Nya och ändrade namn på hållplatser i SL-området

Startat av Ulf Berlin, 04 september 2020, 22:05:06 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

Hållplatsen"Gasverket"...i Stockholm har äntligen bytt namn,men det blev inte till"Norra Djurgårdsstaden",
utan till"Jaktgatan" :P
Inte särskilt lätt för folk som inte är vana att åka i stan.../Ulf

Nico

Då "Norra Djurgårdsstaden" är namnet på hela stadsdelen så hade den benämningen knappast fungerat bra som namn för/på en enskild hållplats längs med linje. Hur skulle man då t.ex. ha namngett de övriga hållplatserna inom samma stadsdel?

SL:s praxis, när så är möjligt, är ju att döpa mellanliggande busshållplatser efter närmaste korsande gata och det har man nog utgått ifrån även här. Att man däremot namnger t.ex. en tunnelbanestation eller större replipunkt efter en stadsdel eller motsvarande är ju en annan sak. Detta då typ en tunnelbanestation oftast är den enda i sitt slag inom det givna stadsområdet.

Förstår sedan inte vad det skulle vara för svårt med enskilda hållplatsnamn, oavsett om man är van att åka i stan eller inte?! Fungerar ju så på i stort sett alla andra platser i både Storstockholm och många andra ställen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buzzlover

Ja hållplats "Ursvik" på Enköpingsvägen utanför stadsdelen Ursvik har funnits ett bra tag nu och hållplatser inom både Stora Ursvik och Ursvik finns och fungerar utmärkt.
Nu finns det säkert fler exempel när hållplatsen delar namn med stadsdelen men detta var det första jag kom och tänka på, så "Norra Djurgårdsstaden" hade nog funkat väldigt bra.

Sen kan jag hålla med om att nya hållplatser oftast döps efter väg/gata i närheten.

En lång men fungerande lösning hade ju varit att göra som i Djursholm, där finns hpl "Djursholms Sveavägen" så här hade den ju kunnat heta "Norra Djurgårdsstadens Jaktgatan" ;D
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ulf Berlin

Den kunde t ex ha hetat"Norra Djurgårdsstadens Centrum" ;)/Ulf

Nico

Citat från: Buzzlover skrivet 05 september 2020, 16:34:14 PM
Ja hållplats "Ursvik" på Enköpingsvägen utanför stadsdelen Ursvik har funnits ett bra tag nu och hållplatser inom både Stora Ursvik och Ursvik finns och fungerar utmärkt.
Nu finns det säkert fler exempel när hållplatsen delar namn med stadsdelen men detta var det första jag kom och tänka på, så "Norra Djurgårdsstaden" hade nog funkat väldigt bra.

Sen kan jag hålla med om att nya hållplatser oftast döps efter väg/gata i närheten.

En lång men fungerande lösning hade ju varit att göra som i Djursholm, där finns hpl "Djursholms Sveavägen" så här hade den ju kunnat heta "Norra Djurgårdsstadens Jaktgatan" ;D

Hpl. Ursvik har ju funnits där den finns sedan långt innan Ursvik blev en egen stadsdel. Sannolikt går den nog tillbaka till SJ-busstiden, eller liknande, som ett alternativ för de som skulle till den dåvarande Milostationen mm. Den har även använts av linjerna 157 och 540 i mera modern tid, men dessa linjer går ju numera andra vägar.

Här hade det kanske varit bättre att döpa om hpl. Ursvik nu när Ursvik byggdes ut, men troligen har ingen tänkt på det. Hpl. ifråga används ju egentligen bara nattetid av linje 591 (och i nuläget uddalinjen 504Y) och då blir Ursvik ändå ganska rätt för det är ju då den enda hållplats som nattlinjen passerar. Den är inte heller särskilt välfrekventerad heller som jag förstått det. Kan ju bli så att namnet byts till Milstensvägen eller Madenvägen när spårvägen dyker upp... för där passar nog hpl.namnet Ursvik bättre in. 

Sedan ok för tilläggsnamn, vi har ju på senare år även fått t.ex. avarterna Karolinska institutet / Biomedicum resp. Karolinska sjukhuset / Eugeniavägen vilka är så långa att de knappt får plats på hållplatsskyltarna och typ kräver två rader i linjebeskrivningar och tidtabeller. Ingen använder ändå hela namnet så...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Det vore rätt förvirrade om en enda hållplats i Vasastan fick heta just "Vasastan". Varför skulle hållplatsen Jaktgatan bli svårt för folk att förstå? Klarar folk av fenomen som t.ex att Tekniska högskolan, Östra station och Stockholm Ö är i princip samma ställe, då klarar de nog av Jaktgatan också.

"Norra Djurgårdens Valhallavägen, Norra Djurgårdens Stockholms Östra Station och Norra Djurgårdens Kungliga tekniska högskolan" kanske vore ett lagom utrop. 8)

roggek

Jag tycker det är lika lustigt med alla dessa busshållplatser vid nedlagda affärer, speciellt i Norrtälje/Roslagstrakten.
Och varför ingen ansvarig gör något åt det.
Affärerna har ju varit stängda i över 30-40 år, minst.

Linje 636 slår nog rekord i inaktuella hållplatsnamn:
"Skeppsmyra affär", "Simpnäs lanthandel", "Västernäs affär"...

Där skulle man byta namn, inte på hållplatsen "Gasverket"


Nico

Jag håller med dig om att hpl. i det som nu är Djurgårdsstaden gott kunde ha fått behålla namnet "Gasverket". Det var både historiskt kopplat till platsen och även mera geografiskt avgränsat.

Vad gäller hpl. i Roslagen så antar jag att en bidragande orsak till att namnen är kvar är för att det är svårt att hitta andra särskiljande namn som fungerar på ett bra vis. Det är ju inte så att det finns så många tvärgator eller specifika byggnader i överflöd. Att döpa hpl. efter fastighetsbeteckningar är inte heller lyckat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buzzlover

Citat från: Ersa skrivet 05 september 2020, 23:45:46 PM
Det vore rätt förvirrade om en enda hållplats i Vasastan fick heta just "Vasastan". Varför skulle hållplatsen Jaktgatan bli svårt för folk att förstå? Klarar folk av fenomen som t.ex att Tekniska högskolan, Östra station och Stockholm Ö är i princip samma ställe, då klarar de nog av Jaktgatan också.

"Norra Djurgårdens Valhallavägen, Norra Djurgårdens Stockholms Östra Station och Norra Djurgårdens Kungliga tekniska högskolan" kanske vore ett lagom utrop. 8)
En hållplats i centralt läge får heta "Vasastadens centrum", i den norra delen heter en "Vasastaden Norra"  ;D
Nej men om hpl "Gasverket" låg centralt i Norra Djurgårdsstaden så hade den ju faktiskt kunnat få heta "Norra Djurgårdsstadens centrum" eller liknande för att markera att den ligger centralt i den stadsdelen kan man ju tycka.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Gasverket hade för min skull gärna fått behålla detta namn. Det är inget fel på trevliga historiska områdesnamn.

Gällande hållplatser i Roslagen och på Södertörn (samt även i grannlänen) som har dylika inaktuella namn beror det, precis som Nico skriver, att det inte inte finns några nya naturliga namn. Dessutom vill de boende i områdena knappast ha några nya "fräcka" namn på sina platser heller. Speciellt inte om folk utifrån kommer dit och ändrar om namnen.

Nico

Citat från: Buzzlover skrivet 06 september 2020, 11:34:41 AM
Citat från: Ersa skrivet 05 september 2020, 23:45:46 PM
Det vore rätt förvirrade om en enda hållplats i Vasastan fick heta just "Vasastan". Varför skulle hållplatsen Jaktgatan bli svårt för folk att förstå? Klarar folk av fenomen som t.ex att Tekniska högskolan, Östra station och Stockholm Ö är i princip samma ställe, då klarar de nog av Jaktgatan också.

"Norra Djurgårdens Valhallavägen, Norra Djurgårdens Stockholms Östra Station och Norra Djurgårdens Kungliga tekniska högskolan" kanske vore ett lagom utrop. 8)
En hållplats i centralt läge får heta "Vasastadens centrum", i den norra delen heter en "Vasastaden Norra"  ;D
Nej men om hpl "Gasverket" låg centralt i Norra Djurgårdsstaden så hade den ju faktiskt kunnat få heta "Norra Djurgårdsstadens centrum" eller liknande för att markera att den ligger centralt i den stadsdelen kan man ju tycka.

Frågan är om det inte skulle bli än mer förvirrande med en massa centrum inom centrumen om man säger så?! Ett centrum kan sedan definieras på olika vis, men normalt brukar man anse att ett centrum är ett område inom en tätort där det finns vissa tjänsteföretag- och kulturinrättningar etablerade liksom givetvis (beroende på storlek) även viss offentlig service och andra myndighetsinrättningar. Djurgårdsstaden har därför inte något direkt centrum att tala om på så vis utan är i huvudsak ett bostadsområde.

För att ytterligare bidra till komplexiteten så är Djurgårdsstaden inte heller en stadsdel (som jag faktiskt själv felaktigt skrev i ett tidigare inlägg) utan största delen av bostadstadsområdet ligger inom stadsdelen Hjorthagen samt mindre delar inom stadsdelarna Gärdet och Norra Djurgården. Dessa stadsdelar ingår sedan i stadsdelsområdet Östermalm. För att det ska gå att komma/hitta rätt på olika kanter så gäller det alltså att vara så detaljerad som möjligt vad gäller t.ex. busshållplatser. Att då hålla på att uppfinna diverse punkter är sällan speciellt lyckat. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Resenären

Apropå gamla hållplatser. I Kopparberg fanns länge hållplatsen "Gamla Brukshandeln" jag såg den typ 30 år efter att nya brukshandeln lagts ned....

Maven

Citat från: Nico skrivet 05 september 2020, 21:05:06 PM
Hpl. Ursvik har ju funnits där den finns sedan långt innan Ursvik blev en egen stadsdel. Sannolikt går den nog tillbaka till SJ-busstiden, eller liknande, som ett alternativ för de som skulle till den dåvarande Milostationen mm. Den har även använts av linjerna 157 och 540 i mera modern tid, men dessa linjer går ju numera andra vägar.
Här hade det kanske varit bättre att döpa om hpl. Ursvik nu när Ursvik byggdes ut, men troligen har ingen tänkt på det. Hpl. ifråga används ju egentligen bara nattetid av linje 591 (och i nuläget uddalinjen 504Y) och då blir Ursvik ändå ganska rätt för det är ju då den enda hållplats som nattlinjen passerar. Den är inte heller särskilt välfrekventerad heller som jag förstått det. Kan ju bli så att namnet byts till Milstensvägen eller Madenvägen när spårvägen dyker upp... för där passar nog hpl.namnet Ursvik bättre in. 

Ett annat exempel är hpl Tollare i Nacka, som än så länge funkar bra eftersom den ligger närmast det nya bostadsområdet, men rimligen bör få nytt namn om busslinjerna dras in i området, som det varit tal om. Det blir väldigt förvirrande att ha både "Tollare" och "Tollare torg", eller vad den mest centrala hållplatsen i området kommer att heta.

Och varför ta bort den historiska kopplingen till Gasverket? Om själva gasverket är borta sedan länge, så kunde den väl åtminstone heta Gasklockan eller Gasklockorna?

Slash2

#13
Tollare i riktning Lännersta/Orminge borde byta namn till Johannes Petri Skola, dels för att hållplatsen ligger nära skolan men också närmare hållplatsen med samma namn i andra riktningen. Vad Tollare i riktning Slussen borde byta namn till är jag dock inte lika säker på, men man kanske kan ta ett av gatunamnen i närheten. Lite off topic från trådstarten, men relaterat till just Tollare är att det fortfarande inte synts några åtgärder för att anpassa gatorna till busstrafik. Men även när det är gjort kommer det bli knepigt för busstrafiken vid korsningen Sockenvägen/Hedenströms väg, pga bilar som stannar för hämta/lämna vid skolan och alla som parkerar utanför sushirestaurangen (trots parkeringsförbud).




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Nico

Det finns ju som sagt vissa tumregler kring hur man namnger hållplatser. T.ex. att namnge efter närmaste korsande gata för att på vis erbjuda möjlighet att avgränsa platsen geografiskt så den blir lätt att definiera/hitta. Även namnge efter vissa funktioner, som skolor, är inte heller alltid lyckat då sådana funktioner ibland byter namn, flyttar, upphör osv.

Sedan finns ju ett antal avsteg (synder) sedan gammalt, men allt går inte att rätta till rakt av utan får göras successivt. T.ex. vid nybyggnation så blir det ibland så att man även ser över hållplatsnamn samtidigt och rättar till ev. gamla missar eller sådant som rentav är otidsenligt.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman