Intressant att se hur färdigbyggd vägen var norr om Lunds södra (som då var start/slutpunkt 1953, först år 1954 öppnade vägen till Lunds norra i höjd med nuvarande vattentornet). Nu ger inte filmen något entydigt besked, men vägen ser ut till att ha varit färdig åtminstone ett stycke norr om Höje å och under dåvarande Trelleborgsbanan (både den bron och bron intill, då för en enskild väg, finns kvar från 1950-talet). Kanske var arbetena vid trf Gastelyckan och norrut inte färdiga ännu, men skulle man bara gå på filmen ser det lite underligt ut varför bilarna måste svänga av vid Lunds södra.
Vid alla Lunds trafikplatser föredrog man f.ö. rondeller vid den här tiden - Lunds södra som syns på filmen, nuv. trafikplats Gastelyckan ("Dalbykarusellen" var en rondell ovanför motorvägen tills Dalbyvägen byggdes om i mitten av 1970-talet) och slutpunkten för motorvägen vid Lunds norra var en rondell (som man var tvungen att köra i ifall man skulle följa riksfyran/rv15-E66). När vägen förlängdes norr om Lund 1984 (då som motortrafikled) byggde man en rondell för den nya trafikplatsen som uppstod, dvs helt emot hur man gjorde vid Gastelyckan som sju år tidigare försetts med trafikljus och dubbelfilig väg istället för den gamla rondellen som fanns där.