Huvudmeny

Franska polisbilar

Startat av Fredde, 03 augusti 2017, 23:57:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Att iakta vad landets/regionens/kommunens poliser åker runt i är alltid intressant på resor.
Här i Montpellier (som jag lämnar imorgon för 4 dagar i Valencia, innan bilen åter styrs hemåt) består stadens polisbilar av bla Renault Clio, Megane och Scenic men även Dacia Duster.
Poliser som kör Duster ser inte extremt roade ut...
Här lämnade de bilen för ett uppdrag till fots.


Mikey

Hade jag blivit tilldelad en sån där hade jag också valt att fortsätta till fots...

Fredde

Vem hade inte... ;D
Man förstår lite att de har små bilar, med tanke på hur städerna är utformade. Jag fick backa in min bil i p-garaget för att komma in rätt i en ledig ruta. Byggt för Renault 5 eller något... ::)

Nico

Mycket handlar ju om ekonomi och den är ju lite si och så på vissa håll samtidigt som många länder försöker att premiera inhemska tillverkare när sådana finns. Om möjlighet finns så borde dock det ligga i allas intressen om polis och räddningstjänst mm. får så bra, säkra och funktionella fordon som möjligt. Blir ju tyvärr lite lätt parodiskt när polisen kör mer eller mindre grundversioner av Fiat Punto, Renault Clio eller liknande och inte ens kan ta en fortkörare. Å andra sidan har de söderöver ofta en hel del fler mc-poliser i tjänst har jag tyckt mig märka.

Sedan är även en arbetsmiljöfråga. Att sitta i ett tjänstefordon som inte fungerar bra kan inte vara kul. Man måste ju tänka på att det även är en arbetsplats där vissa anställda tillbringar åtskilligt med tid varje dag. Även här spelar ekonomin in, men nog borde ett land som Frankrike kunna erbjuda mer än vad t.ex. den nationella polisen i Bulgarien kan erbjuda. Ibland verkar det dock som de "rikare" nationerna gärna kapar hörn. Har t.ex. märkt att i Storbritannien är det inte helt ovanligt med manuellt växlade bilar... vilket fungerar på vissa håll, men är inte så lyckat om man ska sitta en hel dag i tät trafik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Detta är ju inhemskt. Dacia är ju helt franskt sedan 1999 då Renault köpte upp hela företaget. Innan dess (1968-98) bestod tillverkningen ändå mestadels av licensbyggda Renaultmodeller.
Gällande mindre polisbilar som inte är tänkta för biljakter och transporter av en massa tung utrustning finns det ju gott om dem överallt i övriga EU, Östasien (Japan/Korea/Thailand) och till och med i USA. I Japan kör närpolisen i storstäderna till och med bilar i klassen "Kei-car" som innebär en motor på maximalt 660 cc samt 47 kW (63 hk). Dvs en egen storleksklass som ligger mellan våra minsta vanliga bilar och EU-mopedbilarna. Det är väl vi Norden som numera är minoriteten som frångått sådana småfordon, till förmån för enbart motorstarka större kombibilar. Mellan 1960- och 80-talen var det även här i Sverige inte alls ovanligt med svartvita blåljusförsedda VW Bubbla/Golf och Saab 95 V4 som användes som hundtransporter och utredningsbilar, samt för närpoliser.

WalleW

Citat från: Ersa skrivet 05 augusti 2017, 00:50:12 AM
Det är väl vi Norden som numera är minoriteten som frångått sådana småfordon, till förmån för enbart motorstarka större kombibilar. Mellan 1960- och 80-talen var det även här i Sverige inte alls ovanligt med svartvita blåljusförsedda VW Bubbla/Golf och Saab 95 V4 som användes som hundtransporter och utredningsbilar, samt för närpoliser.

Ja, det var inte lika charmigt som när "radio-polisen" körde stora jänkare, MB 220 och "Raggar-kappor".
Det började väl tunna ut med Valianterna, även om Porscharna var ett friskt undantag...

/   M v h   Walle