Har i huvudsak koll på Stockholmsområdet. Här finns det primärt på ett fåtal platser och i huvudsak på ställen med mittförlagda hpl.lägen och jag tar som önskat inte med dem här. Vitsen med mittförlagda kollektivkörfält är i stort sett noll om det inte finns hpl.lägen i mitten. Detta då trafiksäkerhetsrisker mm. är påtagliga med att ha kollektivkörfältet längst till vänster. Bl.a. så är det svårare att evakuera då all tömning måste ske ut i anliggande körfält istället för i vägren, det är ibland även komplikationer med väjning, vävning, filbyten, omkörning sker till höger vilket inte är det bästa etc.
Ersa har redan nämnt sista korta biten (c.a. 600 m) av Roslagsvägen söderut, efter hpl. Albano och korsningen vid Kräftriket/Björnnäsvägen, där kollektivkörfältet växlar från att ligga ytterst till att hamna innerst. Det är i sig dock en gammal kvarleva och det fanns förslag att flytta ut det till höger och sedan ge det en egen kollektivsignal för att simultant kunna styra busstrafik mot både Valhallavägen och Cedersdalsgatan samtidigt som hpl. innan cirkulationen kunde använts av alla linjer. När Norra länken öppnade, linje 40 upphörde osv. så försvann dock detta behov i nuläget.
I övrigt så finns det en bit på Örbyleden västerut där ett kollektivkörfält på c.a. 350 m ligger till vänster om de ordinarie körbanorna. Det kommer en bit efter korsningen med Stallarholmsvägen och leder fram till korsningen med Grycksbovägen. Kollektivkörfältet ifråga tillkom ganska nyligen i ett försök att snabba upp linje 173. I Barkarbystaden finns sedan en bit namnlös väg, delvis på den gamla flygrakan, som kopplar Herculesvägen med Norrviksvägen. Ungefär mellan de två cirkulationsplatserna, på en sträcka av omkring 550 m, så finns det mittförlagda kollektivkörfält.
Att det inte är vanligt handlar alltså om att man normalt sett alltså inte anlägger kollektivkörfält innerst, med hänvisning till det jag skrev i början av inlägget, om man inte är absolut tvungen. I de fallen det ändå har anlagts mittförlagda kollektivkörfält så har det oftast att göra med olycksfall i arbetet, brist på kompetens kring trafiksäkerhet/trafikföring, prestige/marknadsföring mm. eller en kombination av alltihop. I bägge de senare fallen jag nämnt ovan så är det mycket de två senare skälen som gällt.