Nya och ändrade namn på hållplatser i SL-området

Startat av Ulf Berlin, 04 september 2020, 22:05:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ks

Citat från: Bussmicke skrivet 01 april 2021, 01:48:12 AM
Hittar inget om detta på SLs sida.

//Bussmicke
www.bussmicke.se


Nej, för det har inte publicerats än. Det lär väl komma snart dock eftersom att det är mindre än en och en halv vecka kvar.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Jimmy

Kolla på SL hemsida, Tidtabeller.
Ett flertal 800-linjer har ny tidtabell from 2021-04-12.

Jimmy 

ks

Citat från: Jimmy skrivet 02 april 2021, 19:05:02 PM
Kolla på SL hemsida, Tidtabeller.
Ett flertal 800-linjer har ny tidtabell from 2021-04-12.

Jimmy 
Yes, de har funnits ute ett tag. Dock borde SL publicera det under trafikinformation, men de brukar ju publicera sådant sent... :P

818C och 828 får nya avgångar och 842s sista morgonavgång blir senarelagd, därav att även de linjerna får ny upplaga.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

IvveRivve004

Buss 65:s ändhållplats Kastellholmsbron, som varit indragen sen några år tillbaka, är äntligen tillbaks!

Buzzlover

Ny hållplats för linje 550, "Kyrkparken" tillkommer den 12 december och kommer ligga ungefär vid korsningen Enköpingsvägen/Barkarbyvägen som är ungefär vid brofästet av nya Barkarbybron.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Buzzlover

Djurgårdsbrunn är nu slutligen i trafik sedan den 13:e December vilket troligen innebär att vändmöjlighet nu finns.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Buzzlover

Med Sommartidtabellerna kommer två nya hållplatser (som jag upptäckt)
Kockbackavägen (Upplands-Bro), Linje 554, 555 samt 591.
Barkarby station övre (Järfälla), Linje 178, 518, 550 samt 590. (Gissar att 175 tillkommer i Höst när den är planerad att förlängas till Barkarby station.)

Namnbyten
Vallentunabadet (Vallentuna), Hållplats Kvarnbadet som bättre anger platsen (eftersom badplatsen officiellt heter Kvarnbadet) byter nu i sommar namn till Vallentunabadet och linjen dit ändras till 664, förr var det linje 660 som gick dit.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

IvveRivve004

Då innebär det alltså att hållplatsen Kyrkparken försvinner samt att buss 178 börjar trafikera Barkarby? Det senare är något jag länge längtat efter då det just nu inte finns någon helgtrafik mellan Akalla och Barkarby station (Buss 178 stannar inte vid Barkarby station och buss 518 går inte på helger).

Maven

Hållplats Järfälla kyrka kommer även fortsättningsvis att vara den hållplats på linje 178 som ligger närmast entrén till Barkarby station, åtminstone till år 2026 då entrén från Veddestabron planeras öppna. Lite märkligt att hållplatsen på bron ska heta "Barkarby station övre" redan nu, antingen byter man vid Järfälla kyrka eller vid den befintliga bussterminalen Barkarby station.

Maven

Citat från: Buzzlover skrivet 24 december 2021, 10:47:28 AM
Djurgårdsbrunn är nu slutligen i trafik sedan den 13:e December vilket troligen innebär att vändmöjlighet nu finns.


Korrekt, lösningen redovisas i denna tråd:
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=76095

ks

I måndags fick Södertörn en ny busshållplats! Det är den före detta slutstationen i Kolartorp, Hermanstorpsvägen, för linje 837 som återuppstått med namnet Sippvägen! I och med öppnandet av Vega station under våren 2019 flyttade Hermanstorpsvägen upp till utkanten av nybyggda Vegastaden och det gamla läget övergavs. Men nu har den återuppstått med nya, anpassade hållplatslägen i bägge riktningar för linje 837 och 893. :)
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

L. Gornitzka

Det har dessutom skett en del ändrade namn runt Tollare i Boo.

Hållplatsen Tollare har fått två namnbyten. På inväg (alltså mot Slussen) heter hållplatsen numera Skymningsvägen. På utväg heter den istället Hedenströms väg. Samtidigt har Johannes Petri Skola, som bara trafikeras mot Slussen, också fått namnbyte till Hedenströms väg.
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

elliot

Får inte heller glömma bort Kvarnholmens Centrum för linje 402 och 93 i riktning mot Slussen 

roggek

Haninge: Hållplats Söderbymalmsskolan byter namn till Bragevägen.
Det gäller linjerna 824, 830, 832, 834, 835, 837, 838, 839, 840, 842, 892 och 893.