Nya och ändrade namn på hållplatser i SL-området

Startat av Ulf Berlin, 04 september 2020, 22:05:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Ett av de roligaste exemplet på översyn av hållplatsnamn vid nybygnation måste vara "Överby skola". Överby skola hade lagts ned för länge länge sedan för 50ish år sedan. När man sedan byggde en förskola vid hållplatsen, som döptes till Överby förskola, passade man på att döpa om hållplatsen till "Överby bollplan".   

Ersa

På andra håll läggs ibland ordet "gamla" till mellan orden. Då inte med betydelsen att en fortfarande öppen skola eller ett aktivt bruk kompletterats med en ny byggnad med samma namn en liten bit längre bort, utan enbart i betydelsen "för detta" eller "dåvarande".


Buzzlover

Ja man hade ju kunnat döpa den till Grubbensparken Västra eller S:t Eriks Gymnasium  ;D ;D
Helt seriöst så ser jag inget fel med det hela förutom att Polhemsgatan kanske ligger närmare men det går ju inte i.om att en hållplats med det namnet ligger några kvarter ner.
S:t Eriks Gymnasium ligger ju iofs rätt nära så det hade ju inte varit helt fel det heller.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Nico

Ja, fast vem vet hur länge Sankt Eriks gymnasium blir kvar?! Risken att Celsiusgatan byter namn eller flyttar är betydligt lägre.  ;)

Det är lite därför man, om möjligt, undviker att namnge hpl. efter funktioner/faciliteter. Helst ska man inte byta namn alls och byta till ett namn som det finns risk för att man kanske byta igen om 5-10 år är väl lite onödigt om det finns andra alternativ.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buzzlover

Med risk att hamna utanför ämnet så vet jag inte om jag helt håller med även fast det du säger förmodligen stämmer.

Titta på hpl "Silverdalsskolan" som öppnades 2008 - 2009 nånstans, hade lika gärna kunnat heta "Silverdals Torg"
Hpl "Danderyds Gymnasium" hade kunnat heta "Ekebygårdsvägen" eller "Rinkebyvägen"
Min poäng är att döpa hållplatser efter skolor ändå verkar vara rätt populärt även fast dom möjligheten att döpa dom efter närliggande vägar/gator finns.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

L. Gornitzka

Citat från: roggek skrivet 18 september 2020, 09:30:19 AM
Aktuellt i ämnet:
S:t Eriks ögonsjukhus flyttar från Kungsholmen 27 september och hållplatsen med samma namn döps om till Celsiusgatan.

Intressant att SL väljer att lyfta upp detta som en nyhet. Just ändring av hållplatsnamn är annars någonting som (vad jag märkt) brukat falla under radarn, med just situationen Gasverket -> Jaktgatan färskt i minnet. Då har det oftast slutat med att man upptäcker ett namnbyte om man, säg... kollar tidtabellen för en linje. Möjligen kan det också vara så att denna ändring fick nyheten med tanke på vad som föranleder det (flytten av S:t Eriks ögonsjukhus)
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

Ersa

Hållplatsen Sporrongs i Norrtälje samhälle bytte relativt nyligen namn till Rodengymnasiet, vilket är rätt logiskt efter att Sporrongs flyttade från orten redan under 1980-talet. Någon lämplig korsande väg att ta ett mer neutralt namn till hållplatsen fanns inte heller.

Nico

Citat från: Buzzlover skrivet 18 september 2020, 15:43:09 PM
Med risk att hamna utanför ämnet så vet jag inte om jag helt håller med även fast det du säger förmodligen stämmer.

Titta på hpl "Silverdalsskolan" som öppnades 2008 - 2009 nånstans, hade lika gärna kunnat heta "Silverdals Torg"
Hpl "Danderyds Gymnasium" hade kunnat heta "Ekebygårdsvägen" eller "Rinkebyvägen"
Min poäng är att döpa hållplatser efter skolor ändå verkar vara rätt populärt även fast dom möjligheten att döpa dom efter närliggande vägar/gator finns.

Det mesta i tråden hänger ju egentligen ihop så istället för att dela tråden kanske man borde byta namn på den istället...  ;)

Vad gäller namngivning så har det på senare år blivit en hel del missar. Sannolikt för att de som hanterat detta helt enkelt inte längre haft koll på tumreglerna. I flera fall har namnen föreslagits av trafikutövaren eller väghållaren/kommunen och sedan bara godkänts av TF/SL utan direkt eftertanke.

Finns ju även en del andra "skräckexempel" som hpl. »Askebykroken« i Rinkeby som för en tre, fyra år sedan helt plötsligt blev »Bytorget« eller hpl. invid Friends arena som bara heter »Arenan«... en ovan besökare kan lika gärna råka hamna någon helt annanstans för det är inte alltid så lätt att söka rätt. Sedan finns det ju en del äldre udda exempel som t.ex. hpl. »Viadukten« bortom Åkermyntan osv. Att ändra en mängd gamla namn (som dessutom i sig kanske inte ens var fel när de en gång namngavs) är ju inte någon direkt idé och skulle kosta mer än det smakar, men när somligt behöver ändras ändå så är det alltid bra om man även ser över detta.

Att döpa efter en funktion är som sagt något som man då alltså helst bör undvika om det går. Gatnamn är ju mera beständiga och ett geografiskt namn är ofta även lättare att lokalisera, men (som Ersa även påpekade) så går det ibland inte att undvika. Däremot är det ett litet otyg när det görs på slentrian, av PR-skäl eller för att de ansvariga helt enkelt inte förstått principen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

846

#24
Hållplatsen S:t Eriks ögonsjukhus byter namn. Den 27/9 flyttar sjukhuset från Kungsholmen och busshållplatsen byter därför namn - det nya namnet blir Celsiusgatan. Lite förvånande kanske, tittar man på en karta var hållplatserna ligger borde Polhemsgatan vara ett mer logiskt namn men man vill kanske undvika förväxling med hållplatsen Polhemsgatan på Hantverkargatan?

Buzzlover

Hållplats "Eurostop" har (väldigt oannonserat) bytt namn till "Cederströms slinga"
Logiskt då köpcentrumet i Arlandastad minskat och logiskt även då hållplatsen nu delar namn med gatan den ligger på.
Dock intressant att man inte gått ut med information om namnbytet.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

L. Gornitzka

Nu kanske jag ställer en fråga som redan besvarats tidigare här på forumet, men ändå. När jag kollade en del tidtabeller här så såg jag att hållplatsen Lagergrens väg (Tyresö) fått sitt namn ändrat till Strandtorget. När genomförde man denna ändring?
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

Ersa

Citat från: Buzzlover skrivet 21 september 2020, 10:51:58 AM
Dock intressant att man inte gått ut med information om namnbytet.

Hur ofta brukar det gå ut information om byten av namn på busshållplatser?

Buzzlover

Citat från: L. Gornitzka skrivet 28 september 2020, 15:00:29 PM
Nu kanske jag ställer en fråga som redan besvarats tidigare här på forumet, men ändå. När jag kollade en del tidtabeller här så såg jag att hållplatsen Lagergrens väg (Tyresö) fått sitt namn ändrat till Strandtorget. När genomförde man denna ändring?
Årskiftet 2018/2019 eller 2019/2020, minns inte helt.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Buzzlover

Citat från: Ersa skrivet 28 september 2020, 15:22:41 PM
Hur ofta brukar det gå ut information om byten av namn på busshållplatser?
Jag har faktiskt ingen aning men det känns ju konstigt om det inte är vanligt.
Okej, vissa ställen kanske man inte höjer på ögonbrynen så mycket ifall man byter.
Men just vid större inrättningar såsom Infra City och Eurostop så bytte man namn utan att gå ut med något men vid S:t Eriks Ögonsjukhus skulle man visst gå ut med meddelande.
Och ja, man kan absolut hävda att Infra City redan bytt namn och att Bredden Södra, Norra och Västra passar bra eftersom hela området nu heter Bredden och att Eurostop förlorat det som förr drog till sig resenärer.
Men ändå, dessa har ju varit välkända så man kan ju tycka att någon info borde gå ut.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!