Jag undrar om det någonstans i Danmark finns "13-metersvägar" liknande de som finns/fanns i Sverige innan de ersattes av motorvägarna (eller byggdes om till trefältsvägar), dvs. ca 11-13 meter breda landsvägar (ej motortrafikled) med två breda körfält och två breda vägrenar. Extra intressant är om någon har ett exempel på en 13-metersväg med parallell cykelväg.
Jag har kört på många danska vägar genom åren. Nej, jag är så gott som säker på att 13-metersvägar som är klassade som landsväg inte finns i Danmark. Det finns 13-metersvägar eller snarlikt i Danmark, men då är de klassade som motortrafikled, och det var ju inte det som du frågade efter.
Danska landsvägar kan ofta vara raka och fina. De kan ha väldigt mjuka svängar och kan vara i oerhört gott skick. Många gånger kan de därför vara i så gott skick att de lockar en bilist att gasa på lite i högre fart än vad som är lagligt. Men de har inte vägren och är därför relativt smala.
Det är få länder utanför Sverige där jag sett 13-metersvägar som är klassade som landsväg på det viset du beskriver ovan, dvs så som gamla svenska landsvägar var innan de ersattes med motorvägar. Men om man vill se sådana vägar utanför Sverige så är Polen ett tips. Där finns det faktiskt en hel del sådana vägar. Speciellt Europavägar som inte är ersatta med motorvägar kan ofta se ut så i Polen. Och har man tur kan man på vissa delar till och med se 13-metersvägar som passerar rakt igenom samhällena och inte har någon förbifart. Då kan man se hur vägrenen övergår till att bli en trottoar genom bebyggelsen för att sedan åter bli vägren när man åker ut ur samhället igen. Detta var vanligt förr på Europavägar även i Sverige.
Men som sagt var, 13-metersvägar utanför Sverige är ovanligt, men i Polen finns dessa. De ser ofta precis ut som i Sverige med likadan vägren osv.
Ja du frågade efter Danmark och jag skrev även en massa om Polen nu