En bussutflykt från Hinnøya till Vesterålen

Startat av Staffan Sävenfjord, 10 juni 2007, 23:42:37 PM

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

När vi kom till Harstad hade det fallit ymnigt med snö under några morgontimmar. Den redan tidigare vackra staden blev nu ännu vackrare. Efter Molde min favorit bland de norska städer vi besökte med Hurtigruten. Tromsø, Ålesund och Svolvær får ursäkta...
På kajen stod en buss från Veolia-ägda Nordtrafikk och reseledar-Mette (som syns i röd kavaj på bilden) hade förespeglat att vi skulle få en mycket duktig guide, Sigrid (i blå jacka). Hon hade rätt. Sigrid höll låda hela resan på norska, engelska och tyska. Och det var inte tråkigt en sekund. Det var många bra guider på den här resan, men Sigrid blev nummer ett. Kombinerat med den skicklige föraren Torgeir (skymtar vid förarplatsen) blev det trots halkan en mycket fin resa.


Första besöket blev vid Trondenes medeltidskyrka, där den kvinnliga sognepresten höll en kort ekumenisk andakt. På Hurtigruten blir även den andliga kulturen tillgodosedd.


Väl utkomna igen kunde vi konstatera att Torgeir körde med både livrem och hängslen:


Så åkte vi några hundra meter till Trondenes Historiske Senter, ett av de museer som visar att norrmännen kan den här konsten med att göra intressanta museer.


Så småningom lämnade vi Norges största ö, Hinnøya, där Harstad (uttalas Harrsta) är huvudstad och tog oss via färja på Gullesfjord över till Vesterålen. På färjan serverades kaffe och Kvæfjordlefse. Norrmännen vid bordet tog ett demokratiskt beslut att jag skulle få lefsen som blev över också. Dessutom var det vaffel (våffla) med brunost, vilket smakar bättre än det låter. Vad lefse är har jag utrett här http://www.algonet.se/~dewil/faq-fragor.shtml#lefser


Innan den långa tunneln före Sortland svänge Torgeir av den gamla vägen via Sigerfjord och vi stannade vid badstranden. Det var dock inte väder som lockade till bad. Vi kunde dock doppa fötterna i det klara och kalla vattnet.


Strax innan vi skulle köra ut på bron över till Sortland såg Torgeir att Midnatsol var på väg under densamma och sänkte farten för att vi skulle få henne i perfekt fotovinkel. Hälsningar utbyttes med hjälp av fartygets tyfoner och bussens signalhorn. En sådan där liten detalj som sätter sig djupt i minnet.


Sigrid berättade många roliga historier, men jag nöjer med att berätta den sista av dem. En gammal man från Sortland hade äntligen fått sin gamla dröm att åka med Hurtigruten uppfylld. När kapten hörde talas om den gamla mannen och hans nu uppfyllda dröm ville han förgylla hans resa ytterligare och inbjöd honom därför att inta sin middag vid kaptens bord. Men den gamle mannen gillade inte detta.
- Eg har betalt reisa och så er eg trængd att spise med manskapa. (Med reservation för att min Vesterålska inte  är vad den borde vara.)

Mina Norge-bilder kommer nog att bli en evighetshistoria. Kom i fredags hem från ytterligare en Norge-resa, denna gång på 8 dagar till bland annat Molde, Kristiansund, Åndalsnes och Stryn. Det blev ett par hundra bussbilder... Bland annat på splitternya Vestar till Uddevalla Omnibus och andra Buss i Väst-företag. Men dessa bilder visar jag när jag betat av Hurtigrute-bilderna.
För övrigt är det en ny Norge-resa på gång den 20 juni. Men då bara till Oslo och det är jobb så det blir nog ingen tid över för bussfotografering.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)