Vill sälja GS buss - igen

Startat av 1896, 02 november 2015, 13:08:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Snusmumrik

Svårt.

Ja, jag håller med dig om det. Skulle vilja säga omöjligt....det är bara önskedrömmar. Typ.

Men jag tycker fortfarande att en del är onödigt rädda för kommunala bolag.



Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

Lars_L

Å andra sidan har det ju varit rätt stormigt för DSB kring sin tågdrift i Sverige och det hela har ju varit en enormt mediastorm i Danmark kring deras förlustäventyr i Sverige. I Tyskland tycks man inte bry sig lika mycket, men då ska man komma ihåg att Arriva gör ganska stora vinster i många andra länder, så i princip har man ju kunnat flytta över vinster från andra marknader till Sverige.

Men sedan handlar det ju alltid vem som försöker sätta agendan. Allt behöver man ju inte ta åt sig av vad konkurrenter säger heller. Perspektivet bör vara att man hanterar skattepengar på ett ansvarsfullt sätt. Gör man det har jag inget problem med att man gör något i kommunal regi. Det farligaste som finns brukar dock vara när kommunens företrädare vill leka affärsmän. Det brukar tyvärr allt som oftast sluta i katastrof.

I annan kommunal verksamhet brukar man ha som en ganska noggrant krav att kommunal verksamhet som bedrivs i egen-regi inte ska gå med förlust. För då åsidosätter man ju konkurrensen. För ett bussbolag är det ju nästan omöjligt, då man måste gå i förlust de första åren på ett kontrakt - inte minst då uppstartskostnaderna är höga.

Men visst, det är ju inte en bra situation där nästan bara Nobina är fritt från statligt kapital av de stora spelarna.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

#17
Vet inte om det är tillämpligt här, men kommunallagens 2 kap, 7 § säger ju att "Kommuner och landsting får driva näringsverksamhet, om den drivs utan vinstsyfte och går ut på att tillhandahålla allmännyttiga anläggningar eller tjänster åt medlemmarna i kommunen eller landstinget."

Frågan är ju då på viket vis ett kommunalt bolag (inom primär- eller sekundärkommun) som bedriver verksamhet på öppna marknader (och utanför kommunen) då kan sägas tillhanda något som är allmännyttigt och till gagn för kommuninvånarna? Speciellt om det ju då inte får ske i vinstsyfte.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman