Lite GDG

Startat av 1896, 18 juni 2018, 15:37:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Har kommit över ytterligare fordonslistor från GDG Dalarna, och det både lämnar nya frågor samt ger svar på äldre frågor:

Jag frågade för länge sedan om någon visste när Alpus:en 1679 stationerades i Leksand, om det var på GDG:s tid eller när Wasatrafik tog över i Leksand sommaren -89, svaret är att i vagnförteckning daterad 881101, så har 1831 & 1679 bytt plats med varandra, 1831 till Blge från Lsd & vise versa.

Hittar Värmlandsbussen 1984, DUG508, stationerad i Ludvika i vagnlistor mellan 781201 & 821001, förövrigt finns väl denna fortfarande i registret.

Hittar också en tjänstebil, 0725, JRW602, stationerad i Blge, och gissningsvis en disponent bil, någon som vet vad detta var för något ?

Vidare finns en 5780, AAN156, som försvann ur vagnlistorna samtidigt som VW picup:en 5715 dök upp -77, kan möjligen 5780 ha varit en föregångare, bägge var stationerade i Kalkyl 3301. Det finns en AAN156 reggad -67 i registret, som lastbil med polgfästen och bogserkrokar bak enligt Transportstyrelsens sida, en Volvo av något slag, med nuvarande ägare i Göteborg, någon som känner till något om denna ?

Vidare fanns en 4750, ATS580, reggad i Blge, skrotad 30/6 -77, detta lär väl ha varit en bussläpvagn ?

Sist det intressantaste, det fanns en 9350 i Sandviken, en 9601 i Falun, samt en 9500 i Avesta med reg nr CEF810, skrot 30/3 -77, vad kan dessa tre fordon ha varit för något ? 

1896

Vagnlistorna är alltså från -77 och framåt.  :)

Göran


bilomnibussen

Hej! 1984 fick vi till Ludvika under tiden jag jobbade där, februari 1979 till sommaren 1982. Det var vår ambitiöse förman som var kvick att komma över bussen när den skulle placeras om. Borde vara samma utförande som den bevarade hos Värmlands bussveteraner. Två dörrar, liten skufflucka och förmodligen hela skuffen. Godshylla tror jag det var längst fram i bussen invid framdörren men kan minnas fel. Växellådan saknade läge ett. Alltså fyrväxlad, 2,3,4,5. Den gick rätt ofta på tjänsten där man körde Borlänge och även Falun på eftermiddagarna. Bussen gick bra, man körde den gärna men det var problem att få med sig godset.
Mvh
Jan G

1896

0725 var en Volvo 244, och det var ju även efterföljarna.

Enligt GDGs nr system, så bör ju då 9350 ha varit av -63 års modell, samt 9500 av årgång -55, och då 9601 av årgång -56. Tänkte först om det kunde vara några gamla glassbilar, men dessa avyttrades väl när samarbetet med GB upphörde gissar jag, så de lär knappast ha funnits med i vagnlistan -77.

1896

9500, CEF810, är en "Ombyggd bil /Volvo, 1935/" står det i papperna, ombyggd -52 till Traktor, alltså indikerar inv nr att det rör sig om årsmodell -35, skrotdatum tycks vara 780330, och inte 770330 som anges i vagnlistan. Tidigare reg nr W1350, så den finns alltså inte i listan ovan.

5780, AAN156, kom till GDG genom förvärvet av Tysks Express i Falun -71. Detta är en "Volvo L 3314 PU" med "Godslåda" "Maskindriven vinsch. Drivaxlar 1+1. Plogfästen fram, hydraulisk lyft. Bogserkrok bak. Fästanordning för lastkran. Roterande gult varningsljus." Extra allt låter det som. Såld 770329. Någon som kan förklara L 3314 PU ? 

Kjell Niklasson

L3314 PU är en Volvo "Valp", civilversionen. Pu står för pickup, det vill säga hytt, men öppet flak.


1896

Citat från: Kjell Niklasson skrivet 11 juli 2018, 16:52:50 PM
L3314 PU är en Volvo "Valp", civilversionen. Pu står för pickup, det vill säga hytt, men öppet flak.



Tack för det, det förklarar även "Godslåda."  :)

Göran

Hej
Skulle någon/några kunna vara så vänliga att kontrollera/korrigera/kommentera GDG listan på
http://www.safflekarossen.se/page7.html?
Listan bygger till största delen på bussoraklet Svensons digra samling
Sommarhälsningar gt


1896

Undrar vad glassbilarna hos GDG hade för inv nr ? Enligt GDG bibeln hade GDG samarbete med GB mellan -51 -64, och som mest 10 st Glassbilar. Dessa tycks ha funnits mest i Dalarna och kring Fagersta - Norberg, om jag förstått det hela rätt.