Jag har redan skrivit långa inlägg om högertrafiksomläggningen i en annan tråd. Se länk:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,70260.0.htmlMen det här ämnet tror jag är mer fristående och får ha en egen tråd.
Jag funderar lite på hur mycket kvarlevor det finns kvar i Sverige som härstammar från vänstertrafiken och som visar att det alltså var vänstertrafik. Länder som t ex Tjeckien, Slovakien och Ungern hade vänstertrafik fram till andra världskriget då nazisterna brutalt tvingade till högertrafik. Dessa länder har alltså haft högertrafik längre än Sverige. Men de hade före sina högertrafiksomläggningar högerstyrda bilar precis som Storbritannien. Sverige hade vänsterstyrda bilar. Tittar man på veteranbilsutställningar i dessa länder ser man ofta högerstyrda bilar om det är tillräckligt gamla bilar. I Sverige är det inte så. I Sverige var det bara bussarna som var högerstyrda och verkligen visade vad det var fråga om.
Så trots att länder som Tjeckien. Slovakien och Ungern haft högertrafik längre än Sverige, så tycker jag de har fler kvarlevor än vi har. Deras bilar visar deras förflutna, det gör inte våra. I Tjeckien har jag sett vackra veteranbilar av märket Praga som varit högerstyrda. Ser jag gamla Volvobilar i Sverige från förr så visar de ju ingenting om vänstertrafiken som var förr.
Så hur många kvarlevor har vi då från att vi en gång haft vänstertrafik? Jag vill påstå att vi har en del, men de gäller att vara uppmärksam på dessa. Här är de jag kommer på:
- Den tydligaste kvarlevan är absolut bussarna. Vi har sparat fina veteranbussar som är högerstyrda. Sedan har vi också en del bussar som omställningsbussar. Även dessa visar ju historiken med vänstertrafik från förr. Dessa gamla fina bussar bör vi också vara rädda om.
- Nästa sak jag kommer på är att jag sett på små "bortglömda" skogsvägar att det kan sitta gamla skyltar kvar på vägen. De råkar sitta då på vänster sida. Troligen tänker folk som ser skylten inte ens på det. Men om man tänker efter ordentligt inser man att om skylten hade satts upp i modern tid hade den satts upp till höger istället. Men eftersom vägen är så liten och smal tänker man knappt på detta.
- Nästa sak som jag kommer på är privata områden av olika slag. Detta kan vara privatägda gårdar, men också områden som tillhör något företag eller någon industri. Det är ingen myndighet i form av staten eller kommunen som har hand om detta område. Där har jag sett gamla skyltar som kan sitta kvar. Vissa av dessa kan då sitta lite åt fel håll. Inte heller där tänker nog folk på det. Men tänker man efter inser man att även dessa hade suttit lite annorlunda om de satts upp för högertrafik.
- En sak till som jag kommer på är att vissa trafiklösningar trots alt är byggda för att man skulle köra på vänster sida. Vissa refuger, rondeller och ramper till på och avfarter på motorvägar faktiskt är främst dimensionerade för att köra åt andra hållet. Vid högertrafiksomläggningen kan de ha varit medvetna om saken, men ansett de ändå trafiksäkra och låtit dessa vara kvar. Och att de finns kvar än idag. Men trots allt skulle de vara bekvämare och smidigare om man hade fått köra på dessa från andra hållet istället.
Dessa exempel är vad jag kommer på. Men egentligen anser i alla fall jag att bara ett av ovanstående exempel verkligen avslöjar ur det var och det är bussarna. De andra exemplen märks egentligen inte alls.