I går hittade jag en rapport från 1995 i en hylla här på jobbet, om sydsvenska vägförbindelser. Där finns en karta som redovisar "Vägverkets målstandard" och där är det faktiskt motorväg R23 Malmö-Osby via Höör och Hässleholm, motorväg R21 Hässleholm-Kristianstad och 13-metersväg E22 Gårdstånga-Kristianstad. Där finns också R19 Älmhult-Ljungby med, dvs. den gamla planerade "E4-sträckningen" från 1950-talet.
1995! Det var intressant! Är du säker på att det var ett mål man ännu hade? Så det inte var någon gammal plan med ett gammalt mål som man redovisade? För jag tror väldigt bestämt att dessa "1950-talsplaner" var så att säga slopade då och att man visste mycket väl att vägarna i Syd-Sverige skulle se ut som de faktiskt i princip börjat göra numera.
För 1995 höll man på för fullt med att färdigställa avsnittet mellan Härlöv utanför Kristianstad och Vä på E22. Man höll redan då på att "bygga sig fast" i den otympliga trafikplatsen i Härlöv istället för att dra motorvägen vidare en bit västerut.
En annan sak är också om man tittar på E4 1995. Ännu saknades det motorvägsavsnitt på de södra delarna mellan Ljungby och Helsingborg. Men framförallt på avsnittet söder om Örkelljunga höll man på för fullt att se till att det i alla fall var motorväg mellan Örkelljunga och Åstorp. Det som ännu inte stod klart när det skulle byggas på den tiden var avsnittet mellan Ösrkelljunga och Strömsnäsbruk. Där skulle det dröja nästan 10 år till.
Men i helhet, 1995 hade man redan låst sig i den "mall" man sitter med idag. Alltså att trafik från Malmö mot Stockholm skulle gå via Landskrona, Helsingborg, Örkelljunga. Inte via Hässleholm.
1995 hade byggandet av Öresundsbron påbörjats. Här är det intressant att man visste att trafik mellan Stockholm och Köpenhamn skulle vanligtvis gå just via just Landskrona, Helsingborg, Örkelljunga, Ljungby.
Kommer man att bygga en ny motorväg idag som "ginar" via Lund, Höör, Hässleholm och Älmhult? Nej, jag tror inte att det alls är aktuellt. Man satsade en gång i tiden på rutten Stockholm-Helsingborg. Och det är denna som än idag används, även om man ska till Malmö eller Köpenhamn.
En sak till: Om du tänker ta "fågelvägen" från Stockholm mot Malmö och Köpenhamn så bör du svänga av från E4 redan i Mjölby och ta riksväg 32 söderut via Boxholm, Tranås och fortsätta nedåt. Då kan du komma efter ett tag mot Älmhult och Hässleholm. Men det finns knappast så värst många som väljer detta. De flesta håller sig på E4 till Helsingborg och fortsätter sedan via Landskrona.