Med risk att hamna utanför ämnet så vet jag inte om jag helt håller med även fast det du säger förmodligen stämmer.
Titta på hpl "Silverdalsskolan" som öppnades 2008 - 2009 nånstans, hade lika gärna kunnat heta "Silverdals Torg"
Hpl "Danderyds Gymnasium" hade kunnat heta "Ekebygårdsvägen" eller "Rinkebyvägen"
Min poäng är att döpa hållplatser efter skolor ändå verkar vara rätt populärt även fast dom möjligheten att döpa dom efter närliggande vägar/gator finns.
Det mesta i tråden hänger ju egentligen ihop så istället för att dela tråden kanske man borde byta namn på den istället…

Vad gäller namngivning så har det på senare år blivit en hel del missar. Sannolikt för att de som hanterat detta helt enkelt inte längre haft koll på tumreglerna. I flera fall har namnen föreslagits av trafikutövaren eller väghållaren/kommunen och sedan bara godkänts av TF/SL utan direkt eftertanke.
Finns ju även en del andra ”skräckexempel” som hpl. »Askebykroken« i Rinkeby som för en tre, fyra år sedan helt plötsligt blev »Bytorget« eller hpl. invid Friends arena som bara heter »Arenan«… en ovan besökare kan lika gärna råka hamna någon helt annanstans för det är inte alltid så lätt att söka rätt. Sedan finns det ju en del äldre udda exempel som t.ex. hpl. »Viadukten« bortom Åkermyntan osv. Att ändra en mängd gamla namn (som dessutom i sig kanske inte ens var fel när de en gång namngavs) är ju inte någon direkt idé och skulle kosta mer än det smakar, men när somligt behöver ändras ändå så är det alltid bra om man även ser över detta.
Att döpa efter en funktion är som sagt något som man då alltså helst bör undvika om det går. Gatnamn är ju mera beständiga och ett geografiskt namn är ofta även lättare att lokalisera, men (som Ersa även påpekade) så går det ibland inte att undvika. Däremot är det ett litet otyg när det görs på slentrian, av PR-skäl eller för att de ansvariga helt enkelt inte förstått principen.