Ser man till den större bilden asfalterades många mindre vägar i början av 1990-talet. Fram tills 1990-talet hände det även att exempelvis överblivna pengar från vinterväghållning (ifall det blev en mild vinter) användes till beläggningsarbeten av grusvägar (läs gärna "Vägen vi Verket: Vägverket 50 år i Kalmar län" från 1997 som beskriver hur det gick till i H-län. De tar även upp arbetet med att belägga många av småvägarna i länet i början av 1990-talet, andelen grusväg minskade med 2/3). Från de trakter jag känner till i Småland (Kalmar län) vet jag att många av de mindre vägarna ungefär av samma dignitet som i mitt exempel belades då i början av 1990-talet.
Det vore intressant att veta vid vilken tid den här vägen belades. Kanske var det så att Kronoberg var lite mer på alerten än gamla Kristianstads län vad gällde att belägga sina småvägar vid ungefär samma tid, eller bara hade mer pengar över till beläggning, och kanske även räknade med att vägen skulle beläggas även på den skånska sidan? Fast rimligen bör arbetet ändå ha föregått av någon sorts dialog med andra sidan, länsvisa investeringar till trots. Den ena sidan asfalterar och får löfte att det ska bli av även på deras planhalva, sen blir det ingenting.