Var kan denna bild vara tagen? Är det ett land där det pågår krig? Eller är det ett U-land eller en diktatur där pengar och resurser tagit slut för några år sedan? Ja det ser ju ut som något sånt på bilden. Men den här bilden är faktiskt tagen i Sverige. Fast det ser inte så ut. Men titta här ska ni få se.
Detta är vid E4:an. Det är faktiskt dessutom fullt synligt från motorvägen. Detta måste nog ses som E4:ans verkliga skamfläck. Se nedan:
På E4:an vid motorvägen ligger ett rastställe som borde ha ett perfekt läge egentligen. Det ligger mellan Tierp och Gävle strax norr om Mehedeby. Det ligger alldeles vid Dalälven. Naturen är egentligen riktigt fin. Och Dalälven ligger där. Även rent kulturellt borde platsen vara intressant. Det är egentligen här som Norrland har sin sydgräns vid Dalälven. Så här möts egentligen nord och syd i Sverige. Ett turistställe borde vara perfekt här vid motorvägen. Men så ligger detta ställe där dessvärre.
Ett ställe som hette Checkpoint Dalälven låg där förut. Men det stället gick tyvärr inte så bra. Så 2004 var den en från Kina som köpte hela stället. Han skulle göra detta till ett kinesiskt kulturcentrum. Det skulle dessutom bli restaurang och hotell vid motorvägen hade de tänkt sig. Planerna var storslagna. 2008 var det invigning, det var nästan klart, men bara nästan. Sedan har det varit lite verksamhet, men mer och mer har allt stått stilla. Hotellet har aldrig varit i drift. Så här ser det ut när man kommer dit:

På själva motorvägen sitter det stora skyltar där man skyltar att det finns matställe och mack. Det heter Dragon Gate. Sedan sitter det symboler för turistinformation och hotell, men dessa är överstrukna.
De stora skyltarna på själva motorvägen fick jag inte med på bild. Men när man kommer av på avfarten ser man även denna skylt. Ni kan se att symboler för turistinformation och hotell är överstrukna, men matställe ser ut att vara i drift.

När man kommer in möts man av den här synen. En tom parkering. En exotisk byggnad som ser öde ut. Och man ser inget ställe som ser ut som man kan gå in och äta. Det är få bilar här. Den svarta bilen som syns på bilden står bara där tillfälligt. Föraren av denna pratar i telefon. Så troligen är det enda anledningen till att det står där.
Men ni kan se att det står "Restaurant" på muren.

Javisst står det "Restaurant" på muren. Öppet mellan klockan 10.00 och 20.00. När jag tar bilden är klockan 17.00 så det innebär att jag borde ha god tid att få gå in och äta. Eller?

Detta är vad som ska vara restaurangdelen. Så vi provar väl att gå in.

Entrén till restaurangen. Vi går väl in?

Nej, det gick visst inte. Dörren är låst och ingen är där

Kikar man in genom dörren ser det ut så här. Fullt med lådor och bråte överallt. Svårt att servera där kanske?

Utsidan går i kinesisk stil. Till och med lyktor i taket. Men lägg märke till att färgen redan är dålig. Och lyktorna är blekta.

Lyktorna är inte bara blekta. De är trasiga också.

Restaurangdelen syns till höger på den här bilden. Den höga byggnaden är det tänkta hotellet. Men det är helt öde. Men skulle någon vilja öppna det för mig och låta mig få sova över skulle jag säga nej, det känns nämligen ungefär lika "inbjudande" som Bates Motel just nu

En port i asiatisk stil. Men lägg märke till att den redan har blivit dålig i färgen. Ett antal av "guldknopparna" som utgör dörrens dekoration är också borta.

Vid "hotellet" har vi den här grinden.

Kikar man in genom grinden ser det ut så här. Mest skräpigt. En gammal folkabuss står parkerad där också.

Macken ser ut så här. Liten och spartansk. Men eftersom det ändå ligger vid motorvägen så används den ganska flitigt. Det är det enda som faktiskt används här.

Till höger om den låga restaurangbyggnaden finns ännu en grind. Den kinesiska texten flagnar bort. Lägg märke till räcket till höger. Det kommer från kinesiska byggnadsställningar som kinesiska byggjobbare haft med sig.

Kikar vi in genom grinden ser det ut så här. Bara skräpigt som synes.

Men nu går vi till baksidan och ser hur det ser ut där. Alltså mellan motorvägen och Dragon Gate.

Och då kommer vi till en övergiven byggplats. Armeringsjärn ligger överallt på marken. Arbetsmaskiner står kvar. Men detta har varit orört i flera år.

Dessa arbetsmaskiner är kinesiska. Och de är bara övergivna och står och förfars. Snart troligen skrotfärdiga. Och ingen i Sverige vet troligen hur dessa underhålls då dessa inte finns här annars.

Här ser ni att frontlastaren är kinesisk.

Den här gaffeltrucken är också kinesisk. Övergiven sedan flera år och förfars.

Den här skylten sitter på gaffeltrucken.

Arbetshandlarna ligger på gaffeltrucken och verkar ha legat där väldigt länge. Någon trodde nog att arbetet skulle fortsätta nästa dag. Och nej, jag rörde aldrig handskarna. Det kändes fel att röra dem när de nu legat så här så väldigt länge. Jag petar inte på saker på övergivna platser.

Även den här grävaren är kinesisk.

En närbild på dekalerna på grävaren. Som synes även här kinesisk text.

Även här ligger det arbetshandlar och lite annat smått och gott som är kvar från då det användes. Givetvis petade jag inte på detta heller. Det känns bara fel.

Rester av kinesiska byggnadsställningar som skräpar.

Bakom grävaren ser man den här synen.

En närmare bild på tanken. Vad nu detta kan vara. Ni ser hur skräpigt det ser ut. Det känns som om det varit krig här.

Men vi går in genom den andra porten som är till höger om porten med tanken. Då ser man den här synen. En lastbil. Den har inga regskyltar. Den ska vi titta lite på.
Nej, det är inte mitt paraply som man ser. Det var där när jag kom. Och givetvis rörde jag inte det heller.

Lastbilen från sidan. Den är också kinesisk.

Och lastbilen snett framifrån. Det var det tydligaste jag kunde få. Det står "Beijing" på fronten. I övrigt är det som synes fullt med skräp där inne.

Vi går runt på utsidan. Känslan av krig finns helt klart i detta.

Och här ser vi från andra hållet. Krigskänslan ligger kvar.

Men om vi vänder oss 180 grader så har vi motorvägen. Detta är alltså E4:an. Så här nära motorvägen ligger denna "krigsruin".

Och nu är vi på andra sidan. Vi har gått runt byggnaden.

Och vänder vi blicken åt andra hållet ser det ut så här. Också skräpigt. Man ser "hotellbyggnaden" här.

Och vänder man blicken lite åt sidan på samma plats ser man detta. Här står det att det är öppet 10-21. Och en symbol för turistinformation. Inget stämmer.
Ja vad ska man säga? Allting är sunkigt. Till och med de byggnader som påstås vara "färdiga". Och allting bara står och förfars. Jag tycker att detta är den absoluta skamfläcken på hela E4:an

Jag tror det är dags att riva detta elände. Vad man sedan ska ha istället får man se. Men detta är ju vansinne som det ser ut. Så det vore skonsammast att riva eländet. Till och med att bara riva och sedan lämna platsen tom skulle se bättre ut än det gör idag