Busser til Norge i 1945-46

Startat av Thor Bjerke, 05 oktober 2020, 20:23:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thor Bjerke

Jeg fikk i mars god hjelp med informasjon om salg av busser til Norge, bl.a. hadde Mats Karlsson nummer på ni busser solgt fra Halmstad-Nässjö Järnväg. Jeg har senere funnet ytterligere to busser som ble solgt fra HNJ til Norge.

F2231 Scania-Vabis 8406 ch.nr. 4498. Reg første gang 24. mai 1930
F4334 Scania-Vabis 8406 ch.nr. 4460. Reg første gang 24. mai 1930

Salget av disse to og alle de ni Volvo-bussene gikk gjennom Scania-Vabis. De ble omregistrert med Scania-Vabis som eier fra 6. mars 1945 og omregistrert igjen neste dag med Norsk legasjon i Stockholm som eier.

S Svensson

Det Du skriver Thor är att Scania-Vabis är en aktör. For som jag skrev tidigare så tog SJ aldrig över HNJ riktigt. HNJ bytte namn till HNJ Intressenter AB sedan man såld järnvägen. Troligen är det helt enkelt så att bussarna låg kvar i bolaget (HNJ Jv AB under namnbyte till HNJ Intressenter AB). Jag forskade i bilregister en gång i tiden och det är inte säkert att bussar som företagen ägde gick att köra med.
Scania-Vabis ägdes av Wallenbergs företagen precis som HNJ Jv AB. Detta levde kvar i ganska många år som ett företag som ägde mark och sysslade med tvätterier.
Normalt brukar det finnas avtal vid ett övertagande av verksamhet. Således borde det finnas ett dokument med avtal om vad SJ (Svenska staten) tog över från HNJ Jv AB eftersom man inte tog över själva aktiebolaget. I och för sig bör det finnas avtal i vilket fall som helst.

Thor Bjerke

Takk for informasjon! Jeg har funnet en del fakta om kjøpet av bussene i arkivet etter Norsk legasjon i Stockholm i det norske Riksarkivet. Dessverre finnes ikke kjøpekontrakter der.

Historien begynte høsten 1944 da Norske legasjon i Stockholm å planla en redningsaksjon for norske politiske fangene i Tyskland. Det skulle skaffes bilmateriell i Sverige for å transportere fangene frem til havner i Nordsjøen eller Østersjøen, og at de så skulle fraktes med mindre båter hjem til Norge. De tenkte seg 15 busser, hver med 30–40 sitteplasser, til denne transporten. Det var vanskelig å få tak busser, enten det var nye eller brukte. Derfor ble det planlagt å leie disse bussene fra Statens Järnvägar, men i stedet fikk de tilbud fra SJ om å kjøpe en del gamle busser. Resultatet ble kjøp av 12 brukte busser gjennom Scania-Vabis for 67 000 kroner, 10 Volvo og 2 Scania-Vabis. Det ser ut til at alle var fra tiden 1930-32.

Det var ønske om flere busser og det ser ut til at disse ble innkjøpt enkeltvis – samlet må da ha vært rundt 20 busser. Alle ble registrert på norske militærskilt i mai 1945 mens de var lagret i Hälsingborg. Det ble ikke noe av turen til Tyskland – antakelig var fangene i mellomtiden reddet ut med de hvite bussene. Noen få ble brukt et par år av norske myndigheter i Tyskland. Resten kom til Norge, hvor de beste ble solgt til norske rutebilselskap, mens andre ble hugget opp.