Arriva i blåsväder

Startat av 1896, 07 juni 2016, 13:15:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 10 juni 2016, 09:03:45 AM
Hur är det med timanställda och ramtid, får dom ta en extrasväng efter ett delat pass?

Reglerna om ramtid är ju bara ett avtal mellan arbetsmarknadens parter (nattvila är ju annorlunda om det är 50+linjer), så om det är förarens inititativ, är det väl svårt att hindra det. Men om föraren sedan börjar gnälla är det ju ändå arbetsgivaren som brutit mot avtalet. Det finns inget där som öppnar för möjligheten till frivillig överträdelse av ramtiden direkt mellan förare och arbetsgivare.

Däremot går det ju att komma överens om detta lokalt med facket - ramtiden är inte tvingande. Och det är väl den väg man bör gå i sådana fall. Samtidigt är det väl rätt vanligt att man gör allmänna utrop om erbjudanden till extrapass - och det har man väl gjort på många håll utan att det formellt reglerats antar jag - just eftersom det så uppenbart har byggt på frivillighet.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 10 juni 2016, 09:03:45 AM
Hur är det med timanställda och ramtid, får dom ta en extrasväng efter ett delat pass?

Ramtiden (om du menar de 13 timmarna i avtalet) gäller ju bara ordinarie arbete, när man konstruerar en tjänst måste den hålla sig inom 13 timmar med vissa undantag se nedan. Så det finns inget i avtalet som hindrar någon att jobba så att ramtiden överstiger 13 timmar, om vi tar ett exempel med en förare som börjar dagen 05:45 och slutar första passet 09:15, börjar andra passet 14:30 och slutar 18:20, under eftermiddagen får föraren frågan om han/hon kan köra en förstärkning i samband med ett evenemang mellan 19:00 och 19:30.
Ramtiden för den ordinarie tjänsten är 12:35h vilket uppfyller avtalet och extrakörningen påverkar inte detta.

När EU linjer (över 50 km) ingår får ramtiden utan lokal överenskommelse uppgå till 13,5 timme och för att schemalägga längre tid krävs lokal överenskommelse (det lär finnas exempel från Norrlands inland)

Allt detta gäller LINJETRAFIK

Kan då kommendanten/personalplaneraren redan när arbetet planeras plocka ihop olika tjänster eller delar av tjänster till skubbförare (Månads eller timavlönade) vars ramtid överstiger 13 resp 13,5 timme?

Nej för då bör det räknas som ordinarie arbetstid så en sådan lösning bör man vara överens om.

Jag vet att det finns både strängare och vidlyftigare tolkning än min.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 juni 2016, 09:52:21 AM
Ramtiden (om du menar de 13 timmarna i avtalet) gäller ju bara ordinarie arbete, när man konstruerar en tjänst måste den hålla sig inom 13 timmar med vissa undantag se nedan. Så det finns inget i avtalet som hindrar någon att jobba så att ramtiden överstiger 13 timmar, om vi tar ett exempel med en förare som börjar dagen 05:45 och slutar första passet 09:15, börjar andra passet 14:30 och slutar 18:20, under eftermiddagen får föraren frågan om han/hon kan köra en förstärkning i samband med ett evenemang mellan 19:00 och 19:30.
Ramtiden för den ordinarie tjänsten är 12:35h vilket uppfyller avtalet och extrakörningen påverkar inte detta.

Det är ju som sagt lite en tolkningsfråga. Avtalet kopplar ju inte ramtiden med arbetsschemat - givet att det blir så i realiteten eftersom det är den som granskas utifrån avtalet. Det som står om ramtiden är att "Vid linjetrafik skall ramtiden (omloppstiden) vara högst 13 timmar om inte annat
lokalt överenskommes.".

Därefter sägs vissa saker som gäller specifika tjänster med undantag. Men texten ovan ska ju gälla oavsett om det är dagkommendering etc, det vill säga om det är tjänster som ingår i tjänstepaket eller inte.

Möjligen kan man väl hävda att man alltid gjort så i praktiken, just frågat om någon vill ta en körning. Har vederbörande då tackat ja, så är det ju inte heller något problem. Det finns ju ingen som är intresserad av att protestera mot en sådan lösning om man är överens.

För en timanställd blir ju det här lite knepigare. Ett bolag som sätter i system att bara ta med ett pass på dagkommenderingen och därefter samma dag fråga om föraren vill ta ytterligare ett pass där ramtiden överskrids, blir ju i värsta fall bara ett sätt att kringgå regelverket. Det är ju också en liten annan fråga än att köra ett varv i samband med evenemang, eller för att köra ett extra varv på någon linje efter förseningar, eller innan man hunnit kalla in annan förare.

Skulle detta prövas är jag dock inte alls övertygad om utgången - förutom då möjligen att man kan hänvsia till viss praxis.

Särskilt knepigt är det ju om det är vanligt förekommande inom verksamheten. Men oavsett är det ju knappast föraren som behöver bekymra sig om han/hon får ta en körning, eftersom det är en fråga mellan fack och arbetsgivare. Det är ju den senare som via planeraren har ansvar för att fördela arbetet.




Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Dessa 13 (eller 13,5 om EU linje ingår) har ju tillkommit för att minska antalet delade tjänster, förut kunde man börja 05:45 och sluta 19:45 som ett exempel.

För EU linjer är lagkravet 15 timmar en hård gräns medans kollektivavtalets 13 resp 13,5 timmar är mjuka gränser.

Jag har svårt att tro att någon av SL operatörerna regelmässigt kommenderar förare på arbetsdagar som överstiger dessa mjuka gränser, däremot är det ganska självklart att man i vissa situationer med övertidsarbete. trafikhändelser o liknande inte kan upprätthålla dessa tider utan då får förhålla sig till vad lagen säger om vilotider och så.

Däremot är jag övertygad om att man vid en kontroll säkerligen kan hitta 100 tals tillfällen när 13/13,5 timmars gränsen passerats hos samtliga SL operatörer, just i samband med övertids eller mertidsarbete och det är ju inte riktigt sådant som avtalstexten ska skydda mot.

Värre är ju om man medvetet eller genom okunskap bryter mot bestämmelserna om nattvila, ramtid och nattvila hör ju ihop en del :-)

Lars-Håkan_E

http://postvagnen.com/forum/index.php?id=1024204

Vilken/vilka EU linjer har nyligen kortats av för att komma runt detta regelverk?

igel

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 juni 2016, 19:28:04 PM
http://postvagnen.com/forum/index.php?id=1024204

Vilken/vilka EU linjer har nyligen kortats av för att komma runt detta regelverk?
Någon annan kan nog svara när det gäller Eckerö. Men E20 har vad jag vet ändast haft en EU-linjem 626 och den finns kvar än.

buskörare

Citat från: igel skrivet 13 juni 2016, 20:25:04 PM
Någon annan kan nog svara när det gäller Eckerö. Men E20 har vad jag vet ändast haft en EU-linjem 626 och den finns kvar än.

Tyvärr har det ju blivit legitimt att ljuga om allt möjligt gällande Arriva nu. Och i norrorts avtal fanns ingen annan än 626 innan heller. Men visst kan dom fantisera ihop lite om Norrtälje-linjerna om man verkligen vill och inte har nån koll.
Så hos oss har Arriva INTE kortat av nån linje.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 13 juni 2016, 20:53:39 PM
Tyvärr har det ju blivit legitimt att ljuga om allt möjligt gällande Arriva nu. Och i norrorts avtal fanns ingen annan än 626 innan heller. Men visst kan dom fantisera ihop lite om Norrtälje-linjerna om man verkligen vill och inte har nån koll.
Så hos oss har Arriva INTE kortat av nån linje.

Ja och det är tydligen förbjudet att ställa denna fråga i Postvagnen eftersom mitt inlägg kvastades bort omgående.

Nu har jag varit ofin och skrivit ett likadant inlägg, undrar om det försvinner lika fort :-)

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 13 juni 2016, 20:25:04 PM
Någon annan kan nog svara när det gäller Eckerö. Men E20 har vad jag vet ändast haft en EU-linjem 626 och den finns kvar än.

Ekerö?  Har knappast någon EU linje, eller har haft någon sådan.

Ersa

#24
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 juni 2016, 19:28:04 PM
http://postvagnen.com/forum/index.php?id=1024204

Vilken/vilka EU linjer har nyligen kortats av för att komma runt detta regelverk?

Jag måste nog ta till med hela västra landskapet Uppland, om jag ska komma på någon EU-linje som delats upp rätt nyligen, och då kommer jag bara på gamla UL 809 Uppsalas-Knutby-Norrtälje, som kortades av till Knutby, medan delen Knutby-Norrtälje fick det nya linjenumret 808. Detta hade dock mer att göra med att UL lade 808 i "skolbusspaketet", medan 809 förblev i "stombusspaketet" i senaste upphandlingen.

I Norrort har väl bara 629 nyligen kortats av och delats upp i två, men långa 629 var väl ändå ingen EU-linje ens innan. Med tanke på att man ju tar sig från Tekniska högskolan och ett par kilometer in i Norrtälje kommun på 50 km, så lär det knappast finnas alltför många EU-linjer i trafikområde Norrort.

Lars-Håkan_E

Eftersom sagoberättaren angav Arriva som den skyldige så kan vi helt bortse från några andra avtal.

Tyvärr var det ju inte tillåtet att ifrågasätta på Postvagnen eller ens ställa en fråga.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 juni 2016, 01:37:33 AM
Eftersom sagoberättaren angav Arriva som den skyldige så kan vi helt bortse från några andra avtal.

Absolut. Jag ville bara förtydliga att avkortningar av längre linjer till under 50 km för att slippa "EU-problem" knappast har förekommit. Varken inom Arrivas SL-områden eller i avtalen norr om det.
Detta är ju något som främst huvudmännen beslutar och verkställer om, och i så fall innan trafikstarter på framtida avtal sker. Det är då inte direkt vanligt mitt under ett pågående avtal.

Så jag vet inte heller vilka linjer skribenten HMC i Postvagnen menar.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 14 juni 2016, 01:43:54 AM
Absolut. Jag ville bara förtydliga att avkortningar av längre linjer till under 50 km för att slippa "EU-problem" knappast har förekommit. Varken inom Arrivas SL-områden eller i avtalen norr om det.
Detta är ju något som främst huvudmännen beslutar och verkställer om, och i så fall innan trafikstarter på framtida avtal sker. Det är då inte direkt vanligt mitt under ett pågående avtal.

Så jag vet inte heller vilka linjer skribenten HMC i Postvagnen menar.

Precis!

Nu efter att jag skrev ett mail till herrar "Sorterare" i Postvagnen tog man tydligen det säkra före något annat och låste tråden.

Man kanske kan få en kommentar i denna tråd istället :-)

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 juni 2016, 02:02:02 AM
Precis!

Nu efter att jag skrev ett mail till herrar "Sorterare" i Postvagnen tog man tydligen det säkra före något annat och låste tråden.

Man kanske kan få en kommentar i denna tråd istället :-)

Märkligt med hanteringen av din enkla fråga i Postvagnen. Är det på något vis känsligt om det skulle komma fram att Arriva inte har kortat av någon EU-linje?

buskörare

Det pratades om att korta av 626 just för att slippa färdskrivarkravet (vilket jag kan förstå) och låta den gå från Berga bara. Men det blev inte så.