Backa-Brunnsbo är en tätbefolkad stadsdel med mycket hyresrätter. Dessutom tycker jag de behövs fler busslinjer där folk går på fram och betalar om kollektivtrafiken ska fungera i praktiken. I Göteborg tränger sig folk på och de går inte genomföra biljettkontroller när det är så fullt på bussarna.

John P

När det gäller linje 500 Trollhättan - Borås via Alingsås så existerar inte den linjen längre. Att åka Trollhättan -hela vägen till Borås går ofta fortare via Göteborg med tåg och sedan linje 100. Ett annat alernativ, som dessutom är billligast då man bara behöver betala för zon C, är att ta tåg från Vänersborg eller Grästorp direkt till Borås. ( Till Vänersborg tar man tåg eller buss och till Grästorp 1 Express). Tror att två bidragande orsaker till att linje 500 försvann var att bussgodset försvann, var mycket bussgods som skickades med denna linje, snabbare resor via Göteborg när dubbelspåret blev klart samt att linje 100 har mycket täta avgångar är också en orsak som gjort att tåg + linje 100 har blivit ett bra resalternativ. Håller annars med om att det är tråkigt att Västtrafik mer och mer har styckat upp linjer, vilket leder byten och byten är något som INTE uppsakttas av resenärerna generellt.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

S Svensson

Tanken med linje 500 var från början lite av konkurrens med SJ som körde Borås-Vårgårda-Uddevalla. Tyvärr har jag lite svårt att förstå de synpunkter som lämnas. Det är mycket lättare att åka tåg till Vänersborg från Borås.
Jag vet inte riktigt däremot om de som tycker att man skall lägga ned busslinjer att de förstått en del. Det är fullt möjligt att stiga på en buss i Sandhult och tänka sig åka till Gerdhem. Då skall man ha tider för detta. Inte hänvisas till en app med en reseplanerare. Ofta har inte alla personer sådana. Tanken med färdskivare och dess skiva var väl att se hur bussen kört. Sedan byttes till plastkort. Som tydligen är för dyra för företagen så vissa länshuvudmän lägger linjer så man slipper ha dessa kort. Vi skall kanske också se att Borås har ett sjukhus med stort upptagningsområde. På vissa ställen erbjudes inte servicetaxi för att åka till och från utan vissa besökare hänvisas till bussresor. Då är det inte lätt att hitta om man annonserar en busslinje på annat sätt än det traditionella.