Nu är då frågan, när övergick man till vitt ljus i ljusöppningarna. (Jag gissar som jag tidigare skrev i samband med att Sverige gick med i EU, men det kan vara något annat med vägmärkesförordning / regeringsbeslut också)
Liksom med vägmärken och vägmarkeringar så hanteras detta med trafiksignaler genom den överenskommelse som kallas för
»Konvention om vägmärken och signaler« (Convention on Road Signs and Signals), oxå känd som Wienkonventionen, och som är från 1968. Organisationen bakom den är inte EU utan UNECE vilket är FN:s ekonomiska kommission för Europa. Det mesta kring denna konvention är dock dispositivt, dvs. det handlar om lagstiftning som helt eller delvis kan förhandlas bort. Med andra ord så behöver inte allt följas till punkt och pricka.
Delar av denna konvention utökades sedan efter ett möte i Genève 1980, där medlemsländerna i dåvarande EG samt EFTA enades om att trafiksignaler inom det gemensamma området ska hålla en viss "Europastandard". Inte heller detta är dock tvingande utan nationella undantag tillåts då den utökade konventionen ännu inte införts fullt ut i alla berörda länder. Det är alltså inte EU som på egen hand hittat på något (mellan tumme och pekfinger så EU har bara rätt att verka inom de områden där medlemsstaterna delegerat den rätten till dem, men EU får ju ofta klä skott för allt som folk inte gillar) utan Sverige som på sitt eget vis anpassat sig till en standard som man accepterade som EFTA-medlem för drygt 40 år sedan. Sannolikt har detta då bytts successivt sedan 1980 i takt med att de gamla signalanläggningarna nått sin tekniska livslängd.
Kollade sedan lite i den litteratur jag har via jobbet, men hittar inget om årtal för färgbyte, men då t.ex. spårvagnssignaler i gata i många fall varit vita sedan länge (
t.ex. då i Tyskland där de kan vara ganska omfattande) så kan man ju anta att det finns en orsak till att evolutionen för kollektivtrafiksignaler utvecklats från det. Att ljuset ändrats från gult (amber) till vitt handlar sannolikt mest om att kontrastverkan blir bättre. Jämför med att alltfler destinationsskyltar på bussar mm. gått över till vitt liksom att även blått eller rött utryckningsljus i flera fall blandas med vitt ljus av samma orsak.