Nyss hemkommen från bilsemester i Danmark. Det är förbryllande hur vägstandarden kan skilja sig så mycket beroende på vilken sida av sundet man är. I Danmark är motorvägar och övriga huvudvägar släta och jämna och av generellt hög klass. Fullt jämförbara med vägarna i länder som t ex Nederländerna. Men så fort man kommer över Öresundsbron så blir det annorlunda. Redan på Yttre Ringleden så är asfalten sämre, direkt obehaglig att köra på. Dessutom är vägen mer ojämn. Kör man vidare norrut på E6/E20 är det likadant. Hur kan det vara sådan skillnad? Klimat och förutsättningar i övrigt är ju i det närmaste identiska. Jag förstår inte.
Jag förstår hur du menar men tycker inte alls att det är så konstigt. Jag har sett mycket större kontraster över gränser än den är mellan Sverige och Danmark.
Givetvis blir klimat och många förutsättningar likadana vid en gräns mellan två länder. Men man kan ändå märka en stark kontrast när man passerat gränsen. Medan vägstandarden är bra i det ena landet kan den vara miserabel i det andra landet osv. Det kan också förekomma vid gränser att man ser hur levnadsstandarden kan skilja sig mycket med. Rena och fina hus på den ena sidan gränsen som visar på en välmående befolkning, medan det på den andra sidan kan husen vara rentav fallfärdiga.
Jag kör ofta mellan Uppsala och Hamburg via Stockholm, Nyköping, Norrköping, Jönköping, Helsingborg, Malmö, Köpenhamn, Nyborg, Odense, Kolding och Flensburg. Just mellan Sverige och Danmark tycker jag ändå att motorvägen är i snarlikt skick på båda sidor sundet. Det är längre inåt i Sverige motorvägen blir sämre i Sverige än i Danmark.
På andra håll i Europa kan det vara enorma kontraster, trots att det är en motorväg man följer på båda sidor om gränsen. På ena sidan är motorvägen fräsch, på andra sidan är beläggningen i dåligt skick. Dessemellan är man tacksam bara för att det ändå är en motorväg man följer även i nästa land och inte bara en landsväg. Att båda länderna ändå håller motorvägsstandard, trots olika underhåll av densamma.
Ibland visar underhållet på motorvägen rätt mycket om att man kommer in i ett fattigare land när man då märker att motorvägen blir sämre. Men det inte långt ifrån alltid som intrycken blir rättvisa.
Följer man E36 från Berlin och österut så är det en motorväg som går vidare över gränsen till Polen och fortsätter på polsk sida till Legnica. Men medan motorvägen på den tyska sidan ser ut som en normal tysk motorväg så är den på den polska sidan närmast gränsen helt miserabel. Men bara de första milen. Därefter är den nyrenoverad och mycket finare än i Tyskland. Här har polackerna inte prioriterat delen närmast gränsen, de motiverar med att delar mer inåt landet har mer trafik. Men visst, ett motorvägsavsnitt vid gränsen är ju trafikanternas första intryck av landet, och i Polens fall blir det ju fel här.
Men som sagt var, i fallet mellan Tyskland och Polen är det motorväg man följer på båda sidor om gränsen och man är tacksam för detta.
Annat är det när det på ena sidan gränsen är motorväg och på den andra sidan bara landsväg. Att man i det ena landet när man närmar sig gränsen kör på en gammal smal landsväg av uråldrig standard. Slingrig, smal osv. Sedan kommer man till gränsen till nästa land och plötsligt när man precis kommit över på andra sidan så kör man på en riktig motorväg. Då är det kontraster. Dessa passager som ser ut så här har de senaste åren blivit allt mer ovanliga i Europa idag. Det är inte så många kvar, man bygger bort de bit för bit. E68 mellan Ungern och Rumänien var på detta sätt till 2015 då man i alla fall öppnade motorväg från Ungern och sedan fortsätter några mil in i Rumänien, även om det ännu är långt kvar innan denna motorväg når Bukarest, vilket är målet.
Men vill man uppleva en motorväg som tar slut vid gränsen för att bli landsväg på andra sidan så kan man ta E40 mellan Polen och Ukraina. Hela den polska delen är motorväg som går fram till gränsen. På ukrainsk sidan fortsätter vägen först som en fyrfältsväg som ser ut som en motorväg, men bara ett par enstaka kilometer efter gränsen. Därefter när bebyggelsen tar slut blir vägen en gammal landsväg med en standard som känns mycket avlägsen från motorväg eller motortrafikled.
Sverige och i Danmark då: Man har byggt ut ovanligt bra med motorväg alldeles vid Öresund. På vardera sidan om sundet går det varsin motorväg. Den ena från Köpenhamn till Helsingör och den andra från Malmö till Helsingborg och vidare mot Göteborg. Och så givetvis motorvägen över Öresundsbron som binder ihop dels dessa två motorvägar men även fler. Så här har man byggt ut bra genom åren. Dessutom har svenskarna och danskarna verkligen gått in för att motorvägarna ska hålla ihop i ett gemensamt system i området.
Så jag tycker att Sverige än i Danmark har lyckats bra i gränsområdet. Att motorvägarna på varsin sida om gränsen underhålls lite olika får man leva med, men så är det ju i hela Europa vid gränser.