"Den ofrivillige busschauffören"....

Startat av Peter Rost, 22 januari 2016, 22:15:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Kunde vi läsa om i senaste numret av Färdskrivaren - (nummer 4 2015). - Många trevliga bussbilder på Råstavagnar. - På en av bilderna tagen på Sveavägen kör en CF på linje 515 mot Sundbyberg. Blev lite nyfiken, fanns det CF:ar i Råstagaraget så sent som på sjuttiotalet?

En mycket trevlig artikel för övrigt.

//Peter

WalleW

#1
Citat från: Peter Rost skrivet 22 januari 2016, 22:15:50 PM
Många trevliga bussbilder på Råstavagnar. - På en av bilderna tagen på Sveavägen kör en CF på linje 515 mot Sundbyberg. Blev lite nyfiken, fanns det CF:ar i Råstagaraget så sent som på sjuttiotalet?

Hello, Peter !

Ja, det fanns ett drygt halvdussin (sju eller åtta stycken) CF76:or på Råsta i början av 70-talet, de bodde på E-rampen om jag inte minns helt galet. Kan faktiskt mycket väl vara undertecknad som kör CF76:an på bilden, de var mina absoluta favorit-vagnar på den tiden och jag ville gärna köra dem oavsett linje (Arlanda undantaget) när jag gnetade... :)

Några av dem hade nog varit ute på lite "lyxigare" äventyr i sina tidigare liv, de hade en rund-radio (AM- / FM-radio) monterad i en stor konsol mitt på front-rutornas panel. Antennerna var exteriöra, väl synliga och löpte halv-vägs längs front-rutornas mittstolpe innan en "knyck" fick dem att peka lodrätt uppåt så att de gick fria för det lite utskjutande skylt-skåpet...
Antennen syns ganska tydligt på Gunnar D´s bild i hans nyliga inlägg "CF vid Tumba Stn"...

...och tack för Ditt positiva omdöme om artikeln...

/   M v h   Walle

Peter Rost