Forsøker her å samle det jeg har skrivi om E6 på norsk side. Bilder kommer seinere:
Norges første riksveg (rv 1) kom i 1928 Oslo - Moss - Sarpsborg - Halden - riksgrensa ved Kornsjø. Svinesundbrua kom i 1946, før det var det ferje over sundet. Etter hvert ble rv 1 endret til å gå Oslo - Moss - Sarpsborg - Svinesund.
Riksvei 50 ble i 1931 navnet på hovedveien mellom Oslo og Kirkenes. Først da var den sammenhengene, dog med 7 ferjestrekninger.
E6 har en interessant historie. I 1950 skulle vel "alle veger føre til ROM", så også E6. Men den hadde en meget trång fødsel i vårt Kongerike. Det fanns planer om annen linjeføring alt i 1956. Først 1965 fikk vi de grønne skiltene som erstattet Rv 1 Svinesund - Oslo og rv 50 videre nordover.
Masse historie her:
https://www.facebook.com/riksvei1/?ref=ts&fref=tshttps://www.facebook.com/riksvei1/videos/800370806673207/https://no.wikipedia.org/wiki/Europavei_6%27_historie_i_NordlandOpprinnelige rv 50 hadde strekningen Oslo - Kirkenes gjennom hele "tynntarmen" av et land. Den fulgte i hovedsak dagens E6. Dog gikk den ikke over Karasjok, men via Ifjordfjellet (som nå er rv 98). Men rv 50 var så dårlig, hadde mange ferjer og vinterstengte fjellstrekninger at den fikk bare delvis bli europaveg. Etter FN-planen fra 1950 skulle E6 gå Svinesund - Oslo (tidl. rv 1) og videre via Hamar, Lillehammer, Dombås og Trondheim til Stjørdal, der E75 skulle ta av til Østersund og Sundsvall. Men vegen over Storlien var klar først 1958, og dette antas å ha forsinket innføring av europavegnummer i Norge og antakelig også i Sverige. I en artikkel fra 1956 foreslår Vegdirektøren at E75 blir lagt lengre nord, via fra Verdal til Brunflo. E6 skulle da forlenges til Verdal.
Samtidig eksisterte det planer om å innkorte E6 ved å legge den i helt ny trase som i stort skulle følge Gjøvikbanen fra Oslo til Gjøvik, deretter inn på rv 50 ved Lillehammer. Men da europavegene ble innført i 1965, var det "Hamar-alternativet" som ble valgt, sjøl om det vart ca 5 mil lengre, da vest-alternativet (den såkalte "Opplandsvegen") aldri har blitt noen realitet.
Resten av gamle rv. 50 videre nordover fra Stjørdal via Steinkjer - Mosjøen - Fauske - Narvik og til Kirkenes ble hetende bare riksveg 6 (uten E føre). Samtidig fikk alle riksveger og de fleste fylkesveger nytt nummer, altså fra 1965.
Senere ble rv. 6 bedre, ferjestrekninger ble innkorta eller erstatta og vegen asfaltert slik at den ble godkjent som europaveg, først til Nordkjosbotn (ca 1969) der den møtte E78 fra Finland til Tromsø. I 1978 nådde man endelig helt til endepunktet lengst øst i landet Kirkenes. D.v.s. at man på strekningen mellom Lakselv og Tana bru valgte å legge europavegen via Karasjok og ikke over det vinterstengte Ifjordfjellet, som er en bøyg den dag i dag å forsere. I avisene kunne man i 1978 lese om stor feiring i Kirkenes (Kirkoniemi på finsk, da Finnmark har en stor del etniske finner kalt kvæner). ENDELIG VAR VEGEN GOD NOK, OG E6 KUNNE ÅPNES HELT TIL ROMA. EN STOR BEGIVENHET FOR ET LITE FOLK MED NORDISHAVET SOM NÆRMESTE NABO.
Her en liten hyllest til E6 (og en sønn som snart skal fødes) fra rockegruppa D.D.E.
https://www.youtube.com/watch?v=AozJWhnKv48Den har en vakker og sterk tekst om en veg som binder land og mennesker sammen:
"Han kjæm inn over Svinesund med trailern nesten tom, og han kjenne at han skulla hatt en blund.
Siste stoppen va i Hamburg, da dæm lasta om, og en kaffekopp da han kryssa Öresund.
Han tar sjansen på at UP har avspasert i kveld. Han må opp te Bodø før det e for seint.
Gjennom Østfold bruke han gasspedal'n som e det liv det gjeld, det han kjøre mot e no som itj kan vent.
Han kjøre E6, den strakast vei'n. Kanskje ligg det no'n i arman hennes no.
E6, han må itj (inte) bli for sein. Kanskje kjenne no'n barmen hennes no.
På et langstrekk langsmed Mjøsa gir ein kollega et signal, så han slakke av når han veit kor radarn står.
Gjennom Drivdalen e det veiarbeid, så vei'n e litt for smal. Han e nesten uti elva, men det går.
På ei veikro nordom Stjørdal'n, med hår som bynne grån', Sett en som ska te Skibotn som emmisær.
Det e trivelig å prat litt, men te Bodø må'n, sjøl om Jesus kjæm og dommedag e nær.
Han kjøre E6, den strakast vei'n. Kanskje ligg det no'n i arman hennes no.
E6, han må itj (inte) bli for sein. Kanskje kjenne no'n barmen hennes no.
Det e kuling over Saltfjellet, men den legg sæ for ei stund. Så dæm slepp å kjør kolonne gjennom snø'n.
Kanskje va det emmisær'n som fekk ei hjelpandes hand? Når dem kjem te Fauske vinke dæm adjø.
Siste biten inn te Bodø må han gi litt ekstra gass, og no merke han at han plutselig e pigg.
Attmed Sentralsykehuset finn han parkeringsplass, Og går mot fødestua, der han veit ho ligg.
Han kjøre E6, den strakast vei'n. Kanskje ligg det no'n i arman hennes no.
E6, han må itj (inte) bli for sein. Kanskje kjenne no'n barmen hennes no."
Songwriters: VIKEN, FRODE/LIND, IDAR
E6 lyrics © Warner/Chappell Music, Inc.
E6 i Norge fyller 50 år i 2015:
https://www.nrk.no/trondelag/50-ar-siden-e6-fikk-navnet-sitt-1.12404205E6 har i over 50 år vært synonymt med Norges eneste landevegs samband til kontinental-Europa. I 1975 var den på europakartet endret til E47, til sterke protester. Som å fjerne Norges ryggrad. Dette er som å ta bort en normanns sjel.
Jeg engasjerte meg den gang og sendte forslag om endringer. Europavegkommisjonen ville erstatte E6 med E45 evt. E47. Og E6 er egentlig også unaturlig etter AGR75 systemet. E2-4-6-8 osv. skulle jo ha vest-østlig retning. I 1990 var mitt forslag:
E45 Fr.havn - Gøteborg - Oslo - Trondheim - Narvik - Tromsø.
E47 G.borg. - Mora - innlandsvegen - Karesuando - Karasjok - Alta - Nordkapp.
E6 Tromsø - Alta - Kirkenes.
Men det er trolig for seint nå. Hadde vi bare hatt en nordisk veg- og nummerplan...............
Men ting kan endre seg.!