Författare Ämne: Europaveghistorie i Norge del II: E105  (läst 4415 gånger)

gunn-mas

  • Gäst
Europaveghistorie i Norge del II: E105
« skrivet: 29 september 2017, 12:45:05 PM »
Dette er den norske delen av Europaveg 105, som går helt fra Hesseng ved Kirkenes via Murmansk og St. Petersburg til Jalta på Krim-halvøya ved Svartehavet. Dette er nå en moderne 2-feltsveg og et viktig samband for turismen og næringslivet på Nordkalotten og det østlige Europa.

Nummeret E105 ble tildelt i 1997, i samband med en mindre revisjon av hovedvegene i Europa. Føre dette var vegen her i dårlig forfatning, og grenseovergangen ved Storskog var strengt bevoktet og problematisk å passere. Vegen fra norsk side var bare en unummerert fylkesveg. Etter både "glasnost" og "perestroika" ble etter hvert Europavegnettet utvidet mot øst, og går nå langt inn i Asia.

https://www.vareveger.no/artikler/apner-i-dag-stal-med-stil-i-grenseland/408566

Utloggad Niklas Bygdestam

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4952
  • Никлас Быгдестам
SV: Europaveghistorie i Norge del II: E105
« Svar #1 skrivet: 30 september 2017, 08:06:55 AM »
Dette er den norske delen av Europaveg 105, som går helt fra Hesseng ved Kirkenes via Murmansk og St. Petersburg til Jalta på Krim-halvøya ved Svartehavet. Dette er nå en moderne 2-feltsveg og et viktig samband for turismen og næringslivet på Nordkalotten og det østlige Europa.

Nummeret E105 ble tildelt i 1997, i samband med en mindre revisjon av hovedvegene i Europa. Føre dette var vegen her i dårlig forfatning, og grenseovergangen ved Storskog var strengt bevoktet og problematisk å passere. Vegen fra norsk side var bare en unummerert fylkesveg. Etter både "glasnost" og "perestroika" ble etter hvert Europavegnettet utvidet mot øst, og går nå langt inn i Asia.

https://www.vareveger.no/artikler/apner-i-dag-stal-med-stil-i-grenseland/408566


Det är intressant att E105 går in i Norge och ansluter till E6. Egentligen blir det som om E105 och E6 är fortsättning av varandra :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Freke

  • Gäst
SV: Europaveghistorie i Norge del II: E105
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2017, 23:47:54 PM »
Hade känts mer naturligt om E6 fortsatt till Murmansk, och E105 (udda nummer =nord/sydlig väg) börjat i Murmansk.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk


Utloggad at1981

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1336
SV: Europaveghistorie i Norge del II: E105
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2018, 22:41:54 PM »
Hejsan!

Är det någon som har någon bild från själva riksgränsen mellan Norge och Ryssland
längs med E105? :)

Tullstationen som man ser vid Storskog utanför pelarna/grindarna!
Hur långt är det ifrån den geografiska riksgränsen?

(Som närmast Ryssland jag kommit är vid Treriksröysa utanför Nyrud)

Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

almeli

  • Gäst
SV: Europaveghistorie i Norge del II: E105
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2018, 23:04:18 PM »
Storskog grenseovergangssted (faksimile fra utredning fra Statsbygg nr. 11733)

https://www.rights.no/wp-content/uploads/2016/02/Skjermbilde-2016-02-02-15.26.34@1x.png

Utloggad at1981

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1336
SV: Europaveghistorie i Norge del II: E105
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2018, 07:49:03 AM »
Hejsan!

Tack så jättemycket för bilden! :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Bengt Larsson

  • Gäst
SV: Europaveghistorie i Norge del II: E105
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2018, 23:11:35 PM »
Hejsan!

Är det någon som har någon bild från själva riksgränsen mellan Norge och Ryssland
längs med E105? :)

Tullstationen som man ser vid Storskog utanför pelarna/grindarna!
Hur långt är det ifrån den geografiska riksgränsen?

(Som närmast Ryssland jag kommit är vid Treriksröysa utanför Nyrud)


Det är inte många meter.

Bakom den svarta bussen finns gränsmärken i form av norska gula och ryska rödgröna stolpar, och gränsen går mellan dem.