Nya regler för cykelpassage över väg.

Startat av Nico, 26 oktober 2014, 09:46:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Från den 1 september 2014 så har det tillkommit regelförändringar för hur cyklister ska få passera gator. Ändringen verkar inte vara helt förankrad överallt utan verkar mera ha överraskat ganska många. Det verkar därför vara ganska okänt hur det ska genomföras (då även väghållare m.fl. tagits på sängen) och vad det får för följder.

Cyklisterna kommer sannolikt inte heller att göra någon större skillnad på vilken typ av korsning det rör sig om vilket även cykelförespråkare varnar för. Det finns alltså en påtaglig risk för att vi får samma problem som med zebra-lagen, men sannolikt med risk för värre konsekvenser då cyklisterna rör sig snabbare än vad fotgängare gör.


http://www.skl.se/samhallsplaneringinfrastruktur/trafikinfrastruktur/regleringplaneringsakerhet/trafikreglering/nyhetertrafikreglering/nyheterreglering/nyatrafikreglerforcykeloverfarter.2980.html

http://teknikensvarld.se/nya-regler-om-cykeloverfarter-forvirrar-162912/

http://www.svenska-cykelsallskapet.se/images/nct1-10sid15.pdf
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Förvirring är bara förnamnet. Visst kan man lära ut dessa nya regler om cykelöverfarter/cykelpassager till framtida körkortselever, men de som redan har körkort blir det lite svårare för. För att inte tala om alla de körkortslösa cyklisterna som alla nu helt automatiskt ska lära sig skillnaden?
Visst är det en bra tanke att dessa nya cykelöverfarter bara kan få förekomma där bilvägen är begränsad till 30 km/t, men kombinationen att cyklisterna kan hålla "fri fart" utan att behöva se sig för, gör det hela ändå till ett farligt experiment. Både bilar och cyklister måste nog ner till under 15 km/t om detta ska fungera problemfritt, och då är vi nästan ändå framme vid den redan existerande "gårdsgatan" på 7 km/t.

I Umeå har det i över femton år funnits en cykelpassage som starkt påmint om hur de nya cykelöverfarterna kommer att se ut, med bl.a förhöjd körbana. Det är där cyklister på Kungsgatan korsar Östra Kyrkogatan. Jag skulle kunna sätta en rätt stor slant på att Umeå kommun sätter upp de nya skyltarna där först.

För den som undrar, så ser de nya skyltarna så här:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Vajningspliktsmarken/Cykeloverfart/

Nico

Ett tillkommande problem är även att det för busstrafiken allt som oftast även är så att upphöjningar (i synnerhet för låggolvsledvagnar) är ett problem... för att inte tala om förarnas arbetsmiljö vilket är än viktigare. Dels då vad gäller den påverkan på kroppen som passage av gupp utgör, men även den extra stress som detta lär utgöra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Ja, i staden jag nämnde ovan fick ju Solarisledvagnarna till en början bara gå på linje 1, då karossen baktill skrapade i marken när de kördes över vissa förhöjningar längs övriga linjesträckningar. Detta tills kommunen (som även ägde bussbolaget då bussarna beställdes och började köras) hade sänkt ner förhöjningarna.

Risken för framtida skyddsstopp via facken samt arbetsmiljöverket runtom i landet, är ju inte helt försumbar när det gäller busstrafik över dessa nya cykelöverfarter. Drabbas även bussarna av yttre skador pga dessa förhöjningar lär även trafikutövarna kunna börja höja rösten mot huvudmän och väghållare.

Anders Noren

Allt detta enbart för att det finns en utbredd uppfattning hos landets väghållare att man inte "kan" sätta upp vanliga vägmärken på cykelbanor och att man inte "kan" skylta väjningsplikt för motortrafik gentemot cykeltrafik. Båda två är givetvis rent nys.

I Nederländerna är man väldigt pragmatiska: om en cykelbana korsar en körbana i en obevakad korsning så bestämmer man först vilket av trafikslagen som ska väja och sedan skyltar och målar man efter det. Ibland ska motortrafiken väja, ibland cykeltrafiken. Och i båda fallen använder man väjningslinjen (hajtänderna) och det vanliga vägmärket. Men så kan vi ju inte göra i Sverige, för här räknas ju cykling inte som riktig trafik utan mera som leksakstrafik. Så därför måste vi hitta på en ny trafikregel i stället för att använda de befintliga.

Men visst är det riktigt att farthinder är ett arbetsmiljö- och framkomlighetsproblem för busstrafiken.

Taunusch

Citat från: Anders Noren skrivet 26 oktober 2014, 21:47:30 PM
Allt detta enbart för att det finns en utbredd uppfattning hos landets väghållare att man inte "kan" sätta upp vanliga vägmärken på cykelbanor och att man inte "kan" skylta väjningsplikt för motortrafik gentemot cykeltrafik. Båda två är givetvis rent nys.

I Nederländerna är man väldigt pragmatiska: om en cykelbana korsar en körbana i en obevakad korsning så bestämmer man först vilket av trafikslagen som ska väja och sedan skyltar och målar man efter det. Ibland ska motortrafiken väja, ibland cykeltrafiken. Och i båda fallen använder man väjningslinjen (hajtänderna) och det vanliga vägmärket. Men så kan vi ju inte göra i Sverige, för här räknas ju cykling inte som riktig trafik utan mera som leksakstrafik. Så därför måste vi hitta på en ny trafikregel i stället för att använda de befintliga.

Men visst är det riktigt att farthinder är ett arbetsmiljö- och framkomlighetsproblem för busstrafiken.

Korsningen Smedjegatan/Kyrkogatan i Eskilstuna är skyltad med väjningsplikt för bilarna gentemot cyklisterna i väntan på omskyltning till cykelöverfart.

Anders Noren

Citat från: Taunusch skrivet 26 oktober 2014, 22:06:14 PM
Korsningen Smedjegatan/Kyrkogatan i Eskilstuna är skyltad med väjningsplikt för bilarna gentemot cyklisterna i väntan på omskyltning till cykelöverfart.

Det finns sådana korsningar i Malmö också. Det lär till och med finnas en kommun - jag minns tyvärr inte vilken! - där man på en gata har använt den vanliga "enkelriktningsskylten" (dvs. C1 "Förbud mot infart med fordon") med tilläggstavlan "Gäller ej cykel", något som funkar utmärkt i Danmark, Nederländerna, Tyskland m.fl. länder på kontinenten men av någon outgrundlig anledning inte är tillåtet i Sverige.

Olof Lagerkvist

Citat från: Anders Noren skrivet 27 oktober 2014, 20:33:42 PM
Det lär till och med finnas en kommun - jag minns tyvärr inte vilken! - där man på en gata har använt den vanliga "enkelriktningsskylten" (dvs. C1 "Förbud mot infart med fordon") med tilläggstavlan "Gäller ej cykel", något som funkar utmärkt i Danmark, Nederländerna, Tyskland m.fl. länder på kontinenten men av någon outgrundlig anledning inte är tillåtet i Sverige.

Det fanns ett tag på en liten lokalkörbana intill Björlandavägen i Göteborg. Men jag tror i alla fall den togs bort igen senare. Den gatan uppvisar för övrigt många innovativa lösningar när det gäller skyltning. Vad sägs t ex om den här?
Google StreetView

Alltså märket F18 för körfältsindelning. Det man försöker säga med skylten är dock inte att det skulle finnas två markerade körfält varav det i motsatt riktning bara är för cyklar, utan istället att körbanan är enkelriktad förutom att man kan få möte med cyklar. Jag vet inte om skyltningen är direkt fel, men är man vän av skyltordning hajar man lätt till. Det känns inte riktigt meningen att märket ska användas på det sättet.

I andra riktningen satt alltså tidigare som nämner C1 med tilläggstavla. Den är såvitt jag minns numera bytt mot C3 utan några tilläggstavlor. Vilket väl egentligen bara är ännu mera fel eftersom man som cyklist faktiskt kan komma att få möte med bilar...
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Anders Noren

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 28 oktober 2014, 01:16:42 AM
Det fanns ett tag på en liten lokalkörbana intill Björlandavägen i Göteborg. Men jag tror i alla fall den togs bort igen senare. Den gatan uppvisar för övrigt många innovativa lösningar när det gäller skyltning. Vad sägs t ex om den här?
Google StreetView

Alltså märket F18 för körfältsindelning. Det man försöker säga med skylten är dock inte att det skulle finnas två markerade körfält varav det i motsatt riktning bara är för cyklar, utan istället att körbanan är enkelriktad förutom att man kan få möte med cyklar. Jag vet inte om skyltningen är direkt fel, men är man vän av skyltordning hajar man lätt till. Det känns inte riktigt meningen att märket ska användas på det sättet.

I andra riktningen satt alltså tidigare som nämner C1 med tilläggstavla. Den är såvitt jag minns numera bytt mot C3 utan några tilläggstavlor. Vilket väl egentligen bara är ännu mera fel eftersom man som cyklist faktiskt kan komma att få möte med bilar...

Skylten för körfältsindelning är standardskylten för att upplysa om motriktad cykeltrafik. Detta eftersom E16 (Enkelriktad trafik) inte får användas med tilläggstavlan "Gäller ej cykel".

På samma vis används C3 (Förbud mot trafik med motordrivet fordon etc.) som standardskylt från andra hållet. Det är egentligen en fullösning eftersom tavlan inte är avsedd att användas så, men den fungerar.

Blue

Citat från: Anders Noren skrivet 27 oktober 2014, 20:33:42 PM
Det finns sådana korsningar i Malmö också. Det lär till och med finnas en kommun - jag minns tyvärr inte vilken! - där man på en gata har använt den vanliga "enkelriktningsskylten" (dvs. C1 "Förbud mot infart med fordon") med tilläggstavlan "Gäller ej cykel", något som funkar utmärkt i Danmark, Nederländerna, Tyskland m.fl. länder på kontinenten men av någon outgrundlig anledning inte är tillåtet i Sverige.

På Agardhsgatan i Båstad använder man just den skyltkombinationen.
Länken kanske inte funkar men då får ni googla agardhsgatan 5 och slå på streetview!

Agardhsgatan 5
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Olof Lagerkvist

Citat från: Anders Noren skrivet 28 oktober 2014, 08:19:02 AM
Skylten för körfältsindelning är standardskylten för att upplysa om motriktad cykeltrafik. Detta eftersom E16 (Enkelriktad trafik) inte får användas med tilläggstavlan "Gäller ej cykel".

På samma vis används C3 (Förbud mot trafik med motordrivet fordon etc.) som standardskylt från andra hållet. Det är egentligen en fullösning eftersom tavlan inte är avsedd att användas så, men den fungerar.

Aha, tack för upplysningarna!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Anders Noren

Citat från: Blue skrivet 28 oktober 2014, 10:09:54 AM
På Agardhsgatan i Båstad använder man just den skyltkombinationen.
Länken kanske inte funkar men då får ni googla agardhsgatan 5 och slå på streetview!

Agardhsgatan 5

Begripligt men inte riktigt korrekt eftersom det ju finns ett körfält i vardera riktning på sträckan, men jag tror att man löste det så där eftersom plats för skylten saknades mellan körfälten. Annars borde det ha sett ut ungefär så här: http://goo.gl/maps/JZuUU