Jag orkade! 😊 Om och när Polen är klar med sitt ambitiösa motorvägsprogram så kommer de att ha ett rätt så finmaskigt nät! https://en.m.wikipedia.org/wiki/Highways_in_Poland
Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Det stämmer att de idag har ett riktigt ambitiöst motorvägsprogram idag. Och det kommer bli riktigt finmaskigt när detta blir färdigt. Helt klart ett motorvägsnät som blir jämförbart med t ex Tyskland i finmaskighet och hur det då kommer nå ut till de olika delarna av landet. Men med en fördel mot Tyskland faktiskt. De polska motorvägarna kommer troligen vara finare än de tyska. Redan idag märker man den tendensen tydligt. Om en polsk motorväg är antingen nybyggd eller renoverad från 1990-talet och fram till idag så håller de högre standard än de tyska.
Men det är sent som man i Polen har byggt motorvägar i större omfattning Det som dessutom är speciellt med de polska motorvägsnätet är att de utgår från de gamla tyska motorvägarna som de har främst i de västra delarna av landet. Men dessa motorvägar är ju byggda efter ett tyskt perspektiv. De utgår först och främst från Berlin, vilket jag bland annat visar i mitt bildreportage. Den motorväg jag visade blev ju aldrig färdigställd, men andra blev det. Motorvägen som går från Berlin till Ukraina via Cottbus, Legnica, Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów och Rzeszów är ju färdigställd idag. Men den utgår alltså på många sätt än idag från ett tyskt perspektiv. Idag har alltså de nämnda platserna en motorvägsförbindelse till just Berlin, om nu detta hade varit huvudstaden för alla dessa städer, men Berlin är ju inte det idag. När motorvägen byggdes i Wrocław var detta den tyska staden Breslau. På den tiden var det naturligt att de som bodde där om de skulle använda en motorväg, att den skulle gå till deras huvudstad som var Berlin. Men då var det ju tyskar som bodde där, idag är det polacker. Idag är det självklart att folk i Wrocław istället har önskemål att smidigt kunna ta sig till Warszawa istället. Men detta gick inte på den tiden. Därför har det under mycket lång tid, ja ända till i år faktiskt, varit den något speciella situationen att de i Wrocław haft motorväg till Berlin, men inte till deras huvudstad Warszawa, trots att man kan anta att dagens befolkning har större intresse att nå Warszawa än Berlin. Det är först nu den allra tiden som det har blivit ändring på detta. Det var först ca 2005 som man ens påbörjade bygge av en motorväg mellan Wrocław och Warszawa. Och under en tid återstod det att ta sig förbi Łódź som var en flaskhals i detta. Man var tvungen att ta sig förbi Łódź genom stadsgator med massor av rödljus och i trängsel. Sedan när man väl kommit ut ur Łódź så var det smalare vägar innan man nådde motorvägen som går mellan Berlin och Warszawa och på denna tog man sig vidare till Warszawa. Det är först i år man äntligen lyckats bygga förbi Łódź och nu är det äntligen en motorväg mellan Wrocław och Warszawa. Den är splitter ny och i toppskick. Det är alltså först nu som man kan se att Polens motorvägar verkligen börjar gå efter polska intressen och inte gamla tyska.
Det som är så speciellt med de polska motorvägarna är att de alltså utgår från gamla tyska motorvägar och sedan har de själva byggt vidare. Andra länder har byggt sina motorvägsnät i egen regi rakt av i huvudsak och inte av tyskar. Men det är Polens speciella historia efter andra världskriget som gjort detta.
Det kan också påpekas att fram till början av 1970-talet så fanns det bara de gamla tyska motorvägarna som var just motorvägar i Polen. Det fanns några polskbyggda bredare fyrfältsvägar som liknade motorvägar, men de uppfyllde inte motorvägsstandard. De enda på den tiden som var motorvägar var de gamla tyska motorvägarna. Det var först under 1970-talet som det byggdes ett fåtal mil enstaka polskbyggda motorvägar, tänkta att bli längre än de verkligen blev under den tiden, men dessa har jag redan skrivit om i tidigare inlägg

Från slutet av andra världskriget och fram till början av 1970-talet byggdes alltså inte en enda motorväg i Polen. Man byggde enstaka fyrfältsvägar men i huvudsak satsade man på att förbättra och bygga bredare landsvägar. 13-metersvägar med vägren som ser ut som svenska landsvägar är inte alls ovanliga i Polen. På sätt och vis har faktiskt Sverige och Polen ett väldigt snarlikt sätt att resonera när det gäller vägar under vissa perioder. Även här satsade man under vissa tider hellre på 13-metersvägar än motorvägar innan man tänkte om och byggde motorvägar istället i Sverige. Men i Polen var snarare motorvägarna som fanns mer eller mindre något som sågs som omodernt och det som snarare var modernt var alltså då de 13-metersvägar som trädde fram. Många gånger kunde de gå genom samhällen, dessemellan breddade genom samhällena. Men senare blev det ändring på detta och idag har de alltså fått ett riktigt bra motorvägssystem.
Undrar om någon verkligen läste detta
