Huvudmeny

Hybridpremiär

Startat av Hasse L, 01 juli 2014, 09:22:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adrian Langemar

Citat från: Bussmicke skrivet 04 juli 2014, 19:25:48 PM
Där förr fanns sittplatser,  finns nu hjulhus...
Det gäller bara framhjulen och de tar lika micket sittplatser oavsett om det är låggolv eller lågentré

Bussmicke

Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 juli 2014, 04:10:53 AM
Det gäller bara framhjulen och de tar lika micket sittplatser oavsett om det är låggolv eller lågentré

På höggolvarnas tid fanns det sittplatser
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 07 juli 2014, 04:04:30 AM
Tror mycket av åsikterna beror på att många på det här forumet fastnar hela tiden i gamla vanor och inte klarar av att förnya sig och tänka framåt.
"Det var bättre förr" verkar gälla för allt för många som skriver om att allt nytt verkar vara skit, fult och inget att ha - oavsett modell eller tillverkare.

Scania CN113 var bäst när MaxCi-bussen kom, och sedan var ju såklart MaxCi bäst när OmniCityn kom eller nu när MAN-låggolsvbussarna kommer.

Och en gammal bullrig Volvo B10M med kylare fram och ett himla oljud är ju såklart bättre än en tyst MAN-hybridbuss..

allt är ju bättre än det som är nu, bara det får vara gammalt, murrigt, ofunktionellt...och bakåtsträvande...

Så jag håller fullt med Daniel S!

Staffan: Vilka nackdelar många nackdelar ser du med en låggolvsbuss?
Tar det för kort tid vid ett hållplatsstopp och att bussen borde bli försenad? Är det för lätt att komma ombord för äldre eller barnvagnar så att det borde vara svårare så äldre och barnmammor får mer träning? Är trafikantcirkulatonen för snabb så att även den inverkar menligt på ett längre hållplatsstopp som kanske behövs?
Rörelsehindrade har ett antal platser att välja på i "låggolvsdelen" och i bakre delen där det finns podestrar brukar fullt friska människor lätt kunna komma upp det enda steg där är och sätta sig..
Stadsbussar skall vara kapacitetsstarka med färre sittplatser och fler ståplatser, jämfört med förorts- eller landsbygdsbussar som rimligen skall ha tvärtom...många sittande och färre stående.

Sorry..jag förstår inte nackdelarna riktigt....

Jag skrev också att lågentrébussarna har många fördelar. Men att förtiga att det finns nackdelar som en sämre förarmiljö (så upplevs det i alla fall av många) och att det är svårt att placera stolarna på ett vettigt sätt utan höga podestrar gynnar ju knappast debatten. Personligen med mitt allt strakare vänsterben uppskattar jag lågentrébussarna.

Så jag förstår inte din invändning. Har du förväxlat mig med någon annan skribent?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CW66

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2014, 08:31:41 AM
Jag skrev också att lågentrébussarna har många fördelar. Men att förtiga att det finns nackdelar som en sämre förarmiljö (så upplevs det i alla fall av många) och att det är svårt att placera stolarna på ett vettigt sätt utan höga podestrar gynnar ju knappast debatten. Personligen med mitt allt strakare vänsterben uppskattar jag lågentrébussarna.

Så jag förstår inte din invändning. Har du förväxlat mig med någon annan skribent?

Onej....jag har inte förväxlat dig med någon annan skribent.
Hur säger dina erfarenheter att en låggolvsbuss har en sämre förarplats och miljö än en lågentrébuss menar du? Det är ju samma förarplats..den sitter ju i låggolvsdelen och inte där bak...förutom att lågentrébussen har två branta och krångliga trappsteg som är rätt trånga att kravla sig upp eller ner på  :)
I en låggolvsbuss är det ju lågt golv och i framdelen är det ju inte särskilt mycket podestrar har jag upplevt..varken på barnvagnsplatsen med fällsätena där, eller på de handikappanpassade platserna som alltid brukar finnas minst två av.

I en lågentrébuss är det ju en podester till första platserna på höger och vänster sida precis som i en låggolvsbuss...och sedan har du ju stegen upp till höggolvsdelen som knappast gagnar dåliga ben...även om podestrarna kanske inte är fullt lika höga överallt så finns dom.
Dessutom är det väl en mindre angenäm klättring med en massa steg ner genom bakdörren än bara ett kliv ner på golvet och sedan rakt ut som i en låggolvsbuss.

Men det är intressant att veta om nackdelarna. Jag ser faktiskt inga speciella utan faktiskt bara fördelar.

Skrammel och stötigt beror ju på chassikonstruktionen tillverkaren valt...stötig på OmniCity håller jag med om..men MAN och tex Mercedes Citaro skramlar ju inte alls upplever jag och går bara mjukt över brunnar etc.

Men berätta gärna om dina erfarenheter som är negativa på låggolvsbussen...det är ju en diskussion och kan vara intressant att veta..jag kanske har fel i det jag säger

CW66

Citat från: Bussmicke skrivet 07 juli 2014, 08:02:25 AM
På höggolvarnas tid fanns det sittplatser

Men Micke, du har ju missat hela grejjen - i en stadsbuss skall det inte vara en massa sittplatser - det skall vara mycket ståplatser så bussen är kapacitetsstark, man åker ju knappast milavis med den  :)

Anders N

Men låggolvsbussens dödytor med hjulhus mm är ju varken sittplats eller ståplats.

När jag brutit mitt ben och gick på kryckor stannade jag givetvis i lågentredelen och slapp då de få trappsteg som inte är några problem för en frisk person.

Andreas91

Uppdatering kring trådens ursprungliga ämne - hybridbussarna:

Har precis noterat 3 bussar på inte 1.. inte 2.. utan 3 innerstadslinjer. Samtliga passerar på sträckan Odenplan - korsningen Sveavägen/Roslagsgatan. Linjerna är 70, 42 och nu också 72 med bl.a. 4832.

Bussmicke

Så bra då,  en timme vid Odenplan torde alltså ge viss utdelning på fredag morgon

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

5783

4836 gick på 40 i dag. Det är det högsta inv-nr jag sett.

Göran Nilsson

Citat från: Daniel S skrivet 07 juli 2014, 19:04:52 PM
4836 gick på 40 i dag. Det är det högsta inv-nr jag sett.

Har sett även 4837 och 4840 i dag.
/ GNl

yngrot

Fina bilder  som vanligt när hasse är fotograf  :)    dessutom tycker jag att MAN hybrid är snyggare än Volvos dito..


Vad gäller  nackdel med låggolv så är det ju uppenbart att dessa har färre sittplatser och ofta även färre ståplatser..  Vad gäller förarplatsen så har de tyvärr blivit mindre sen låggolv dök upp  och de blir ofta rätt stötiga då däcken är lågprofil och fjädring  har kortare fjädringsväg.. detta i kombination med mängder av fartgupp rondeller gör ju förarmiljön sämre.. dessutom vintertid blir värmen sämre pga av mindre mängd element.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

P.Ek

Hybriderna verkar numera helt tagit över på linje 40, av de 5-6 bussar jag såg igår på linjen var alla hybrider. Såg även två bussar på linje 72 imorse där båda var hybrider. Den ena verkade ha det lite knepigt med skyltningen. Där fram stod det mycket riktigt "72 Frihamnen" men på vänstersidan "Ej i trafik" och där bak "42". Inte första hybriden jag sett med denna typ av felskyltning.


Bussmicke

Trevligt då har jag att göra i morgon
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert Brink

Men varför blev det så mycket låggolvssnack här i tråden? Är ju ingen nyhet längre i City, både MAN kortvagnarna och Scanias  OmniCity har ju låggolv i hela bussen. Och jag upplever inga problem med våra MAN som rullar hos Söderhallen, inte heller Omnicity hos Hornsberg/Frihamnen.

//R