"Spöktåget" C5 anländer till Östermalmstorg

Startat av Gunnar D, 16 maj 2015, 10:27:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Mr H skrivet 17 maj 2015, 10:13:52 AM
Härligt tidsmotiv MEN det skulle faktiskt inte göra någon större skillnad om du tagit den med svartvit film!
Egentligen bara "Papegojburen" och små detaljer som skulle sett annorlunda ut!

:D
Mr H
****
Nehejdu. Nu kan jag inte hålla med dig.
Jag roade mig med att öppna bilden i Photoshop Elements, och där göra om den till svartvit. Det blev en avsevärd skillnad. Det är betydligt fler färger i originalbilden, än du tror  ;)
Om Gunnar D medger, så kan jag lägga ut den svartvita bilden här. Men enligt min mening, så blev den mycket sämre, som svartvit.

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 18 maj 2015, 18:06:11 PM
****
Nehejdu. Nu kan jag inte hålla med dig.
Jag roade mig med att öppna bilden i Photoshop Elements, och där göra om den till svartvit. Det blev en avsevärd skillnad. Det är betydligt fler färger i originalbilden, än du tror  ;)
Om Gunnar D medger, så kan jag lägga ut den svartvita bilden här. Men enligt min mening, så blev den mycket sämre, som svartvit.

Tack HJP, jag hade faktiskt själv tänkt att testa att göra om den till svartvit men du hann före! Om den blev mycket sämre så finns det väl ingen anledning att visa den här, tycker jag.

Färg vs svartvitt är annars något jag och jag tror många med mig har tampats med under många år under den analoga eran. Jag tog väl min sista svartvita rulle strax innan det nya årtusendet började och kanske borde jag slutat med det långt tidigare. Men en fin svartvit bild på rätt motiv kan vara oslagbar. Idag går det ju enkelt att konvertera en färgbild till svartvit men motsatsen är väl svårare!

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 18 maj 2015, 18:43:41 PM
Tack HJP, jag hade faktiskt själv tänkt att testa att göra om den till svartvit men du hann före! Om den blev mycket sämre så finns det väl ingen anledning att visa den här, tycker jag.

Färg vs svartvitt är annars något jag och jag tror många med mig har tampats med under många år under den analoga eran. Jag tog väl min sista svartvita rulle strax innan det nya årtusendet började och kanske borde jag slutat med det långt tidigare. Men en fin svartvit bild på rätt motiv kan vara oslagbar. Idag går det ju enkelt att konvertera en färgbild till svartvit men motsatsen är väl svårare!

/Gunnar
****
Nej den svartvita varianten, tillför ingenting - tvärtom. Din bild, som inte är färgsprakande, gör sig mycket bra som just färgbild, enligt min mening. Alla reflexer och svaga nyanser kommer till sin rätt.
Jag har själv fotograferat mycket, i svartvitt. Det var ju delvis, en kostnadsfråga. Med svartvitt blev det fler bilder, än det hade blivit i färg, och dessa bilder är alls inte att förakta.
.

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 18 maj 2015, 08:24:35 AM
Ok, tack!
Ett antal C4 hade fotnoten "Går ej t.v. i trafik" i vagnförteckningen 1962-63. Vad var orsaken till det?

/Gunnar

De fick väl stå i väntan på att TUB 2 skulle öppnas? Det var ju vanligt med C4 på TUB 1 på den tiden men alla nyleverade C4 fanns det väl knappast användning för.

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 maj 2015, 23:15:20 PM
De fick väl stå i väntan på att TUB 2 skulle öppnas? Det var ju vanligt med C4 på TUB 1 på den tiden men alla nyleverade C4 fanns det väl knappast användning för.

Jo, den orsaken ligger förstås nära till hands. Men kanske fanns det egentligen inte något riktigt behov alls av C4 där efter att alla C2 var slutlevererade 1961. Men man ville förstås få erfarenhet av vagntypen C4 innan TUB 2 öppnades i april 1964 och det var nog heller inte bra att de bara stod och "beckade" igen. Jag hade bara en fundering om att "Går ej t.v. i trafik" exvis kunde betyda att de inte var leveransgodkända på samma sätt som C5.

/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 19 maj 2015, 13:02:58 PM
Jo, den orsaken ligger förstås nära till hands. Men kanske fanns det egentligen inte något riktigt behov alls av C4 där efter att alla C2 var slutlevererade 1961. Men man ville förstås få erfarenhet av vagntypen C4 innan TUB 2 öppnades i april 1964 och det var nog heller inte bra att de bara stod och "beckade" igen. Jag hade bara en fundering om att "Går ej t.v. i trafik" exvis kunde betyda att de inte var leveransgodkända på samma sätt som C5.

/Gunnar

En teori är att man körde in alla nya vagnar en period för att kunna åberopa garantin vid ev fel innan de ställdes upp i väntan på TUB 2 öppning. Var ställde man alla C4 innan TUB 2 öppnades? Det fanns ju redan 450 C1-C2-C3 i vagnhallarna.