Nya och ändrade namn på hållplatser i SL-området

Startat av Ulf Berlin, 04 september 2020, 22:05:06 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

L. Gornitzka

Citat från: Buzzlover skrivet 30 september 2020, 15:28:52 PM
Jag har faktiskt ingen aning men det känns ju konstigt om det inte är vanligt.
Okej, vissa ställen kanske man inte höjer på ögonbrynen så mycket ifall man byter.
Men just vid större inrättningar såsom Infra City och Eurostop så bytte man namn utan att gå ut med något men vid S:t Eriks Ögonsjukhus skulle man visst gå ut med meddelande.
Och ja, man kan absolut hävda att Infra City redan bytt namn och att Bredden Södra, Norra och Västra passar bra eftersom hela området nu heter Bredden och att Eurostop förlorat det som förr drog till sig resenärer.
Men ändå, dessa har ju varit välkända så man kan ju tycka att någon info borde gå ut.

Jag personligen förstod mig aldrig på varför man bytte namn på området till Eurostop till och börja med. Dels för att det finns fler Eurostop i landet, men också för att för mig som lekman så representerade inte det namnet området Arlandastad på ett tillräckligt tydligt sätt.
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

Ersa

Lummevi IP utanför Edsbro har en SL-hållplats som haft det anonyma namnet "Idrottsplatsen" i många decennier. Som om det vore länets enda idrottsplats.
Under det senaste decenniet har det lämnats in förslag regelbundet att ändra namnet till Lummevi IP/idrottsplats, men hittills har responsen varit låg.

Carl Eric

I Gustavsberg fanns det ett tag två hållplatser efter varandra med de väldigt anonyma namnen "Vårdcentralen" och "Hamnen". Den senare har nu bytt namn till "Salixtrappan" men den första har kvar sitt namn. När jag söker på SL.se kan jag inte se att det finns någon annan hållplats som heter "Vårdcentralen"...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Buzzlover

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men just i Gustavsberg runtom "Vårdcentralen" och "Hamnen" så drog man ju om linjerna permanent? i våras? (osäker på båda), någonting var det i var fall vilket får mig att undra om "Salixtrappan" tillkommit pga omdragningen.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Buzzlover

Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2020, 09:29:29 AM
Lummevi IP utanför Edsbro har en SL-hållplats som haft det anonyma namnet "Idrottsplatsen" i många decennier. Som om det vore länets enda idrottsplats.
Under det senaste decenniet har det lämnats in förslag regelbundet att ändra namnet till Lummevi IP/idrottsplats, men hittills har responsen varit låg.
Jag kan tänka mig att arbetet kan tyckas vara för mycket slit bara för en hållplats skull eftersom de skulle kräva ändring hos både UL och SL.
Men det är bara min egen tanke och inget jag kan stötta med info.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Stämmer inte. Många andra hållplatser i området har fått nya, mer passande, namn de senaste decenniet. Så antalet märkliga eller vilseledande hållplatsnamn krymper sakta men säkert.

Carl Eric

Citat från: Buzzlover skrivet 05 oktober 2020, 19:38:26 PM
Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men just i Gustavsberg runtom "Vårdcentralen" och "Hamnen" så drog man ju om linjerna permanent? i våras? (osäker på båda), någonting var det i var fall vilket får mig att undra om "Salixtrappan" tillkommit pga omdragningen.

Jag blev också osäker eftersom det var längesedan jag var i Gustavsberg, men kollade på SL.se igår och linje 423 går fortfarande förbi hpl. "Vårdcentralen".
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Maven

Det stämmer. Men inte den långvariga tillfälliga hållplatsen "Vårdcentralen" vid hamnen på Odelbergs väg, utan linje 423 angör nu den ordinarie hållplatsen på Båtvägen.

Buzzlover

Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2020, 09:28:04 AM
Stämmer inte. Många andra hållplatser i området har fått nya, mer passande, namn de senaste decenniet. Så antalet märkliga eller vilseledande hållplatsnamn krymper sakta men säkert.
Men det är väl inte många hållplatser i området som bytt namn där både SL och UL trafikerar, dessutom körs ju just "Idrottsplatsen" bara av UL medans SL har hand om hållplatsen.
Det var lite det som jag tänkte på, att eftersom det bara är UL som trafikerar den så [kanske] SL resonerar som så att förslaget att ändra måste komma från UL vilket förmodligen inte ske eftersom UL nog inte har så värst mycket koll i SL:s område.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Nej då. SL kan ändra namnet på sina hållplatser precis när de vill, och därefter får UL anpassa sig och ändra sina utrop i efterhand. Precis som skedde regelbundet under alla år UL 807 var den enda linje som trafikerade många hållplatser längsmed väg 77.

Buzzlover

Hoppas inte detta klassas som OT. Det är ändå en ny hållplats med nytt namn.
Linje 549 (Den självkörande bussen) får en ny hållplats "IKEA Barkarby Entrén" och därmed en ny sträckning den 11 Januari, IKEA Barkarby - Stora Torget
Hållplatserna "Lansengatan" samt "Flygfältsvägen" läggs då ned av okänd anledning.
Nya hållplatsen är enligt kartan placerad vid Sportbutiken Stadiums entré som ligger precis bredvid IKEA stora entré.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

L. Gornitzka

Har själv lagt märke till ett namnbyte i västerort.

Hållplatsen Bällsta bro har bytt namn till Askängsbacken. Man kanske kan göra en sammanställning av hållplatser som bytt namn i samband med senaste tidtabellsförändringen.
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

ks

Haninge

Fr.o.m 12 april kommer Handenterminalen på Nynäsvägen återgå till namnet Rudsjöterassen (som den hette fram till dec 2014) i.o.m att nya Handenterminalen öppnar, men även den byter namn och blir Handens station.

Två nya hållplatser som tillkommer är Albatrossvägen och Albatrossvägens vändplan på närtrafikslinje 981.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Bussmicke

Citat från: Buzzlover skrivet 06 januari 2021, 13:08:02 PM
Hoppas inte detta klassas som OT. Det är ändå en ny hållplats med nytt namn.
Linje 549 (Den självkörande bussen) får en ny hållplats "IKEA Barkarby Entrén" och därmed en ny sträckning den 11 Januari, IKEA Barkarby - Stora Torget
Hållplatserna "Lansengatan" samt "Flygfältsvägen" läggs då ned av okänd anledning.
Nya hållplatsen är enligt kartan placerad vid Sportbutiken Stadiums entré som ligger precis bredvid IKEA stora entré.
Hur många gånger har inte denna lekstuga bytt linjedragning?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: ks skrivet 31 mars 2021, 13:52:51 PM
Haninge

Fr.o.m 12 april kommer Handenterminalen på Nynäsvägen återgå till namnet Rudsjöterassen (som den hette fram till dec 2014) i.o.m att nya Handenterminalen öppnar, men även den byter namn och blir Handens station.

Två nya hållplatser som tillkommer är Albatrossvägen och Albatrossvägens vändplan på närtrafikslinje 981.
Hittar inget om detta på SLs sida.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.