Huvudmeny

Trängselskatt

Startat av 1896, 24 februari 2014, 10:38:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Vet inte om det har debatterats förr här på forumet, men jag är nyfiken på vad ni tycker om denna, för mig är det alldeles självklart att kollektivtrafik, och då menar jag även Taxi, ska vara undantagen från denna skatt, dels av miljöskäl, men framför allt för att hålla nere priset för resenären, men med tanke på hur det ser ut idag, är det tydligen inte uppenbart för alla ?

Adrian Langemar

Citat från: Kung Vasa skrivet 24 februari 2014, 10:38:01 AM
Vet inte om det har debatterats förr här på forumet, men jag är nyfiken på vad ni tycker om denna, för mig är det alldeles självklart att kollektivtrafik, och då menar jag även Taxi, ska vara undantagen från denna skatt, dels av miljöskäl, men framför allt för att hålla nere priset för resenären, men med tanke på hur det ser ut idag, är det tydligen inte uppenbart för alla ?
Varför skulle taxi vara bättre än privatbilar av miljöskäl?

Björn Forslund

Bussar med totalvikt på minst 14 ton är undantagna trängselskatt, iaf i Stockholm

virtual1

Citat från: Kung Vasa skrivet 24 februari 2014, 10:38:01 AM
Vet inte om det har debatterats förr här på forumet, men jag är nyfiken på vad ni tycker om denna, för mig är det alldeles självklart att kollektivtrafik, och då menar jag även Taxi, ska vara undantagen från denna skatt, dels av miljöskäl, men framför allt för att hålla nere priset för resenären, men med tanke på hur det ser ut idag, är det tydligen inte uppenbart för alla ?

Om taxibolagen ville skulle det inte vara några problem whatsoever att hålla priserna nere för resenärerna, men så länge gemene man väljer att betala de relativt hutlösa priser som bolagen tar, ja då har de nog ingen större intention att pressa priser...

1896

Syftet med trängselskatt är väl att minska privatbilismen i innerstan, då är det väl enbart logiskt att undanta kollektiva färdmedel fullt ut från skatten, för att gynna resandet med dessa.

groenis

Virtual1
Självklart skulle taxibranschen kunna sänka sina priser men som du skriver vill de inte,
däremot vill de höja kraftigt då de gnäller över att tekniken i bilarna kostar så mycket.

Innan jag släckte ner mitt taxiåkeri så hade jag betalat utrustningen 3 gånger om dessutom fick jag ett mycket magsurt brev där de
var sura över att jag inte rättade in mig i ledet om att betala 37% av det inkörda i lön till mina förare , mina förare hade 40% på det inkörda bra folk ska bra betalt , dessutom fixade jag och ett par åkare till så att de fick en bra pensionsförsäkring då fick jag på nöten igen då jag återigen inte rättade in mig i ledet.

Så taxibolagens filosofi är och förblir pungslå kunder och åkare så att man betala ut löjliga fantasilöner till Vd och styrelse.
Och när det gäller trängselskatt på taxi så ligger den på 60:- om dagen oavsett hur många passager bilen gör.

/Lennart

Björn Forslund

Citat från: Kung Vasa skrivet 24 februari 2014, 12:39:03 PM
Syftet med trängselskatt är väl att minska privatbilismen i innerstan, då är det väl enbart logiskt att undanta kollektiva färdmedel fullt ut från skatten, för att gynna resandet med dessa.

En taxi tar ju lika mycket plats som en privatbil, och ofta är det bara en passagerare. Kollektivresandets grundfilosofi är väl att ett större antal resenärer ska nyttja samma fordon?

HJP

Citat från: Kung Vasa skrivet 24 februari 2014, 12:39:03 PM
Syftet med trängselskatt är väl att minska privatbilismen i innerstan....
****
Varför betalar man då trängselskatt, när man kör ut från innerstan?

Undrar
HJP

Ersa

Åker man verkligen kollektivt om man åker taxi? Tja, om man delar taxin med andra, kanske.

groenis

HJP
betala trängselskatt ut ur stan det är nog så tänkt att då får du nöjet att trängas med andra.
(Ingen karusell är gratis som tivoliägaren sa)

/Lennart

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2014, 13:24:35 PM
Åker man verkligen kollektivt om man åker taxi? Tja, om man delar taxin med andra, kanske.

Då åker man ju kollektivt med egna bilen också om man har någon/några med?

Björn Forslund

Citat från: groenis skrivet 24 februari 2014, 13:29:44 PM
HJP
betala trängselskatt ut ur stan det är nog så tänkt att då får du nöjet att trängas med andra.
(Ingen karusell är gratis som tivoliägaren sa)

/Lennart

Det är ju inte bara inne i stan bilisterna trängs, utan minst lika mycket på in/utfartslederna.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 februari 2014, 15:14:42 PM
Då åker man ju kollektivt med egna bilen också om man har någon/några med?

Tja, i bl.a USA har de ju samåkningsfiler (car pool lanes) där bara bilister som har flera människor i bilen får åka.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2014, 15:30:13 PM
Tja, i bl.a USA har de ju samåkningsfiler (car pool lanes) där bara bilister som har flera människor i bilen får åka.

För den som inte vill åka så långt räcker det med att åka till Göteborg för att få se detta. Bland annat på Hisingen åt Torslanda till. Visserligen är det kombinerat med kollektivtrafikfilen men ändå.

Gjordes inte sådana försök också på Norrtäljevägen i Stockholm?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: groenis skrivet 24 februari 2014, 13:29:44 PM
HJP
betala trängselskatt ut ur stan det är nog så tänkt att då får du nöjet att trängas med andra.
(Ingen karusell är gratis som tivoliägaren sa)

/Lennart
****
Nä, men det borde motverka sitt eget syfte  ???

HJP