Citaro C2: "En stadsdel som absolut borde byta namn är HÄGERSTEN, det vill säga det område där Axelsberg ligger".
Varför det? Det är den enda stadsdelen som har rätt postadress i postadressområdet. Förutom Hägersten, har stadsdelarna Aspudden, Mälarhöjden, Västertorp, Fruängen, Hägerstensåsen, Midsommarkransen, Västberga och Östberga, postadress Hägersten. Har jag glömt någon?
Citaro C2: "Hägersten för min del (och alla jag känner) själva postnumret (126 xx/129 xx) Det vill säga ett väldigt stort område. Det kan vara Axelsberg, Telefonplan, Västertorp etc. Det blir verkligen rörigt. Se svaret från Ersa tidigare.
Så tycker iaf jag, om nu Hägersten är ett så bra stadsdelsnamn, varför heter inte tunnelbanestationen Hägersten? Nej precis för att det blir väldigt förvirrande.
Sen ligger INTE Hägerstensåsen i stadsdelen HÄGERSTEN. Hägerstensåsen är en EGEN stadsdel.
Du gör förmodligen som många andra, blandar ihop stadsdel, stadsdelsområde samt postnummerområde!
Här en länk till karta som visar stadsdelen Hägersten.
https://www.google.se/maps/place/H%C3%A4gersten,+H%C3%A4gersten-Liljeholmen,+Stockholm/@59.3038712,17.9625133,15z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x465f764f724eb0b9:0xd73250d18bce7456!8m2!3d59.3!4d17.9666671 "
Axelsberg och Telefonplan, är inga stadsdelar. Axelsberg ligger i stadsdelen Hägersten, och Telefonplan ligger i stadsdelen Midsommarkransen, nära gränsen mot Västberga.
Jag delar din uppfattning, att T-banestationen Axelsberg, borde heta Hägersten. Det är den enda stationen som ligger i Hägersten. Axelsberg är ett obestämt, icke avgränsat område, som har fått ett oförtjänt stor betydelse, som jag ser det.
Din länk talar sitt tydliga språk. Våra politiker rör till begreppen. Antingen bör man ha "sin egen" stadsdel som postadress, eller postadress Stockholm. Alla dessa stadsdela ligger ju i Stockholms stad, och med postnumren skulle det fungera utmärkt.
Kör man bil, och följer vägmärkena, så visar de de olika stadsdelarna. Det blir ganska förvirrande, om en bilist ska till t.ex. Västberga, som har postadress Hägersten, och följer skyltarna som visar vägen till Hägersten. Han/hon hamnar då ganska fel.