Vad om man bygger en bro som ska ersätta Ekeröleden?
Med tanke på att man i nuläget redan bygger på Förbifart Stockholm så skulle det vara svårt att motivera en bro mellan Slagsta (eller annan plats på Botkyrka-sidan) och någon ospecificerad punkt på Ekerö-sidan. Nyttan skulle även vara väldigt begränsad. Det är väl främst de som bor bortom (väster om) Träkvista som skulle få en kortare resa. Kommer man däremot t.ex. från Färentuna, eller t.o.m. centrala Ekerö, så skulle det sannolikt ändå gå snabbare att åka över Lovön och Förbifarten.
Det skulle oxå ta tid att trolla fram en bro. Även om Förbifarten nu blir försenad skulle en eventuell bro, och förutsatt att man fick till beslut, finansiering och projektering, sannolikt inte kunna färdigställas före 2035. Dels just för att behovet i nuläget är lågt, men även för att det pågår så många viktigare/större projekt i Mälardalsområdet. Det senare innebär även att det är brist på allt från finansiering vidare till projektledare, byggnadsarbetare och annat.