Karin Svensson-Smith ny ordförande i Trafikutskottet

Startat av Niklas Bygdestam, 04 oktober 2014, 18:36:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Till min fasa så har jag fått veta att Karin Svensson-Smith blivit ordförande i Trafikutskottet. Med tanke på hennes tidigare uttalande om att t ex bygga järnvägar på motorvägarna så är det absolut inget som jag ser positivt på :(

Nu har jag också sett tillfällen där hon i uttalanden också har sagt att hon inte tycker att det ska byggas en enda meter ny motorväg i Sverige.

Men hur stor risk är det att hon kan påverka vägnätet negativt och verkligen stoppa motorvägsbyggen?

E6:an genom Bohuslän är i sitt slutskede nu. Någon gång under första halvåret nästa år kommer avsnittet vid Tanum att kopplas in och då är hela E6:an klar och då har äntligen även Norge fått en motorväg mot resten av Europa. Finns det risk att hon kan stoppa bygget eller försena detta? Det borde väl ha kommit för långt vid det här laget för att hon ska kunna göra något där?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Karin Svensson Smith har förutom att vara kommunpolitiker i Lund också de senaste fyra åren också under en del av dessa varit ordförande i Resenärsforum och skall ha gjort ett mycket gott arbete i den organisationen.

Som ordförande i Trafikutskottet har hon inte någon större makt att styra väg- och järnvägspolitiken så det blir nog inte så farligt. Hon bestämmer ju knappast ensam utan hennes uppgift blir att sammanfatta vad utskottets ledamöter kommer fram till.

En del dumma uttalanden från KSS:s sida under åren får väl numera betraktas som ungdomssynder. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 oktober 2014, 18:36:52 PM
Till min fasa så har jag fått veta att Karin Svensson-Smith blivit ordförande i Trafikutskottet. Med tanke på hennes tidigare uttalande om att t ex bygga järnvägar på motorvägarna så är det absolut inget som jag ser positivt på :(

Nu har jag också sett tillfällen där hon i uttalanden också har sagt att hon inte tycker att det ska byggas en enda meter ny motorväg i Sverige.

Men hur stor risk är det att hon kan påverka vägnätet negativt och verkligen stoppa motorvägsbyggen?

E6:an genom Bohuslän är i sitt slutskede nu. Någon gång under första halvåret nästa år kommer avsnittet vid Tanum att kopplas in och då är hela E6:an klar och då har äntligen även Norge fått en motorväg mot resten av Europa. Finns det risk att hon kan stoppa bygget eller försena detta? Det borde väl ha kommit för långt vid det här laget för att hon ska kunna göra något där?

Motorvägsbyggen som pågår i detta nu kommer ju knappast att stoppas, så E6 söder om Tanumshede och Riksväg 40 förbi Ulricehamn och liknande viktiga byggen kommer säkerligen att slutföras. Däremot kommer hon väl säkert göra var hon kan för att det inte ska ges pengar till nya motorvägsbyggen. Men som Staffan också skriver är väl hennes möjligheter att konkret kunna påverka något som ordförande i trafikutskottet trots allt ganska små så risken är väl inte överhängande.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

David M

Förlåt, jag vill gärna säga det att hänvisa till ett uttalande om att bygga järnvägar till motorvägar. Annars blir det bara sladder som inte är så mycket att fästa sig vid.


Sen så är det en minoritetsregering med ca 38% av rösterna bakom sig. Och även MP (+ V) har godkänt motorvägar förr, under samarbetsåren 1998-2006 (E4 Skåne-Småland och Uppland, E6 nya Svinesundsbron med anslutningar i Bohuslän etc). Det finns alla möjligheter i världen att samarbeta  för att få igenom motorvägsbyggen.

Fredde

Citat från: David M skrivet 09 oktober 2014, 05:09:14 AM
Förlåt, jag vill gärna säga det att hänvisa till ett uttalande om att bygga järnvägar till motorvägar. Annars blir det bara sladder som inte är så mycket att fästa sig vid.


Sen så är det en minoritetsregering med ca 38% av rösterna bakom sig. Och även MP (+ V) har godkänt motorvägar förr, under samarbetsåren 1998-2006 (E4 Skåne-Småland och Uppland, E6 nya Svinesundsbron med anslutningar i Bohuslän etc). Det finns alla möjligheter i världen att samarbeta  för att få igenom motorvägsbyggen.

Anlägg ett järnvägsnät på valda delar av dagens fyrfiliga Europavägar. Det är billigare och enklare jämfört med att göra det på jungfruelig mark, skriver Karin Svensson Smith (MP).

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bygg-jarnvag-direkt-pa-europavagar_3237897.svd

Mr G

Karin Svensson-Smith tillsammans med en annan virrpanna, sossen Carin Jämtin, ska också vara ihågkommen för deras genialiska förslag från 2010; att vid hög belastning på Essingeleden stänga av en eller flera filer.


"Carin Jämtin och Miljöpartiets talesperson i trafikfrågor Karin Svensson Smith talar också om att tidvis stänga av körfält på Essingeleden.

– Det gjordes i Köpenhamn redan i mitten av 1990-talet. Då lärde sig folk att "här ska man inte köra", säger Karin Svensson Smith."

(DN 2010-05-26)


吉先生

CW66

Tyckte jag var ett alldeles utmärkt förslag - då får man ju köra genom stan igen som på gamla goda tiden innan 70-talet :-)
I miljöpartiets Sverige är det ju trängselskatt på Essingeleden, så då är det väl skit samma om man trängs på St Eriksgatan eller motorvägen? Där är ju ändå lika många filer om dom får som dom vill som på St Eriksgatan = 2

:D

David M

Citat från: Fredde skrivet 18 oktober 2014, 11:47:13 AM
Anlägg ett järnvägsnät på valda delar av dagens fyrfiliga Europavägar. Det är billigare och enklare jämfört med att göra det på jungfruelig mark, skriver Karin Svensson Smith (MP).

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bygg-jarnvag-direkt-pa-europavagar_3237897.svd

"Valda delar av dagens fyrfiliga Europavägar" är nyckelfrasen här. Vilka sträckor avses? (Några exempel ges inte, det är vad jag ser som den stora svagheten i debattartikeln att det inte går att kontrollera påståendena. Kanske redaktören klippte bort dem innan tidningen publicerade?) "En vald del av motorvägsnätet" kan vara alla motorvägsmetrar mellan absolutbeloppen 0<>alla metrar.


Det kan nämnas att tyskarna generellt inte överväger motorvägsbyggen förrän ÅDT på ett vägavsnitt går upp mot 20 000. Bortsett från vägar i städer och stadsinfarter har vi ganska få sådana sträckor i detta land. Tillämpar man tyska förhållningsregler finns säkerligen ett antal vägar man skulle kunna ta del av, E4 söder om Jönköping mot Helsingborg har riktiga ödesträckor i jämförelse och vore än ödsligare ifall lastbilstrafiken (som utgör en tredjedel av all fordonstrafik på många av sträckorna längs E4 Skåne/Småland) minskade radikalt.

Anders Noren

Citat från: David M skrivet 23 januari 2015, 14:23:31 PM
"Valda delar av dagens fyrfiliga Europavägar" är nyckelfrasen här. Vilka sträckor avses? (Några exempel ges inte, det är vad jag ser som den stora svagheten i debattartikeln att det inte går att kontrollera påståendena. Kanske redaktören klippte bort dem innan tidningen publicerade?) "En vald del av motorvägsnätet" kan vara alla motorvägsmetrar mellan absolutbeloppen 0<>alla metrar.


Det kan nämnas att tyskarna generellt inte överväger motorvägsbyggen förrän ÅDT på ett vägavsnitt går upp mot 20 000. Bortsett från vägar i städer och stadsinfarter har vi ganska få sådana sträckor i detta land. Tillämpar man tyska förhållningsregler finns säkerligen ett antal vägar man skulle kunna ta del av, E4 söder om Jönköping mot Helsingborg har riktiga ödesträckor i jämförelse och vore än ödsligare ifall lastbilstrafiken (som utgör en tredjedel av all fordonstrafik på många av sträckorna längs E4 Skåne/Småland) minskade radikalt.

I Sverige är motsvarande gräns 11 000 fordon/dygn eller 1100 fordon i maxtimmen (under prognosåret), vilket rent praktiskt motsvarar 8 000 fordon/dygn idag.

spektakel

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 oktober 2014, 18:36:52 PM
Till min fasa så har jag fått veta att Karin Svensson-Smith blivit ordförande i Trafikutskottet. Med tanke på hennes tidigare uttalande om att t ex bygga järnvägar på motorvägarna så är det absolut inget som jag ser positivt på :(

Jag tror Karin Svensson-Smith är bra för kollektivtrafiken och något akut hot om motorvägarna är hon inte. Däremot kommer hon så klart försöka styra om framtida satsningar från motorvägar till järnväg och hellre göra bussfiler av vägarna än att släppa fram fler bilar. Långsiktigt alltså. Så är det nog med hela Mp. Något måste ju också göras för kollektivtrafiken i storstäderna, men inte på bekostnad av möjligheten att köra bil på landet får man hoppas.

Anders Noren

Citat från: spektakel skrivet 10 mars 2015, 11:04:51 AM
Jag tror Karin Svensson-Smith är bra för kollektivtrafiken och något akut hot om motorvägarna är hon inte. Däremot kommer hon så klart försöka styra om framtida satsningar från motorvägar till järnväg och hellre göra bussfiler av vägarna än att släppa fram fler bilar. Långsiktigt alltså. Så är det nog med hela Mp. Något måste ju också göras för kollektivtrafiken i storstäderna, men inte på bekostnad av möjligheten att köra bil på landet får man hoppas.

Kan inte minnas att någon som jobbar med dessa frågor någonsin har uttalat sig negativt om landsbygdsboendes bilåkande. Det utgör en försumbar andel av biltrafiken. (Hälften av alla bilresor är kortare än fem kilometer, etc. etc.) Om stadsborna drog ned lite, lite, lite på sitt bilåkande skulle landsbygdsborna kunna cruisa runt hela dagen utan problem.

Mr H

Citat från: Fredde skrivet 18 oktober 2014, 11:47:13 AM
Anlägg ett järnvägsnät på valda delar av dagens fyrfiliga Europavägar. Det är billigare och enklare jämfört med att göra det på jungfruelig mark, skriver Karin Svensson Smith (MP).

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bygg-jarnvag-direkt-pa-europavagar_3237897.svd

Jag satt i publiken på ett forum då hon sa detta, möjligen så har det sagts flera gånger. Jag fick då den bestämda uppfattningen att Karin menade att man skulle kunna överväga att bygga järnväg i breda mittremsorna på motorvägar som har tillräckligt breda sådana och lämpliga lutningar. Hon menade också att man kunde fundera på att bygga också i direkt anslutning till motorvägarna. Att järnvägar skulle geografiskt byggas på vägsystemets bekostnad har jag aldrig hört.

Tycker det var ett bra förslag att se över, och ja visserligen så kan Karin vara lite yvig i det hon säger men jag kan inte se några större problem i detta förslag att reducera kostnader och reducera bullerutbredningen. Nu är det väl så att billobbyn bl.a tycker att detta är kul att göra sig putslustiga över så då har Karins utspel givetvis kraftigt förvanskats. Antingen så har det gjorts avsiktligt eller så är den mottagaren betydligt mer obegåvad än Karin. Att Karin är mer nyttig är onyttig för kollektivtrafiksverige råder det ingen tvekan om!

Mr H

Olof Lagerkvist

Citat från: Mr H skrivet 13 mars 2015, 10:32:13 AM
Jag satt i publiken på ett forum då hon sa detta, möjligen så har det sagts flera gånger. Jag fick då den bestämda uppfattningen att Karin menade att man skulle kunna överväga att bygga järnväg i breda mittremsorna på motorvägar som har tillräckligt breda sådana och lämpliga lutningar. Hon menade också att man kunde fundera på att bygga också i direkt anslutning till motorvägarna. Att järnvägar skulle geografiskt byggas på vägsystemets bekostnad har jag aldrig hört.

Tycker det var ett bra förslag att se över, och ja visserligen så kan Karin vara lite yvig i det hon säger men jag kan inte se några större problem i detta förslag att reducera kostnader och reducera bullerutbredningen. Nu är det väl så att billobbyn bl.a tycker att detta är kul att göra sig putslustiga över så då har Karins utspel givetvis kraftigt förvanskats. Antingen så har det gjorts avsiktligt eller så är den mottagaren betydligt mer obegåvad än Karin. Att Karin är mer nyttig är onyttig för kollektivtrafiksverige råder det ingen tvekan om!

Det är väl framförallt den här debattartikeln det brukar refereras till:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bygg-jarnvag-direkt-pa-europavagar_3237897.svd

Med tanke på formuleringarna tycker åtminstone inte jag att det är särskilt konstigt om det uppfattades som att tanken var att ta en del av körbanornas utrymme och använda för järnvägsbygge.

"Att lägga spår på befintliga motorvägar är mycket billigare och enklare jämfört med att göra det på jungfruelig mark. Marken är redan hårdgjord ..."

Visst, det var ett förslag, en idé, hon hade och det var inte särskilt mycket mer konkret än att hon ville att möjligheterna skulle undersökas och det håller jag med om att hon inte ska hånas och förlöjligas för givetvis. Det gör ingen debatt bättre att syssla med sådant.

Men förslaget var trots allt helt orealistiskt, men det är en annan sak och det beror mycket på det fundamentalt annorlunda sätten som motorvägar respektive järnvägar byggs. Geometrin i både höjdled och sidled är helt annorlunda. Motorvägar byggs egentligen som långa kurvor i höjd- och sidled medan järnvägar måste vara raka för att klara mycket högre hastigheter. Dessutom behöver nog trots allt kapaciteten vara kvar på motorvägarna också. Långa sträckor med endast ett körfält i varje riktning låter inte precis bra ur någon synvinkel alls.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-