Ytterligare en artikel från Der Spiegel i ämnet:
http://www.spiegel.de/einestages/ns-erbe-a-948366.html
Ja där står det en hel del tänkvärt. Artikeln tar också just upp att motorvägarna inte är något som Hitler eller nazisterna uppfann, utan något som tidigare regimer i Tyskland planerade. Ändå är det än idag många som tror att motorvägar är något som är uppfunnet av Hitler. Så sent för någon vecka sedan körde jag bussen mellan Uppsala och Arlanda. En linje som jag förresten ofta kör. Den går i princip bara på motorväg, då man kör på E4 mellan Uppsala och Arlanda. Där var det en passagerare som nämnde om just motorvägar och påtalade ungefär att det jag körde på var något som var framtaget av Hitler och en sak som vi har i vårt samhälle som härstammar från just Hitler. Då fick jag förklara att det inte alls är Hitlers uppfinning som vi åkte på, utan en sak som man i Tyskland planerade redan före nazitiden.
Man kan summera motorvägshistoriken enligt följande:
1907: Beslut om att bygga AVUS sker, alltså det som skulle bli världens första motorväg.
1913: Bygge av AVUS påbörjas. Dock med avbrott på grund av första världskriget som senare inträffar.
1921: AVUS öppnas och invigs, dock några år försenat på grund av kriget.
1926: Första längre motorvägsbygget projekteras och går under namnet
HaFraBa som står för
Hamburg,
Frankfurt an Main och
Basel.
1932: Köln-Bonn-motorvägen öppnas.
1933: Första spadtaget på en motorväg mellan Frankfurt am Main och Heidelberg. Detta görs av Adolf Hitler och är första gången de får inviga någon med motorvägar.
1935: Första del av denna motorväg öppnas.
Det framgår alltså att Hitler egentligen har betydligt mindre med motorvägshistoria att göra än många tror. 1907 var han inte ens politiker och bodde ännu i Österrike. 1921 när AVUS öppnade hade han inte ens genomfört Ölkällarkuppen, och ännu mindre att han då skulle ha något inflytande i infrastrukturen i Tyskland. 1926 när
HaFraBa planeras hade han visserligen blivit mer välkänd och syntes i politiken, men han hade inget som helst inflytande i infrastrukturen. Och Köln-Bonn-motorvägen öppnades ca ett halvår innan Hitler hade makten i Tyskland.
Istället var det mest så att Hitler fick veta detta om motorvägsbyggena och motorvägsprojekten och utnyttjade detta. Detta var tillfällen för propaganda. Troligen såg han nog motorvägarna som en modern version av de romerska vägarna som byggdes under romartiden. Fast dessa då givetvis är oerhört mycket större och bredare. Men det var nog för dem en modern version av Via Appia. Troligen påskyndade nog nazisterna också en del motorvägsbyggen mot vad det kanske annars hade gjorts, men å andra sidan fick de som byggde motorvägarna under dessa år bygga dessa under ibland miserabla förhållande tyvärr.
Under nazitiden fanns det en vision om ett motorvägsnät som skulle sträcka sig långa sträckor kors och tvärs genom Europa. Har detta uppnåtts idag? Ja i princip har det gjort det. Man bör i detta fall räkna in motorvägar, motortrafikleder och snarlikt. Och då finns det ett stort nätverk som sträcker sig över stor del av Europa. Från t ex E4 norr om Gävle till t ex södra Italien. Så visst finns det. Men några delar som de planerade är inte klara. Bland annat planerades en motorväg från Berlin till Svarta havet. Den har ändå numera kommit rätt lång sista tiden. För nu sträcker den sig från Berlin och tar sig in i alla fall några kilometer in i Ukraina. Men där återstår det sedan en hel del innan den når fram.
Men idag är det inte ur tyskt perspektiv man ser hur ett sameuropeiskt motorvägsnät ska sträcka sig, utan mer ur ett perspektiv från alla länder.