Huvudmeny

Volvo i Polen

Startat av 1896, 05 februari 2015, 22:15:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Läste nyss på SVT text att Volvo ska upphöra med all verksamhet i Wroclaw i Polen. Nyheten handlade i huvudsak om att Volvo gått med förlust sista kvartalet 2014, och detta står enbart i sista meningen. Vad är det Volvo tillverkar i Wroclaw ? Bussar ?  ???

Lars-Håkan_E

Ja

Men det är Volvo CE som stänger där, inte bussdelen.

eldani

Citat från: Kung Vasa skrivet 05 februari 2015, 22:15:47 PM
Läste nyss på SVT text att Volvo ska upphöra med all verksamhet i Wroclaw i Polen. Nyheten handlade i huvudsak om att Volvo gått med förlust sista kvartalet 2014, och detta står enbart i sista meningen. Vad är det Volvo tillverkar i Wroclaw ? Bussar ?  ???

Jag läste SVT text att det var Lastbilskoncernen AB Volvo som det gällde. Jag gör en Lenck till SVT text här.

http://www.svt.se/svttext/web/pages/106.html

Lars-Håkan_E

Citat från: eldani skrivet 05 februari 2015, 22:34:08 PM
Jag läste SVT text att det var Lastbilskoncernen AB Volvo som det gällde. Jag gör en Lenck till SVT text här.

http://www.svt.se/svttext/web/pages/106.html

Lastbilskoncernen Volvo består av Volvo Trucks, Volvo Buses o Volvo CE :-)

1896

Ja, just, det stod Volvo CE, det är väl traktorer och dumprar och liknande ?  ???

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 05 februari 2015, 23:05:43 PM
Ja, just, det stod Volvo CE, det är väl traktorer och dumprar och liknande ?  ???

Exakt

Ersa

Volvo Construction Equipment. Det är väl dåvarande Bolinder-Munktells, sedermera Volvo BM?

Peter Rost

Citat från: Ersa skrivet 06 februari 2015, 01:14:02 AM
Volvo Construction Equipment. Det är väl dåvarande Bolinder-Munktells, sedermera Volvo BM?

Ja.

//Peter

S Svensson

Citat från: Kung Vasa skrivet 05 februari 2015, 22:15:47 PM
Läste nyss på SVT text att Volvo ska upphöra med all verksamhet i Wroclaw i Polen. Nyheten handlade i huvudsak om att Volvo gått med förlust sista kvartalet 2014, och detta står enbart i sista meningen. Vad är det Volvo tillverkar i Wroclaw ? Bussar ?  ???

Mig veterligt rörde det sig om dumprar och lastmaskiner.
Jag tror inte dessa tillverkas i Wroclaw (Breslau) utan i en stad söderut.
Volvo tog på sin tid över tillverkning i Eslöv av grävmaskiner. För ett antal år sedan togs det över i Korea, Samsung. Under den dåliga tiden efter 2008 så försökte Volvo koncentrera tillverkning till Korea. Enligt vissa uppgifter har det varit bristande orderin gång för CE och det påstås att det blivit dålig kvalitet. Nuvarande chef Olof Persson kom från CE. Tillverkning av lastmaskiner påverkas av låg försäljning totalt. Är dessutom dollarn låg så väljes amerikanska maskiner.
Man kan säga att AB Volvo växt till följd av inköp av olika bolag. Hur i så fall skall framtida tillverkning gå till. Varje enhet kanske måste koncentrera sig på en typ av verksamhet och gå från verksamhet av det mesta. Om man då måste göra om produktmixen på en ny ort så måste kvalitet följa med, balanserat scalkort och dess teori. Går ut på att man skall samordna olika variabler.