Den här regeringen har trots allt gett klartecken till ett och annat nytt vägbygge. Om det skulle gått snabbare med annan regering vet jag inte, men det står inte helt stilla i alla fall. Det handlar som så mycket annat om prioriteringar och det finns väldigt mycket som behöver byggas om och det finns inte oändligt mycket pengar att tillgå.
Men jag är t ex tacksam för att det nu äntligen blir mötesseparerat hela vägen mellan Jönköping och Mullsjö på rv 26/47 och förbi Hova på E20. Jag är tacksam för att det blir motorväg på E22 i rakare sträckning väster om Kristianstad och på E20 Alingsås-Vårgårda. Det finns mycket mer jag skulle önskat mig, gärna åtminstone några konkreta planer i närtid för E18/E45 Grums-Slottsbron eller rv 40 (och 26) Ulricehamn-Jönköping, men jag börjar ge upp hoppet lite angående de här sträckorna.
Jag tror inte själv att man ska se det som att det finns någon sorts övergripande, konsekvent linje i regeringens bedömningar.
Ett antal 2+1-vägsprojekt har stoppats (rv 55 Malmköping-Björndammen, rv 56 Sala-Heby). I det första fallet skulle vägen gå genom obruten terräng och hade byggts förbi en ganska besvärlig passage genom Björndammen samt kortat vägen med någon kilometer, i det andra fallet var det tal om en befintlig 13-metersväg som skulle byggts om till 2+1.
Motorvägsprojekten har i så gott som i varje fall getts godkännande, om man bortser från pausen med "E4 i Förbifarten Stockholm" 2014-2015. Men arbetena där återupptogs i sinom tid.
I slutändan är pengarna man kan få loss från Finansdepartementet faktorn som avgör vilka vägar som byggs.