Små Setror i Borlänge

Startat av 1896, 06 oktober 2016, 15:49:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Jag har nu kommit över ett tidningsurklipp, från tiden då detta var aktuellt, artikeln var införd i lokalblaskan 750401, och det står att man hade två bussar i Borlänge på prov, och att de testades på olika linjer, vidare att tidigare försök i Kungälv hade gett gott resultat. Dock så vill jag påstå att dessa två bussar mest gick på linje 4, Åselby-Centrum-Ö. Tjärna samt linje 9 Färjegårdarna-Centrum-Ö.Tjärna. Vidare står det att bussarna rymmer 22 sittande och 19 stående, och att ordinarie bussar i allmänhet rymmer det dubbla. Vidare att avsikten med försöket är att få ned kostnaderna, då bensinkostnader och skatt är lägre på dessa bussar. (Det står faktiskt Bensin.)

Jag har tidigare påpekat att det funnits små Setror i Borlänge, men jag har inte kunnat tidsbestämma detta, vilket jag alltså kan numera. Peter Öden har också visat en bild på en Setra, (inv nr 1516) vid Terminalen i Borlänge. Bussarna var alltså av årsmodell -75, så de var alltså nya när försöket gjordes.

Sven W

Hej

Jag har bild på 1515 i Borlänge 1975-07-25.

Hälsningar
Sven

1896

Tack Sven, då vet vi vilka två Setror det rörde sig om också.  :)

Turbo

Denna typen av Setror var mycket populär som en mindre turistbuss, hade då 27+1 platser.
Fordonsbetäckningen var S 80, med Henchel motor.
Tyvärr så gick rosten väldigt illa åt dem.

1896

Citat från: Turbo skrivet 11 oktober 2016, 07:58:20 AM
Tyvärr så gick rosten väldigt illa åt dem.

Måhända, ändock så är av sju inköpta av GDG fem st fortfarande i registret.