GDG 1998

Startat av 1896, 01 augusti 2014, 19:41:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

ANF353, placerad i Kungälv, kalkyl 13,6, vad hade denna för kaross ?  ???  Och vart kom den ifrån ?  ???  Hittar den inte i SBH.

Ulf Fernestad

Citat från: Kung Vasa skrivet 01 augusti 2014, 19:41:24 PM
ANF353, placerad i Kungälv, kalkyl 13,6, vad hade denna för kaross ?  ???  Och vart kom den ifrån ?  ???  Hittar den inte i SBH.

Hej igen skitiga läsglasögon 1998 var en B57-50T chnr:0761 Vestfold-kaross från Dahlgren & Johansson, Vänersborg 1973
regnr: PA 343

1896

Tack Ulf.  :)  Hur såg en Vest kaross ut -69 ?  ???

Ulf Fernestad

Citat från: Kung Vasa skrivet 01 augusti 2014, 20:41:07 PM
Tack Ulf.  :)  Hur såg en Vest kaross ut -69 ?  ???
Vestfold bil og karosseri as = VBK finns 22 träffar på sbh varav 5st med bild, sök annars på vestfold bil og karosseri via webben och markera bilder så kommer det bilder både på bussar och lastbilspåbyggnader att titta på. ps länsbussarna i örebro hade en del vbk:are
i sin flotta

S Svensson

Citat från: Kung Vasa skrivet 01 augusti 2014, 20:41:07 PM
Tack Ulf.  :)  Hur såg en Vest kaross ut -69 ?  ???

Ursäkta ! VBK var Vestfolds bil och karosseri AS och låg i Horten. Nedlagd i Horten men kvar i Danmark en tid med bussar därifrån !

Vest är företaget i Stryn som överläts till Vidre och tillverkade sist Horisont m fl. Fn är Vest ett försäljningsbolag som säljer i huvudsak FIAT/Iveco och deras fordon.

Får alltså i ovan text fram Vestfold bil &K AS; Horten KAS (efterföljare ägd av Volvo/Säffle) Danska VBK fd Örnum&Pedersen, Norska Vest i Stryn och Vidre i Stryn. Arna fanns i Bergen

http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=vbk&SearchView=advView&orderby=arsmodell&maxhits=50&onlypics=false       VBK

Här finns bild på buss från Herning /VBK danmark/ någon från Arna och någon äldre VBK-
Kanske får vi be någon lägga fram bilder på SJ 1761-1766, motsvarande på 1900 serien (t ex 1901 som inte riktigt var samma kaross beroende på tillverkningsmetod samt GDG 2529.
Hoppas dessa rader inte förvillar !

Titta på nedan lista. Det går "klicka" på "en buss" också!
http://www.rhf.no/infobanken/bevartebusser/alle-bevarte-busser/

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 01 augusti 2014, 20:41:07 PM
Tack Ulf.  :)  Hur såg en Vest kaross ut -69 ?  ???

Nu var det ju inte Vest utan VBK det gällde men Vest-fabriken i Stryn grundades 1965 och första bussen var klar 1967. Den är bevarad än i dag som veteranbuss och ser ut så här.

http://bussmagasinet.no/wp-content/uploads/2010/10/vest-nummer-en.jpg

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

j-a

Citat från: Kung Vasa skrivet 01 augusti 2014, 20:41:07 PM
Tack Ulf.  :)  Hur såg en Vest kaross ut -69 ?  ???
Var GDG 2879 också av samma modell då??

1896

Citat från: j-a skrivet 02 augusti 2014, 11:16:33 AM
Var GDG 2879 också av samma modell då??

Troligen.  :)  2675 var väl också en VBK.

S Svensson

Citat från: j-a skrivet 02 augusti 2014, 11:16:33 AM
Var GDG 2879 också av samma modell då??

2879 var väl AYO475 Lier la Strada !

Som jag nämnde ovan så kom 2529 HUP572 till GDG i samband med att GDG tog över del av linjetrafik från Götene Busstrafik AB. Man tog nog över hela detta bolag för det nybildades sen are två bolag Nya Götene Busstrafik AB och Borells Busstrafik AB.Syskonen hade egna bolag men körde ihop.

j-a

Citat från: S Svensson skrivet 02 augusti 2014, 20:09:58 PM
2879 var väl AYO475 Lier la Strada !

Som jag nämnde ovan så kom 2529 HUP572 till GDG i samband med att GDG tog över del av linjetrafik från Götene Busstrafik AB. Man tog nog över hela detta bolag för det nybildades sen are två bolag Nya Götene Busstrafik AB och Borells Busstrafik AB.Syskonen hade egna bolag men körde ihop.
Inte enligt SBH så är GDG 2879 en Volvo b58 med kaross från Vestfold bil og karosseri med reg nr AYU 465,innan GDG ägdes den av Älvängens busstrafik

S Svensson

Citat från: j-a skrivet 02 augusti 2014, 23:14:21 PM
Inte enligt SBH så är GDG 2879 en Volvo b58 med kaross från Vestfold bil og karosseri med reg nr AYU 465,innan GDG ägdes den av Älvängens busstrafik
Tyvärr har jag nog fel. Läste i en gammal anteckningsbok.
Hoppas Du hittade 2529. Denna var grönmålad och av moderna modell.

Ulf Fernestad

Det blev väl en dj***a massa fel när man inte läser vad man ser ,jag har svarat på vad 1998 var för en buss och har inte blandat ihop vest med vestfold, att frågeställaren i sin tur har trott att kanske vest och VBK (vestfold bil og karosseri) var en och samma kaross, samt att jag inte har varit uppmärksam på frågan eftersom det var 1998 det gällde. ps har för övrigt norsk släkt samt gift med en norska så lite kan jag om Norge!!

S Svensson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 02 augusti 2014, 23:40:20 PM
Det blev väl en dj***a massa fel när man inte läser vad man ser ,jag har svarat på vad 1998 var för en buss och har inte blandat ihop vest med vestfold, att frågeställaren i sin tur har trott att kanske vest och VBK (vestfold bil og karosseri) var en och samma kaross, samt att jag inte har varit uppmärksam på frågan eftersom det var 1998 det gällde. ps har för övrigt norsk släkt samt gift med en norska så lite kan jag om Norge!!
Det är nog ingen som betvivlar Dina kunskaper.  Vi vet ju att Du är kunnig. Men frågeställaren blandade ju ihop en del och så innehöll bilderna på bussar även andra än VBK. Jag försökte då skaffa fram relevanta uppgifter från Norge.
Det finns flera modeller av VBK varför jag hoppas att det kommer fram bilder.

Apropå 1998 så tillhörde den Dahlgren och Johansson. De körde Vänersborg och till Trollhättan. Med tiden så blev det en hel del delägare. Dessa ville ha fria resor på bolag. Det fick de tydligen för med tiden blev det mest släktingar med fribiljett som åkte (källa:Alden )