I just Ryd har man två-tre alternativ om man kommer norrifrån och ska till Karlshamn söderut.
Vägen över Lönsboda har redan nämnts.
Ett alternativ utan några svängar alls hade varit att
köra rakt fram mot Ringamåla. Storgatan går över i Norra Holländarevägen och möter upp väg 126 inne i Svängsta, där väg 126 får svänga på igen.
Skillnaden mot att följa väg 126 är att denna raka vägsträckning är smalare på sina ställen, samt att vägen går rätt igenom Hönshyltefjorden söder om Ryd. Den vägen tar något längre tid om man följer hastighetsskyltarna på 70 km/h än den officiella 126:an.
Sen är det då 126:an, som är längre och inbegriper fem svängar (två ggr i Ryd, en gång i Hemsjö, två ggr i Svängsta).
Väg 126 är som sagt var ett antal svängar, "TOTSO" (Turn On To Stay On) som det heter på engelska till skillnad från den rakaste vägen som är nästan 5km kortare.
En förklaring är som sagt att den rakaste vägen går genom ett antal vattendrag och bergsknallar m.m. som gjorde det dyrare att göra vid den.
En annan är att Hemsjö som 126:an går förbi är en stor transformatorstation för hela södra Sveriges elnät (Karlshamnsverket, gamla Barsebäck och OKG möttes där litet hårddraget), och därför var det viktigt att satsa på den vägen i första hand för att tunga transporter ska kunna gå där.
För annars borde man rimligen satsat på Ryd-Ringamåla-Svängsta. Inga fem svängar för att hålla sig kvar på vägen och kortare än den nuvarande skyltade vägen. 126:an går förutom Ryd igenom Fridafors som är ett betydligt större samhälle än Ringamåla. Och en förbifart Svängsta/Ringamåla med anslutning till riksväg 29 vore en betydligt billigare lösning än att utgå från 126:an väster om Mörrumsån.