Börjar vajerräcken bli utgående?

Startat av Niklas Bygdestam, 29 mars 2014, 02:07:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag funderar på om vajerräcken håller på att bli en utgående modell på räcken på större vägar? Tills rätt nyligen verkar de flesta nya motorvägar i Sverige byggts med just vajerräcken i mittbarriären. Somliga motorvägar som saknat räcken och bara haft ett dike mellan körbanorna har i efterhand försetts med just vajerräcken. Och så har vi ju 2+1-vägar, oavsett om de varit grönskyltade eller inte som brukat ha det. Men på sydligare avsnitt på E4:an har de mer och mer satt upp vanliga räcken istället. Och på E18 mellan Enköping och Västerås bygger de om ett avsnitt som varit 2+1-väg till 2+2. Före ombyggnaden var det vajerräcken både den ganska nya 2+2-delen och på 2+1-delen. Men nu har jag sett att när de bygger om 2+1-delen till 2+2 så ersätts också vajerräckena på den biten med vanliga räcken istället. Så håller man nu på alltså att gå ifrån vajerräcken?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

CW66

Ja, det hade ju inte varit en dag för tidigt om man ersatte dessa med ordentliga räcken som verkligen står emot något.
Lastbilstrafiken har ju ökat i Sverige och ett vajerräcke står knappast emot ett tungt fordon, så att ersätta dessa med ordentliga räcken som stoppar upp är ju helt logiskt.

Däremot har jag inte sett någon officiell skrivelse på varför man börjar ersätta med "vanliga räcken"

Kurra-Gurra

Utom att vajerräcken är i klenaste laget för en lastbil, så är de ju dessutom väldigt "oförlåtande" mot motorcyklister, som mer eller mindre strimlas... så om det är så att trafikverket frångår vajerräcken som bara är anpassade för bilar (som vanligt) till förmån för starkare grejer så vore det en trevlig utvecklin  :)